Tema: Hvis vækst, som vi kender det, er forbi, hvad så?

En fremtid uden vækstfokus. Den idé har buldret i horisonten i en rum tid, men aldrig har horisonten været så tæt på hverdagen som nu. CSR.dk undersøger de første bud på svar.

Foto: 123rf.com

07.08.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Det er ikke første gang, nogen har sagt det. At det allestedsnærværende fokus på økonomisk vækst ikke kan fortsætte. Men fra at have været et ekstremisternes kampråb, kan man efterhånden høre det fra flere og flere repræsentanter indefra det etablerede system. 

Det er forskerne, der som superøkonomen og tidligere økonomisk vismand Peter Birch Sørensen, de senere år har bevæget sig over på forskningsfeltet økologisk økonomi, fordi ”Vi må forstå, at økonomien er et undersystem indlejret i naturen, og at det sætter grænser for væksten,” som han tidligere har sagt til Information.

Det er FN-systemet, f.eks. i en statusrapport baseret på seks års global efterforskning, begået af den særlige FN-rapportør på menneskerettigheder og fattigdom, Olivier De Schutter; som udkom i julis første dage i år. Kritik og alternativerne i denne kan man læse om i artiklen ”Hvad er målet? Hvad bør det være?” i dette tema.  

Men også virksomhedskonsulenter er begyndt at efterlyse andre og bedre målsætningr. Fordi de i stigende grad oplever, at deres kunder i fortrolige øjeblikke fortæller, at deres virksomhed ikke kan nå sine klimamål – og at der ikke er flere håndtag at dreje på inden for den eksisterende forretningsmodel. Som f.eks. fører til, at man de seneste måneder har kunnet se virksomheder trukket deres hidtidige klimamål tilbage, heriblandt giganter som Unilever og Shell, mens Google lige så stille holdt op med at kalde sig carbon neutral og Volkswagen flyttede baseline og deadline for sine reduktionsmål. 

Artikler i temaet: hvorfor og ideer til hvordan

I temaet, ”Hvis vækst, som vi kender det, er forbi, hvad så?”, undersøger CSR.dk, hvad samtalen om opgøret om vækst handler om i dag, og hvad virksomhederne skal diskutere, når de leder efter nye virkemidler i deres arbejde med at reducere negativ og optimere positiv impact. Og ikke mindst hvad rådgivere og bæredygtighedsteams kan gøre, for at få flere af denne type diskussioner på bordet. 

Temaets første uge bidrager med artiklen ”Hvad er målet? Hvad bør det være?” om ovennævnte Olivier De Schutters rapport, som afviser argumenterne om det gode ved vækst og peger i retning af nye fikspunkter for fremtiden.  

Ideer til virksomheder kommer bl.a. i artiklen ”Vi er nødt til at tale om forretningsmodeller”. I den har CSR.dk bearbejdet manuskriptet til en keynote på årets Børsen Bæredygtig Summit, hvor rådgivningsvirksomheden Nordic Sustainability tog fat i, hvad compliance-arbejde ikke giver os, og hvad der er brug for at lægge ovenpå denne indsats for at skabe den forandring, der er nødvendig. For at holde os væk fra de værste af klimascenarierne og for at virksomhederne forbereder sig og holder sig relevante i den transformationsproces. 

I de næste uger vil temaet i flere artikler udfolde andre råd til virksomheder. 

F.eks. har CSR.dk interviewet Oscar Haumann fra the postgrowth guide/konsulenthuset Abel, som gennem de seneste år sammen med sin co-founder Mads Felthus har udviklet guides og koncepter til at tale om virksomhedsdrift henimod og på den anden side af det traditionelle vækstbegreb. Artiklen kommer bl.a. ind på forskelle på vækst og skalering, myten om lækage og rebound-effekter. 

Desuden kommer en artikel om, hvordan man får ledelsessamtalen drejet i retning af de svære overvejelser om nye forretningsmodeller. Den samler op på konklusionerne fra den nyeste bog fra John Elkingtons hånd. Han er, som nogle måske husker, en af CSR.dk’s helte og har siden 1980’erne konceptualiseret og rådgivet virksomhederne i deres arbejde med ansvar for miljø og mennesker. Den nye bog hedder ”Tickling Sharks – how we sold business on sustainability”, og samler op på forfatterens mere end 40 års arbejde med at påvirke virksomhedsledere til at tage beslutninger, de helst ville være fri for. 

God læselyst!

Position Green

Sponseret

Sådan kan I navigere i udfordringerne ved køb af ESRS-software: De vigtigste overvejelser anno 2024

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Hvis vækst, som vi kender det, er forbi, hvad så?

Samtalen om nye forretningsmodeller uden ensidigt fokus på vækst er i gang. Læs med her for at blive forberedt til at deltage. 

Relateret indhold

18.09.2024CSR.dk

Globalt survey: Virksomheders klima-arbejde er gået i stå

18.09.2024CSR.dk

Cirkulært byggeri kræver politisk handling

16.09.2024Rambøll A/S

Sponseret

Sådan får du succes med din dobbelt væsentlighedsvurdering

16.09.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Udvid horisonten med interessentanalyse

13.09.2024Industriens Fond

Sponseret

Kravet om CO2-data landede en vinterdag i Outlook

12.09.2024NOVENCO Building & Industry A/S

Sponseret

Why do we favour renewables over energy efficiency?

12.09.2024Schneider Electric

Sponseret

Nyhed til Harmony sikrer effektiv montering af trykknapper

12.09.2024Food Nation

Sponseret

Biosolution sector

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Lead auditor kursus – ISO 14001 miljøledelse

På dette kursus får du de nødvendige kompetencer til at planlægge, gennemføre og afrapportere en ISO 14001-audit baseret på kravene i ISO/IEC 17021-1, vejledningen i ISO 19011 og anden bedste auditpraksis.

Dato

16.09.2024

Sted

Århus

Miljømærkning Danmark
Seminar
Seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld, som du tror?

Få værdifulde indsigter fra det nye nordiske forbrugerstudie og hør adfærds- og erhvervseksperter debattere, hvorfor det er helt afgørende, at jeres virksomhed kommer med på den grønne omstilling, for at vinde forbrugernes tillid. Få også inspiration til hvordan I som virksomhed via miljømærker kan styrke tilliden til jeres miljøkommunikation og gøre det nemmere for forbrugeren at træffe grønne valg.

Dato

20.09.2024

Tid

09:30

Sted

Fischersgade 56 · 9670 Løgstør

access2innovation
Morgenmøde
Bridging Danish Life Science Innovations for Africa

Bridging Danish Life Science Innovations for Business, Ecosystem Development and Societal impact in Low Income Countries

Dato

20.09.2024

Tid

09:30

Sted

Virtuelt

Aros Business Academy
Kursus
Klimaregnskabet i praksis – få styr på jeres CO2-beregninger!

Få tal på jeres bæredygtighedsindsats og CO2-udslip – helt simpelt og uden forkundskaber inden for regnskab. Og brug klimaregnskabet til at se, hvor I nemt og effektivt kan sætte ind for at mindske jeres CO2-udledning.

Dato

23.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Kursus
Få overblik over CSRD-rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

25.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

DAKOFA
Konference
Bliv en del af den cirkulære omstilling på årets vigtigste konference!

Er du klar til at tage del i den store omstilling? Dakofa inviterer til årets vigtigste begivenhed for alle, der arbejder med cirkulær økonomi. Konferencen afholdes i Helsingør den 26.-27. september 2024.

Dato

26.09.2024

Tid

09:30

Sted

Hotel Marienlyst, Helsingør