Sladder er udbredt og ledelsens ansvar

Sladder kan ødelægge arbejdsmiljøet og dermed både mennesker og produktivitet. Alligevel har næsten halvdelen af alle danskere i arbejde oplevet det.

Sladder, hvor kollegaer taler om hinanden, er noget op mod halvdelen af danskerne har oplevet. .

14.04.2016

CSR.dk

Revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte har med en ny undersøgelse kastet lys på hvordan danskerne omgås på arbejdet. Og det ser ikke kønt ud.

Op mod halvdelen, 47 procent, har oplevet at ledere eller kollegaer talte grimt om kollegaer, mens 16 procent har oplevet decideret mobning af en kollega. Knap en tredjedel har oplevet at kollegaer blev talt grimt til, 18 procent at en leder talte grimt til en underordnet og 15 procent at kollegaer talte grimt til kunder.

Hvis et arbejdsmiljø er præget af sladder eller en meget hård tone eller bare udbredt negativitet, dræner det medarbejdere for arbejdsglæde og motivation. Heraf følger som oftest lavere produktivitet – hvilket burde for enhver arbejdsgiver til at ønske at beskæftige sig med, hvordan omgangstonen er på arbejdspladsen.

Ledelsens ansvar
Skal der gøres noget ved det, ved ledelsesekspert i Deloitte, Kim Domdal, godt hvem der skal tage fat: ansvaret hviler på ledelsens skuldre. Han siger i en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af tallene:

”Som leder skal man sikre, at der er en konstruktiv arbejdskultur på jobbet. Det gør man bl.a. ved at opfordre medarbejderne til at gøre hinanden gode og give anerkendelse i stedet for kun kritik. Og så skal man naturligvis tale åbent og ærligt om problemerne, så man kommer brokkeriet i krogene til livs.

Hans melding stemmer overens med erfaringer fra Videnscenter for Arbejdsmiljøs ressource om mobning. I anbefalinger til en handlingsplan er det første punkt at det skal stå meget klart, at ledelsen på ingen måde tolerer mobning, og at hvis situationer af den art udvikler sig, vil ledelsen skride ind.

Videnscenteret hjemmeside kan man finde både definitioner, værktøjer og eksempler på hvordan man kan arbejde med mobning.

Arbejde er fagligt
Et centralt element i at holde tonen ren på arbejdspladsen handler om at være indstillet på at det er et fagligt fællesskab med faglige konflikter – ikke personlige.

”Grundlæggende viser tallene, at vi i al for høj grad tager følelserne med på jobbet, hvor vi i stedet burde koncentrere os om selve arbejdet og om at gøre hinanden gode,” siger Kim Domdal.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Vores globale aftryk handler også om mennesker

30.10.2025BSR

Sponseret

How Stronger Just Transition Policies Can Enable Business Action

30.10.2025CSR.dk

Mellemlederes trivsel er belastet af høje krav

29.10.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Pilgrim donerer omsætning til Læger uden Grænser

26.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Når forskellighed bliver en styrke

24.10.2025CSR.dk

Kommune fejrer og giver diplomer for at tage socialt ansvar

23.10.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtige karriereveje: nyt program sætter fokus på kompetencer, karriereskift og ESG-roller

13.10.2025BSR

Sponseret

Stakeholder Engagement in a Changing Business Landscape

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

04.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Beierholm
Webinar
ESG to the point: EcoVadis - Sådan bliver I klar.

Arbejder din virksomhed med leverandører, kunder eller samarbejdspartnere, der stiller krav om bæredygtighedsdokumentation? – så er I muligvis blevet bedt om at gennemføre en vurdering via EcoVadis. EcoVadis er en af verdens mest anvendte platforme til vurdering af virksomheders bæredygtighedspræstationer – og bliver i stigende grad et krav i både offentlige og private udbud, partnerskaber og leverandørrelationer.

Dato

04.11.2025

Tid

08:15

Sted

Teams

Beierholm
Kursus
Sustainability Management i praksis - Aarhus november 2025

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
EU Sustainability Navigator Session 4: EU Deforestation Regulation (EUDR)

Are you struggling to keep up with the rapid evolution of EU sustainability regulations? The EU Sustainability Navigator leverages the extensive experience of the UN Global Compact to support companies in driving meaningful impact to help guide action and overall impact.

Dato

04.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online