Dagligvarekæder lægger pres på politikere i klimakampen

Supermarkedskæderne står over for et dilemma, hvor de skal balancere klimamål med kundernes købelyst. De efterlyser politiske tiltag, der kan ændre forbrugsvaner uden at underminere forretningen.

23.07.2025

CSR.dk

Landets største dagligvareaktører peger på politisk handling som en afgørende faktor, hvis klimabelastningen fra forbrug skal reduceres. Mens CO2-reduktioner blandt leverandører er mulige, er det vanskeligt at ændre forbrugsvaner uden lovgivning, lyder det samstemmende fra både Coop, Salling Group og Rema 1000.

Kæderne fastholder, at forbrugerne selv skal tage de grønne valg, og at supermarkederne hverken kan eller vil påtvinge dem klimavenlige alternativer. Samtidig afviser de at fjerne produkter med højt klimaaftryk fra hylderne, fordi det risikerer at skubbe kunderne væk og skade forretningen uden at reducere de samlede udledninger.

”Det er forbrugerne selv, der skal træffe valget,” lyder det fra Salling Group, der sammen med Coop efterspørger politiske rammer, der kan fremme mere bæredygtige vaner. Hos Coop trækkes der paralleller til rygelovgivningen, som et eksempel på, hvordan adfærdsændringer ofte kræver lovindgreb.

Eksperter: Detailhandlen må tage større ansvar

Selv om dagligvarekæderne understreger forbrugernes rolle, mener eksperter, at ansvaret ikke kan fraskrives så let. Professor og næstforperson i Klimarådet, Bente Halkier, påpeger, at forbrugere sjældent ændrer adfærd uden hjælp. Netop her har supermarkederne ifølge hende et stort ansvar.

Detailsektoren har en kompleks værdikæde, der spænder fra små landbrug til globale fødevaregiganter. Det gør det vanskeligt at styre emissionerne i scope 3, som også er det område, hvor udledningerne er størst og hvor resultaterne går langsomst.

Mens det er muligt at stille krav bagud i kæden, fx til producenter, er det vanskeligere at påvirke fremadrettet mod slutbrugeren. Derfor bør supermarkederne ifølge Bente Halkier fokusere på at gøre bæredygtige alternativer mere tilgængelige og attraktive.

Priser, præferencer og presset bundlinje

Flere af kæderne peger på, at deres handlemuligheder begrænses af markedsvilkår. Hvis de eksempelvis hæver priserne på klimabelastende varer som oksekød, frygter de, at forbrugerne blot vil købe dem andre steder. Det ville give et pænere klimaregnskab, men svække indtjeningen og ikke nødvendigvis reducere de samlede emissioner.

Coop har dog haft en vis succes. Kæden har reduceret sine scope 3-udledninger med 14 procent siden 2022. Det skyldes blandt andet et fald i salget af oksekød, men også butikslukninger og lavere omsætning. Hos Salling Group vurderes fremdriften som begrænset, og kæden erklærer sig direkte bagud i forhold til egne mål.

Alligevel mener Coop, at der er løsninger, som ikke kræver direkte regulering. En mulighed er at gøre grønnere alternativer mere attraktive. Kæden har eksempelvis eksperimenteret med lavere moms på frugt og grønt for egen regning for at skubbe udviklingen i den rigtige retning.

- lhs

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.10.2025CSR.dk

Danmark har kraftigt overvurderet potentialet for CO2-lagring

29.10.2025CSR.dk

Få danskere vælger grønne pensionsordninger

29.10.2025CSR.dk

Betonproducent reducerer CO2-udledning med 22 procent på tværs af sortimentet

28.10.2025CSR.dk

Organisationer: Lokale energifællesskaber skal løfte den grønne omstilling

27.10.2025MäRK

Sponseret

ESG – fra ambition til handling

27.10.2025CSR.dk

Er der stadig brug for nye ESG-kompetencer? Svaret er ja

27.10.2025CSRD+CO

Sponseret

ESG-krav har bare flyttet sig fra lovgivning og ud i markedet

27.10.2025CSR.dk

Danske virksomheder køber i stigende grad ind med omtanke for miljøet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Integrating Data into Business Strategy

This webinar will help businesses to value Scope 3 beyond compliance and regulatory needs and begin to recognise it as a source of value creation within their low-carbon transition. It will provide an overview of how leading businesses have elevated Scope 3 data into strategic decision-making for the whole business, through demonstrating the business case to key functions, and assessing the impacts of emissions reduction activities against relevant KPIs.

Dato

30.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online