Topchefer får hjælp til klimaledelse

Klimaledelse er en ny og højaktuel ledelsesdisciplin, som alle offentlige og private ledere, der ønsker at optræde ansvarligt over for klimaproblemerne, bør beherske. En ny håndbog giver råd til den ambitiøse klimaleder, der søger kontante besparelser for virksomheden.

09.03.2009

CSR.dk

Grontmij | Carl Bro har netop udgivet en ny håndbog, der definerer og giver konkrete råd om klimaledelse. Baggrunden er, at alle ledere i offentlige og private virksomheder nu står med et behov for inspiration til nye tilgange og konkrete anvisninger, når klimaudfordringerne skal håndteres, både i forhold til klimatilpasning og CO2 reduktion.

Jørgen Mads Clausen giver råd
Grontmij | Carl Bro definerer klimaledelse som en tankegang, hvor hele organisationen arbejder ud fra en række principper baseret på en kombination af forretningssans og en bæredygtig strategi. Jørgen Mads Clausen fra Danfoss og Johan Peter Paludan fra Institut fra Fremtidsforskning er to af de i alt 29 eksperter – heraf 14 rådgivere fra Grontmij | Carl Bro – der øser af deres viden, erfaring og personlige holdninger. Håndbogen viser teoretiske tilgange, men giver også konkrete værktøjer, standarder, casestudier og idéer til nytænkning omkring klimaledelse.

Klimaadfærd påvirker bundlinjen
”Håndbogen er konkret og praksisorienteret inspiration og rådgivning, som lederne nemt kan bruge”, fortæller divisionsdirektør Hans-Martin Friis Møller fra Grontmij | Carl Bro. Bogen giver gode råd om bl.a. klimastrategier, bæredygtigt byggeri, grønne regnskaber, brugerdreven innovation i klimaindsatsen, barrierer for kommunernes indsats, scenarier som værktøj samt klimamarketing og -branding.
”Klimaledelse er ikke bare et spørgsmål om at opføre sig moralsk ansvarligt. Klimaledelse kan måles direkte på bundlinjen, både på den moralske og den økonomiske”, understreger Hans-Martin Friis Møller. Han glæder sig derfor over, at mange virksomheder allerede er i gang med udformningen af klimastrategier, som håndbogen kan give yderligere inspiration til.

Godt i gang med håndbogen
Den intense samfundsdebat om klimaudfordringerne viser, at virksomheder og offentlige myndigheder tager klimaansvaret alvorligt. ”Hos Grontmij | Carl Bro får vi flere og flere rådgivningsopgaver for virksomheder, der ønsker en professionel klimastrategi, som forholder sig systematisk til alle de ledelsesmæssige udfordringer. De 33 artikler i erhvervshåndbogen er et inspirerende og praktisk sted at begynde arbejdet”, slutter Hans-Martin Friis Møller.

Opdateres fire gange årligt
Grontmij | Carl Bros håndbog i klimaledelse udkommer både i en trykt og en elektronisk version. Den opdates fire gange årligt, så den altid indeholder den mest aktuelle viden.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby