Starbucks lukker 8000 butikker efter racesag

Starbucks lukker butikker for at træne medarbejdere i ligebehandling af kunder uanset etnicitet. Det svarer til en mistet omsætning på 12 millioner dollars.

Starbucks holder eftermiddagslukket d. 29 maj for at sende alle medarbejdere på et kursus, der skal forhindre racediskriminerende opførsel. Arkivfoto. .

23.04.2018

Emmily Steen Thomsen, CSR.dk

Starbucks lukker omkring 8000 amerikanske butikker for en eftermiddag. Det sker fordi, der ikke er nogle medarbejdere til at lave kaffe til kunderne. De er nemlig allesammen på et kursus, hvor de skal lære at håndtere ”racerelaterede fordomme”.

Inititativet kommer, efter Starbucks havnede i en shitstorm, da en butikschef i Philadelphia anmeldte to afroamerikanske mænd til politiet, fordi de sad i butikken uden at bestille noget og forsøgte at anvende kundetoilettet. De to mænd blev anholdt under sigtelsen ’ulovlig indtrængning’. Sidenhen viste det sig, at de to mænd ventede på en tredje person. Og politiet måtte droppe sigtelsen.

Læs også: Indspark: Derfor er audits ikke nok, når det gælder socialt ansvar

”Jeg synes, at det der skete, var forkasteligt på alle måder. Det vi gør nu, vil koste millioner af dollars, men jeg har altid set dette og lignende ting som en investering i mennesker og i vores firma – ikke som en udgift”, siger Starbucks bestyrelsesformand, Howard Schultz, til ”CBS This Morning”. Han bekræfter samtidig lukningen, hvor 175.000 medarbejdere skal på skolebænken.

Kaffekoncernen mister omtrent 12 millioner dollars på de få timer, hvor flertallet af de amerikanske butikker holder lukket. Det svarer ifølge MarketWatchs beregninger til et tab på 20 procent af den daglige omsætning.

Starbucks møder shitstorm fra sure kunder
Hele anholdelsesepisoden blev fanget på video, og optagelsen er blevet set mere end 10 millioner gange på Twitter. I optagelsen ser man, at de to afroamerikanske mænd bliver lagt i håndjern, alt imens deres ven ankommer til kaffebaren og konfronterer politiet.

Den race-relaterede anholdelse forårsagede ramaskrig blandt Starbucks kunder, hvor flere har været ude og demonstrere. En hed racedebat har også udfoldet sig på de sociale medier, hvor brugerne i anledningen har kreeret hashtagget #BoycottStarbucks.

Den administrerende direktør, Kevin R. Johnson, har også gennemset optagelserne og besøgt byen.

"Jeg har brugt de sidste par dage i Philadelphia sammen med mit lederteam på at lytte til indbyggerne. Og lært, at vi begik en fejl og at vi bliver nødt til at gøre noget for at fikse det", sagde han i selvsamme pressemeddelelse, der annoncerede kurset.

Læs også: Nyt projekt: Coca-cola vil forbedre arbejdsvilkår i hele verden

Starbucks har efterfølgende fyret butikschefen og er kommet med en officiel undskyldning. Forklaring lyder på, at chefens anmeldelse skyldes fejl i “kulturen”. Det skal der nu rettes op på med træning, som skal forbygge racemæssig forskelsbehandling og forhindre lignende episoder i fremtiden.

”Firmaets grundværdier er baseret på menneskelighed og integration. Vi vil lære at vores fejl og bekræfte vores dedikation til at skabe et sikkert og indbydende miljø for enhver kunde”, uddyber Howard Schultz.

Og det er ikke første gang, at Starbucks sender kunder væk for i stedet at oplære sine medarbejdere. I 2008 kostede en lignende situation kaffegiganten 6 millioner dollars. Det kunne man i 2011 læse i den daværende CEO Howard Schultzs nyudkomne bog, hvor han også fortalte, at lukningen havde en magtfuld symbolsk kraft, der var med til at værne om brandet og dets værdier.

Lukningen finder sted d. 29 maj, hvor amerikanske kunder må finde et andet sted at købe deres kaffe.
 

- EST

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025CSR.dk

DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025CSR.dk

Mangel på netværk og erfaring holder kvinderne ude af bestyrelserne

14.11.2025CSR.dk

Idrætten vil hjælpe virksomheder med at tage socialt ansvar

12.11.2025CSR.dk

På trods af øremærket barsel rammes kvinders karrierer fortsat hårdest

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

04.11.2025CSR.dk

Akademiske frontløbere tester nye veje til mere diversitet i STEM

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense