Sainsbury’s dropper massetilbud

Som den første supermarkedskæde i Storbritannien har Sainsbury’s sat sig for at udfase mængdetilbud. Det sker for at imødekomme den stigende opmærksomhed på madspild blandt kunderne.

Den britiske supermarkedskæde Sainsbury's er ved at udfase sin mængdetilbud. Foto: Sainsbury's.

14.03.2016

CSR.dk

”Tag tre – betal for to!” Sådan lyder et klassisk supermarkedstilbud i butikker verden over. Problemet er bare, at det ofte får folk til at købe mere, end de måske egentlig har brug for. Og hvis tilbuddet er på madvarer med en forholdsvis kort holdbarhed, så fører det tit til madspild.

Læs også: Danmark følger ikke Frankrigs initiativ til bekæmpelse af madspil

Det er en problematik, der i stigende grad vinder indpas blandt forbrugere mange steder i specielt den vestlige verden i disse år, hvor flere kampagner, tiltag og initiativer søger at tackle udfordringen. Herhjemme førte det konkret til åbningen af overskudsmadmarkedet WeFood på Amager i København for et par uger siden, mens REMA 1000 Danmark har afskaffet mængderabatter i kædens danske butikker, inspireret af foreningen Stop Spild af Mad. 

Også i England er anti-madspildsbevægelsen på vej frem, og det har nu fået supermarkedskæden Sainsbury’s til som den første i Storbritannien at sætte gang i en udfasning af de ellers populære mængdetilbud. Frem mod august i år vil kæden, der driver over 1.200 butikker på de britiske øer, således skrotte 99 procent af sine massetilbud på fødevarer (man afventer kundernes feedback omkring vitaminer og kosttilskud med lang holdbarhed), skriver edie.net.

Spilder dobbelt så meget mad som de tror
”Påpasselig husholdning, en voksende bevidsthed om omkostningerne ved madspild og en mere sundhedsfokuseret livsstil har drevet trenden væk fra mængdekøb og i retning af flere enkeltvarer. Vi har lyttet til vores kunder, og de har fortalt os, at massetilbud ikke er i tråd med deres indkøbsbehov i dag; at de ofte er forvirrende og skaber logistiske udfordringer derhjemme i form af opbevaring af affald”, siger marketing director i Sainsbury's, Sarah Warby, til edie.net.

En nylig undersøgelse fra YouGov bestilt af Sainsbury’s viser, at briterne smider dobbelt så meget mad ud, som de selv tror. En gennemsnitsfamilie på fire mener således selv, at de smider mad ud for omkring £30 om måneden, selvom det reelle tal er £58 (omkring 600 kr.). I alt har organisationen Wrap beregnet, at en britisk husholdning med børn bruger £700 om året på mad, de smider ud.

Læs også: Det emballagefri supermarked kommer til Danmark

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

03.11.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus