Stena Line er på forkant med den bæredygtige søfart

Stena Line fortsætter rejsen mod at reducere sine CO2-udledninger. En bæredygtighedsoversigt offentliggjort i sidste uge viser, at færgerederiet nu er ti år foran de internationale mål for reduktion af CO2 i søfart.

Stena Line vil lancere den fuldt batteridrevne færge Stena Elektra inden 2030. Færgen vil have en kapacitet til at sejle cirka 50 sømil udelukkende på batterier. Projektet er et vigtigt skridt på vejen mod at nå CO2-neutralitet i 2050. lllustration: Stena Line..

09.06.2020

CSR.dk

Stena Line rapporterer blandt andet om en reduktion af både de samlede CO2-udledninger samt per transporteret ton ombord på fartøjerne. Nye, større og mere energieffektive fartøjer og brug af kunstig intelligens er nogle af de vigtige foranstaltninger, der bliver fremhævet i dette års oversigt.

I løbet af 2019 reducerede Stena Line sine samlede CO2-udledninger med 1,7 procent, svarende til 24.000 ton CO2 i alt. Samtidig er udledningen af CO2 per transporteret ton faldet med 3,6 procent.

Udpluk fra ‘A Sustainable Journey 2019/2020’:

  • Reducering af de samlede CO2-udledninger med 1,7 procent såvel som 3,6 procent per ton transporteret gods og personbiler på fartøjerne
  • Reducering af næsten al engangsplast ombord på fartøjerne
  • Øget mængde af genbrugsmateriale på kontorer, i havne og i terminaler samt genanvendelse af uniformer
  • Øget mængde miljømærkede kemikalier og rengøringsmidler. De to nye fartøjer Stena Estrid og Stena Edda er i top med 80 procent miljømærkede produkter
  • Øget antal kvinder i ledende positioner. I dag er hver femte leder kvinde (20 procent). Målet er 30 procent i 2022

Fremskridt og fremtidige udfordringer
Færgerederiet har i alt reduceret CO2-udledningen med mere end 40 procent siden 2008, og har dermed allerede - 10 år på forkant - opfyldt International Maritime Organisations (IMO) internationale mål for reducering af CO2 i søfart.

IMO’s internationale mål for energieffektiv transport er således en 40 procents reducering af CO2-udledningen fra 2008 til 2030.

Den største udfordring for søfart generelt og for Stena Line er at opnå CO2-neutralitet inden 2050 i overensstemmelse med IMO’s internationale mål.

”At reducere vores samlede CO2-udledning er den største udfordring til dato for både Stena Line og søfarten generelt. Vi arbejder parallelt med at reducere vores fartøjers brændstofforbrug og udledning både til vands og i luften, samtidig med at vi undersøger og evaluerer fremtidens brændstoffer", siger rederiets bæredygtighedschef Erik Lewenhaupt.

"Vi har i øjeblikket flere igangværende projekter inden for alternative brændstoffer – både verdens første methanol-drevne færge og et batteriprojekt med formålet om at lancere den fuldt batteridrevne færge Stena Elektra på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg inden 2030”, fortsætter han.

Læs også: ForSea hædres med pris for batteridrevne færger

Stena Lines bæredygtighedsstrategi er opdelt i fem fokusområder knyttet til FN's verdensmål for bæredygtig udvikling med ambitiøse mål på hvert fokusområde. Fokusområderne er ligestilling og inklusion, sundhed og trivsel, bæredygtig energi, ansvarligt forbrug og livet i havet.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.11.2025CSR.dk

Danmark udskældes for madspild: Tallene kan dog snyde

05.11.2025CSR.dk

EU’s klimaministre har vedtaget et 2040-klimamål

05.11.2025CSR.dk

Høje hæle, høje mål: roccamore vækster med erhvervsfremme

05.11.2025CSR.dk

Dansk kaffefirma bliver første europæiske virksomhed med Designated Evergreen-certificering

04.11.2025CSR.dk

Techgiganter satser grønt mens de rykker tættere på Trump

03.11.2025CSR.dk

Grøn kapital går nye veje: Investorer kræver nu mere end visioner

03.11.2025MäRK

Sponseret

Kompetenceudvikling skal ske i virksomheden

03.11.2025CSR.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup