Tjen penge på CSR

Din virksomhed får både et troværdigt brand og store økonomiske gevinster, hvis bæredygtighed og samfundsansvar er en integreret del af forretningen.

Integration af CSR i forretningen1. generation af CSR er typisk baseret på donationer uden forbindelse til virksomheden eller produkterne. 2. generation af CSR bygger på donationer, der bliver koblet til produkter eller virksomhedens brand. 3. generation er hvor CSR ophæves til et strategisk element, men hvor CSR stadig står som et selvstændigt element. 4. generation af CSR er baseret på fuld identitet mellem forretningsstrategi og samfundsansvar. I takt med, at virksomheden får integreret samfundsansvar i kerneforretningen, bliver CSR-arbejdet mere bæredygtigt i økonomisk, miljømæssig og menneskelig henseende. Med 3. og 4. generation af CSR opnår virksomheden store økonomiske effekter, samtidig med at virksomhedens corporate brand bliver styrket – alt i alt den mest bæredygtige måde at arbejde med bæredygtighed på!.

13.05.2011

CSR.dk

Mange virksomheder bruger bæredygtighed og samfundsansvar i deres markedsføring – nogen i så høj grad og med så lidt hold i virkeligheden, at ”greenwashing” er blevet et almindeligt begreb. I Danmark har det blandt andet medført, at Forbrugerombudsmanden, i samarbejde med interesseorganisationer og myndigheder, har udviklet et nyt regelsæt, der rådgiver om netop greenwashing og stiller indholdskrav til virksomhederne, når de markedsfører sig på deres bæredygtighed og samfundsansvar.

Det fortæller mellem linjerne, at et relativt stort antal virksomheder ser åbenlyse fordele i at bruge netop bæredygtighed og ansvarlighed i deres markedsføring. Alt andet lige betyder det, at der er penge at hente – også på falsk markedsføring og greenwashing – i hvert fald på den korte bane.

En del virksomheder har oplevet eksempler på, at det er gået rigtig galt: børnearbejde, slaveri, syrebade, kræftfremkaldende legetøj, gæs, der bliver plukket levende, korruption, bloddiamanter, ødelæggelse af biodiversitet, giftudslip osv. Formålet her er ikke at pege fingre af enkelte virksomheder, blot at pointere, at rigtig mange produkter og virksomheder, som slår sig op på ansvarlighed og bæredygtighed, pryder sig med lånte fjer.

Bæredygtighed skaber innovation og økonomiske resultater
Det særlige ved CSR er, at hvis din virksomhed gør det, som den siger, den gør, så skaber det ikke alene øget brandværdi og tillid på markedet – det har også andre oplagte økonomiske og innovative fordele. Mange virksomheder betragter CSR som et projekt og en udgiftspost i budgettet. De virksomheder overser de store økonomiske fordele ved at integrere bæredygtighed og ansvarlighed.

I tider med stærkt stigende energi- og råvarepriser vil en ansvarlig og bæredygtig optimering af virksomhedens energi- og råvareforbrug ofte reducere virksomhedens driftsomkostninger. Bæredygtighed giver mulighed for at motivere og involvere alle medarbejdere til at handle mere ressourcebevidst. Mere bevidst brug af ressourcer vil ofte give mulighed for at tænke anderledes og derigennem stimulere innovationsevnen, skabe nye produkter, vinde nye markedsandele og i sidste ende tiltrække og fastholde medarbejdere. Bæredygtighed påvirker derfor både virksomhedens omsætning og virksomhedens resultat. På den måde opstår der en gensidig afhængig mellem bæredygtighed og økonomi. Kun ved at indarbejde miljømæssig, menneskelig og økonomisk bæredygtighed i sin strategi, opnår virksomheden langsigtede resultater.

Se på Novo Nordisk, Grundfos og IBM
Ovenstående er første skridt til at opnå økonomiske fordele og brandværdi via CSR. Det næste skridt i den forretningsdrevne CSR er, når bæredygtighed og brand bliver identiske, fordi bæredygtighed er integreret i virksomhedens idégrundlag og indgår i dens relationer med alle interessenter.

Novo Nordisk er et eksempel på en dansk virksomhed, hvis vision om bæredygtighed hænger sammen med virksomhedens langsigtede forretningsmål, nemlig at overvinde diabetes og skabe sundhed for alle med diabetes – formuleret i virksomhedens centrale ide om ”Changing Diabetes”. Tilsvarende er Grundfos’ mission: ”contributing to a better quality of life and a healthy environment” og dermed endnu et eksempel på en virksomhed, der har integreret ansvarlighed i kerneforretningen og må have store forventninger til det markedspotentiale, der er i at skabe rent vand som en ydelse og levere produkter, der repræsenterer den nyeste og mest energibesparende teknologi.

IBM er et eksempel på en virksomhed, der måske ikke er særlig kendt for sit arbejde med bæredygtighed og samfundsansvar, og som ikke eksplicit kommunikerer om deres store arbejde inden for samfundsansvar. Desuagtet påtager IBM sig et stort samfundsansvar, bruger det i udviklingen af fremtidige ydelser og stiller store krav til sine leverandører. IBM kalder deres samfundsansvar for Corporate Citizenship & Corporate Affairs og har meget ambitiøse projekter, der involverer uddannelse, børn, udviklingslande og egne medarbejdere. På forretningssiden er deres forretningsstrategi forankret under navnet Smarter Planet, som netop handler om at levere ydelser og produkter til løsning af fremtidens udfordringer ud fra en holistisk tankegang.

Med udgangspunkt i eksemplerne på, hvor integreret virksomhederne arbejder med deres samfundsansvar, kan graden af integration af deres CSR illustreres som vist i figuren.

www.csr.dk/strategi

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

31.07.2025CSR.dk

Nye krav og normer får VVS-kæde til at styrke uddannelsesindsatsen

30.07.2025CSR.dk

Cirkulært byggeri rykker over Østersøen

29.07.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimaskeptisk alliance truer klimahandling

28.07.2025CSR.dk

Design med omtanke: Nyt værktøj gør cirkulær forretning konkret

25.07.2025CSR.dk

Ny vidensbank skal hjælpe lærere med at løfte klimaundervisningen

24.07.2025CSR.dk

Over 60 reklamebureauer kræver stop for fossilreklamer

23.07.2025CSR.dk

Dagligvarekæder lægger pres på politikere i klimakampen

22.07.2025CSR.dk

Nyt klimaværktøj skal gøre CO2-beregninger mere gennemsigtige

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 5, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

05.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til at arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K