Snart kan gæster få opladet deres elbil hos McDonald's

Snart kan elbilejere få ladet bilen, når de besøger en McDonald’s-restaurant. Norlys og McDonald’s Danmark har nemlig indgået et samarbejde om at opstille landets største 400 kW-ladenet ved fastfoodkædens restauranter.

Mads Friis (administrerende direktør hos McDonald’s i Danmark) og Mads Brøgger (direktør i NOrlys' energiforretning) giver hånd på den nye aftale om lynladestandere. Foto: Norlys..

17.08.2023

CSR.dk

Inden udgangen af 2024 vil hverdagen måske blive nemmere for landets mere end 100.000 elbilejere - i hvert fald for dem, der besøger en McDonald's i ny og næ.

Nu har restaurantkæden og energi- og telekoncernen Norlys nemlig indgået et samarbejde om at opsætte lynladere over hele landet.

Ambitionen er at opsætte minimum to 400 kW lynladere - og dermed lademulighed for fire biler ad gangen - ved mere end 75 af kædens restauranter.

Læs også: Klimaforandringer, elbiler og veganisme: Nye tal fra Google viser markant stigning i danskernes grønne interesse

Norlys har et åbent ladenetværk, og lynladerne kan derfor bruges af alle.

Målet er at gøre det nemmere for McDonald’s mere end 200.000 daglige gæster at oplade deres elbil og samtidig bygge et nationalt lynladenet.

Den gennemsnitlige gæst hos McDonald’s bruger 23 minutter på et besøg, og med de nye 400 kW ladere vil de fleste kunne oplade deres bil op til 80 procent fra de bestiller til de forlader restauranten.

"Hos McDonald’s har vi en ambition om 'go big or go home'. Uanset om vi satser på kaffe, burgere eller ladestandere, ønsker vi at være førende og skabe gode øjeblikke for vores gæster. Med opførelsen af tæt på 200 lynladere kan vi gøre livet langt lettere for de mange elbilejere – også i de mindre befolkede områder, hvor der kan være langt mellem lynladerne," siger Mads Friis, der er administrerende direktør hos McDonald’s i Danmark.

Så snart den nødvendige elforsyning er til rådighed, begynder Norlys at opstille lynladere med minimum fire ladepunkter ved alle de McDonald’s-restauranter, som har egen parkeringsplads.

Læs også: Lynlad din elbil mens du køber ind

Forventningen er, at alle lynladere er klar til brug inden udgangen af 2024, lyder det ifølge Mads Brøgger, der er direktør i Norlys’ energiforretning.

"McDonald’s har unikke placeringer tæt på de trafikale knudepunkter over hele Danmark. Vi ønsker at understøtte den grønne omstilling af transporten, og her er aftalen med McDonald’s et vigtigt skridt. Når vi i fællesskab etablerer det største 400kW-ladenetværk i Danmark, giver det den nationale ladeinfrastruktur et boost, der kan være med til at gøre en forskel både lokalt og på tværs af landet," siger han.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

06.06.2025CSR.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025CSR.dk

Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser

06.06.2025CSR.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

05.06.2025CSR.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

04.06.2025CSR.dk

Organisationen bag klimamålenes guldstandard vil stramme kravene

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia