Sæt dine erfaringer i spil

Tag en Master i Miljø- og Arbejdsmiljøledelse på DTU. Uddannelsen vil give dig kompetencer til at implementere miljø og arbejdsmiljø i strategi og ledelse i din virksomhed. Uddannelse tages på deltid ved siden af dit arbejde - se www.tml.dtu.dk

11.03.2014

CSR.dk

Masteruddannelsen i miljø- og arbejdsmiljøledelse henvender sig til miljø- og arbejdsmiljømedarbejdere med en relevant faglig baggrund. På TML opnår deltagerne kompetencer i at lede, koordinere og rådgive om miljø- og arbejdsmiljøarbejde i private og offentlige virksomheder. 

TML uddannelsen er et sammenhængende forløb, der er organiseret som et deltidsstudie fordelt på fire semestre. Den effektive studietid er ét årsværk og uddannelsen er tilrettelagt, så den kan kombineres med fuldtidsarbejde. I alle semestre indgår projekter, hvor der arbejdes med konkrete problemstillinger fra deltagernes arbejdspladser.

1. semester: Virksomhedens miljø- og arbejdsmiljøarbejde

Formålet med dette semester er at give de studerende forståelse for det komplicerede samspil mellem virksomheden miljøet og arbejdsmiljøet. Undervisningen tager udgangspunkt i en forståelse af sammenhængen mellem produktion og miljø-/arbejdsmiljøbelastninger.  

Semestrets perspektiv er at tilrettelægge handlingsplaner og ledelsesindsatser for at fjerne eller reducere disse. Der lægges særlig vægt på koordinering af virksomhedens miljø- og arbejdsmiljøarbejde og de prioriteringer, der primært styres af økonomiske og forretningsmæssige motiver, med hensynet til beskyttelsen af natur og mennesker.

Emner i undervisningen er blandt andet:

  • Miljø- og arbejdsmiljøbegrebet – hvad/hvem beskytter vi og hvorfor?
  • Årsags- og virkningsforståelse på miljø- og arbejdsmiljøområdet
  • Historisk udvikling i miljø- og arbejdsmiljøforståelsen
  • Miljø- og arbejdsmiljøforhold i produktionsprocessen
  • Kortlægning af miljø- og arbejdsmiljøforhold
  • Ledelsessystemer indenfor miljø og arbejdsmiljø 

2. semester: Virksomheden og samfundet

Fokus i 2. semester er samspillet mellem virksomheden og miljø-/arbejdsmiljøaktører i samfundet. Både på miljø og arbejdsmiljøområdet reguleres virksomhedernes indsats via samarbejde med tilsynsførende myndigheder, certificerende organer, arbejdsmarkedets parter og andre. I dette semester belyses tilrettelæggelse af en effektiv reguleringsindsats overfor miljø- og arbejdsmiljøproblemer. Det fremtidige behov for en regulering diskuteres, herunder muligheden for at indarbejde miljø- og arbejdsmiljøhensyn i andre former for regulering (standarder m.m.), samt mulighederne i en strategisk miljødialog mellem virksomhed og miljø-/arbejdsmiljømyndighed.  

Blandt emnerne kan nævnes: 

  • Miljø- og arbejdsmiljølovgivning, myndighedsstruktur og håndhævelse på miljø- og arbejdsmiljøområdet
  • Overordnede reguleringsstrategier og deres betydning for myndigheder og virksomheder
  • EU-regulering herunder REACH direktivet
  • Miljø- og arbejdsmiljømyndighedernes kravfastsættelse, tilsyn og håndhævelse
  • Udviklingen i myndighedernes strategier på centralt og på decentralt plan  

3. semester: Organisationer og forandringsledelse

Perspektivet i 3. semester er organisatorisk og strategisk forståelse af virksomheders (organisationer, myndigheder, m.fl.) miljø- og arbejdsmiljøarbejde. Formålet med semesteret er at gøre de studerende i stand til at navigerer i organisationer, og på sigt facilitere organisatoriske såvel som tekniske forandringer i organisationer med henblik på at få miljø- og/eller arbejdsmiljøproblematikker på agendaen. De studerende tilegner sig teorier og metoder til at analysere og udvikle grundlaget for forandringer i organisationen, herunder samspillet med interessenterne.  

Det er formålet at bibringe de studerende viden om og forståelse for dynamikken i de komplicerede forhold bag teknologiske og organisatoriske forandringsprocesser forbundet med problemforebyggelse og forbedringer på miljø- og arbejdsmiljøområdet.

Blandt emnerne kan nævnes:

  • Interessent- og aktøranalyser
  • Organisationskulturen
  • Forandringsledelse og facilitering af forandringer
  • Praksisfællesskaber og netværk
  • Politiske processer i organisationen, herunder magtrelationer og social kapital 

?4. semester: Afgangsprojekt

Studiet afsluttes med et afgangsprojekt. De studerende udfører et projekt med et selvvalgt emne inden for uddannelsens faglige rammer. Der lægges vægt på, at projektet så vidt muligt gennemføres i tæt relation til den enkelte studerendes arbejdsplads.  

De studerende skal gennem projektet demonstrere:

  • evne til på kvalificeret måde at problemformulere
  • udvælge og anvende relevante teorier og modeller
  • tilrettelægge og gennemføre relevant dataindsamling
  • analysere og konkludere på dette grundlag

Der lægges vægt på, at projektresultaterne formidles klart og logisk gennem projektrapporten. Under projektet yder/formidler DTU vejledning til alle faser af projektarbejdet. 

Afgangsprojektet gennemføres enten som individuelt projekt eller i grupper af to personer. 

TML afholder informationsmøder i marts!

Onsdag den 19. marts kl.17-19 på Aarhus Universitet, Lokale 1, Fredrik Nielsens Vej 2-4, Aarhus

Tirsdag den 25. marts kl.17-19 på DTU Management, Lokale 025, Produktionstorvet, Bygning 424, Lyngby 

Tilmelding via www.tml.dtu.dk eller mail til tml@dtu.dk

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

Flere mikrobryggerier forvandler CO₂ til øl-skum

10.07.2024CSR.dk

09.07.2024CSR.dk

Danske Bank giver rådgivning om klimasikring til boliger

05.07.2024CSR.dk

Rapport: Et fokus på medarbejdertrivsel er alfa og omega

02.07.2024Schneider Electric

Sponseret

Tilmelding til webinar om det kommende NIS 2-direktiv omkring cybersecurity

01.07.2024CSR.dk

Novo Holdings og DLG-koncernen indgår samarbejde om fremme af bæredygtig planteproduktion

28.06.2024CSR.dk

Nyt inspirationskatalog skal hjælpe danske virksomheder i arbejdet med biodiversitet

28.06.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG-råd skal kortlægge udfordringer og muligheder i bygge- og anlægsbranchen

27.06.2024CSR.dk

Regeringen og Novo Nordisk Fonden indgår samarbejde om historisk nytænkning af det danske areal

Jobmarked

Se alle

Roblon A/S

ESG-koordinator

Brænder du for at arbejde med bæredygtighed? Få et spændende job som ESG-koordinator hos Roblon A/S og bliv fagligt ansvarlig for ESG-rapportering i en international virksomhed i vækst

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

29.08.2024

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Åben tilmelding: ESG Sommerskole

Få viden og værktøjer til at forbedre din virksomheds bæredygtige forretningsindsats med sommersmagsprøver fra den praktiske Sustainable Business Change Manager uddannelse.

Dato

07.07.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis Webinar - CSRD: Hvad skal der rapporteres på?

Bliv fortrolig med de nye CSRD-krav og forstå, hvad der er obligatorisk, og hvad der afhænger af dobbeltvæsentlighedsanalysen. I dette gratis webinar fra Sustainable Business Solutions vil vores seniorrådgivere give dig et detaljeret indblik i implementeringstidslinjen, ESRS-hierarkiet, og hvordan en CSRD-rapport ser ud. Webinaret er en del af vores "ESG to the point" webinarserie.

Dato

06.08.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)