Sladder er udbredt og ledelsens ansvar

Sladder kan ødelægge arbejdsmiljøet og dermed både mennesker og produktivitet. Alligevel har næsten halvdelen af alle danskere i arbejde oplevet det.

Sladder, hvor kollegaer taler om hinanden, er noget op mod halvdelen af danskerne har oplevet. .

14.04.2016

CSR.dk

Revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte har med en ny undersøgelse kastet lys på hvordan danskerne omgås på arbejdet. Og det ser ikke kønt ud.

Op mod halvdelen, 47 procent, har oplevet at ledere eller kollegaer talte grimt om kollegaer, mens 16 procent har oplevet decideret mobning af en kollega. Knap en tredjedel har oplevet at kollegaer blev talt grimt til, 18 procent at en leder talte grimt til en underordnet og 15 procent at kollegaer talte grimt til kunder.

Hvis et arbejdsmiljø er præget af sladder eller en meget hård tone eller bare udbredt negativitet, dræner det medarbejdere for arbejdsglæde og motivation. Heraf følger som oftest lavere produktivitet – hvilket burde for enhver arbejdsgiver til at ønske at beskæftige sig med, hvordan omgangstonen er på arbejdspladsen.

Ledelsens ansvar
Skal der gøres noget ved det, ved ledelsesekspert i Deloitte, Kim Domdal, godt hvem der skal tage fat: ansvaret hviler på ledelsens skuldre. Han siger i en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af tallene:

”Som leder skal man sikre, at der er en konstruktiv arbejdskultur på jobbet. Det gør man bl.a. ved at opfordre medarbejderne til at gøre hinanden gode og give anerkendelse i stedet for kun kritik. Og så skal man naturligvis tale åbent og ærligt om problemerne, så man kommer brokkeriet i krogene til livs.

Hans melding stemmer overens med erfaringer fra Videnscenter for Arbejdsmiljøs ressource om mobning. I anbefalinger til en handlingsplan er det første punkt at det skal stå meget klart, at ledelsen på ingen måde tolerer mobning, og at hvis situationer af den art udvikler sig, vil ledelsen skride ind.

Videnscenteret hjemmeside kan man finde både definitioner, værktøjer og eksempler på hvordan man kan arbejde med mobning.

Arbejde er fagligt
Et centralt element i at holde tonen ren på arbejdspladsen handler om at være indstillet på at det er et fagligt fællesskab med faglige konflikter – ikke personlige.

”Grundlæggende viser tallene, at vi i al for høj grad tager følelserne med på jobbet, hvor vi i stedet burde koncentrere os om selve arbejdet og om at gøre hinanden gode,” siger Kim Domdal.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.09.2025CSR.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

28.08.2025Sex & Samfund

Sponseret

"Jeg var så bange for at dø"

27.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UN Global Compact Network Denmark opstarter nyt Think Lab med fokus på Living Wage

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

18.08.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fordi inklusion, lighed og værdighed ikke er til forhandling

15.08.2025CSR.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

11.08.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Sæt turbo på CSR initiativerne med nudging!

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar September 22, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

22.09.2025

Tid

02:00

Sted

Zoom

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

22.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart