Topchef: Grøn omstilling i luftfarten kræver investeringer og beslutninger

Fokus på den grønne omstilling i luftfarten er accelereret inden for de seneste år, men aktiviteten stiger, og derfor skal der ekstra fart på de politiske beslutninger, mener topchef hos Billund Lufthavn.

"Antallet af rejsende vokser, og det er jo fantastisk, men det viser også, at omstillingen skal gå endnu hurtigere, og derfor skal den have ekstra fokus", mener Jan Hessellund, administrerende direktør i Billund Lufthavn. Foto: Billund Lufthavn..

03.08.2022

CSR.dk

Billund Lufthavn opfordrer til, at der skal sættes endnu mere fokus på den grønne omstilling i luftfarten. Behovet for den grønne omstilling vokser i takt med, at efterspørgslen på rejser stiger.

Efter to hårde år under corona, er niveauet på antal passagerer allerede tilbage på – og endda over – niveauet fra 2019 i Billund Lufthavn.

"Den grønne omstilling i luftfarten har inden for få år fået utrolig meget fokus, og der er sket rigtig meget på kort tid. Antallet af rejsende vokser, og det er jo fantastisk, men det viser også, at omstillingen skal gå endnu hurtigere, og derfor skal den have ekstra fokus", siger Jan Hessellund, der er administrerende direktør i Billund Lufthavn.

PtX-fabrikker står klar
Luftfarten balancerer på en brændende platform, hvor redningskransen er grøn brændstof, og det skal i fremtiden med stor sandsynlighed komme fra Power-to-X (PtX). Altså en proces, der laver brændstoffer til en industri, hvor elektrificering ikke er en mulighed på nuværende tidspunkt.

Læs også: Flyproducenten Boeing udvikler fly der kan flyve på ren bio-brændstof

Infrastrukturen og teknologien til at lave grønne brændstoffer med PtX er allerede tilgængelig i dag. De to raffinaderier i Danmark Kalundborg Refinery og Crossbridge Energy i Fredericia har infrastrukturen og teknologien til at lave grønne PtX-brændstoffer.

"I Danmark har vi allerede to PtX-fabrikker, som producerer brændstoffer til industrien og transporten – herunder luftfarten. Teknologien til at lave grøn brændstof er præcis den samme, vi skal bare sørge for, at vi får rammerne til det, og her har politikerne et stort ansvar", siger Michael Mücke Jensen, Teknik- og miljøchef Drivkraft Danmark, som er brancheorganisationen for blandt andet de to raffinaderier, og fortsætter:

"Ligesom den grønne strøm skal vi også bruge det grønne CO2 til omstilling. Så det er godt, at der nu bliver investeret ekstra i grøn strøm, for vi har en strategi for opsamling og brug af CO2. Det skal bruges i omstillingen af alle brancher, så det kan kun gå for langsomt. Også fordi vi allerede nu er klar til at producere grøn brændstof i morgen, hvis det skulle være".

Luftfarten kan være den første grønne transportform
Billund Lufthavn fastslår, at luftfarten kan være den første helt grønne transportform, hvis det prioriteres af politikerne.

Læs også: United Airlines gennemfører første tur med bæredygtig flybenzin

Det grønne brændstof er produceret. Nu skal der investeres i opskalering, og her fastholder luftfarten anbefalingen om at indføre en passagerafgift til en klimafond, der har tilbageløb til branchen selv.

"Luftfartsselskaberne er klar til at bruge flere penge på brændstof, hvis det er grønt, det må bare ikke være 4-6 gange så dyrt, da brændstoffet står for omkring 30 procent af deres omkostninger, og så vil flyselskaberne flygte ud af Danmark. Så en passagerafgift med tilbageløb til branchen vil øge efterspørgslen, og det vil sætte skub i produktionen, og hvis politikerne ligeledes beslutter at prioritere den grønne strøm til produktionen af jetfuel, så kan det gå stærkt, og så kan luftfarten blive den første helt grønne transportform", siger Jan Hessellund.

Michael Mücke Jensen giver ham ret:

"Det handler om rammerne. Vi har teknologien, vi har infrastrukturen, og vi har sektorkoblingen, så vi deler vores overskudsstrømme af eksempelvis varme. Vi mangler bare de politiske krav om, hvortil de mængder, vi har, af grøn CO2 og grøn strøm skal prioriteres indtil, der er nok af det til hele omstillingen i alle brancher. Men ja, vi kan lave grønt flybrændstof i morgen".

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

04.12.2025CSR.dk

Tre vigtige nøgletal: Så langt er Danmark fra sine egne klimamål

04.12.2025CSR.dk

Ny investeringsfond vil redde udpint landbrugsjord

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

03.12.2025CSR.dk

Tobaksindustrien har solidt fodfæste i dansk politik, viser ny opgørelse

02.12.2025CSR.dk

Grønne løsninger i fællesskab: Kommuner og erhvervsliv skubber omstillingen frem lokalt

01.12.2025BSR

Sponseret

Effective Stakeholder Engagement: Ensuring Internal Company Alignment

01.12.2025CSR.dk

LEGO kæmper med at gøre klodsen grøn

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle