Sådan identificerer og kommunikerer I CSR-risici

Investorer bruger information om ESG-risici som aldrig før, men virksomhedernes kommunikation følger ikke helt med. Få et indblik i, hvordan de gør hos Mærsk og FLSmidth, og hent deres præsentationer her

Carina Ohm fra EY viste at investorer bruger viden om CSR/ESG-faktorer mere aktivt, men at virksomhederne overvejende ikke er præcise eller detaljerede nok i deres kommunikation af samme. .

28.08.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Når revisions- og konsulenthuset EY undersøger investorernes holdninger og ønsker, så spørger de bl.a. om ESG-information har spillet en afgørende rolle i investeringsbeslutninger i de seneste 12 år, og om virksomhederne giver tilstrækkelig god information om, hvordan ESG-risici kan påvirke deres nuværende forretningsmodel.

Andelen af ja-besvarelser på begge spørgsmål ligger nær de 70 procent. Og det var endda i undersøgelsen fra 2017, mens investor-interessen for ESG kun er vokset i det mellemliggende år.

Det fortalte Carina Ohm, som er leder af sustainability-teamet hos EY i Danmark, ved et dialogmøde hos FSR tirsdag d. 28. august 2018 med CSR-risici på dagsordenen.

FSR nåede i deres seneste analyse af de største, danske, børsnoterede selskabers rapportering om samfundsansvar ligeledes frem til, at kun 55 procent af virksomhederne tydeligt beskrev risici og 23 procent hvordan de arbejder med vurdering af væsentlighed.

Arbejdet med CSR-risici er således underprioriteret i virksomhederne, i en situation hvor der er stor efterspørgsel på information om samme – fra investorer og fra årsregnskabslovens §99A.

FLSmidth har taget et stort første skridt
Ved mødet kunne man derfor høre to virksomheder fortælle om, hvordan de griber arbejdet med CSR-risici og væsentlighedsanalyser (materiality) an. Begge præsentationer kan hentes i bunden af denne artikel.

Først FLSmidth, som de seneste to år har gjort en stor indsats for at komme godt i gang med systematisk risiko-rapportering på CSR.

Et centralt element i FLSmidths arbejde har været en grundig involvering af 50 interne stakeholders udpeget af virksomhedens ledelse, som har givet et godt grundlag for udarbejdelsen af en klassisk fremstilling af de væsentligste emner og risici, som Fl Smidth vil arbejde med, hvor seks områder er prioriteret i forhold til, hvor vigtige de er for kerneforretningen og hvor vigtige FLSmidth mener, de er for stakeholders.

Alex Campbell, som er i spidsen for bæredygtighedsarbejdet i FLSmidth, fremhævede desuden, at den enkle måde, som de har valgt at præsentere risici og deres betydning for forretningen, har hjulpet dem med at få kollegaer og ledelsens opmærksomhed.

”Efter at have set på risici helt fra globalt niveau til projektniveau og foretaget en væsentlighedsanalyse, definerede vi risiko-niveauet på fire kriterier: omdømme, bundlinje, arbejdsglæde og aktieprisen. Det har betydet, at der er fordelt ansvar og sat ressourcer af på de vigtigste risici, som hos os faldt ud som arbejdssikkerhed og korruption,” sagde han ved dialogmødet.

Mærsk: ansvar, shared value og risiko
Den anden virksomhed, som præsenterede sin tilgang til CSR-risici og væsentlighed, var Mærsk. Her har man arbejdet med væsentlighedsanalyser siden 2009 og har præsenteret dem i forhold til vigtighed for henholdsvis stakeholders og forretningen fra 2012-2015. Fra 2016 og frem har man benyttet en udvidet kategorisering, som fordeler emner i grupperne ”responsibility”, ”shared value” og ”risks”. Kriterierne for hver gruppe kan ses af figuren neden for.

I forhold til diskussionen af CSR-risici og rapportering af disse, forklarede Lene Bjørn Serpa, som leder arbejdet med sustainability governance and integration i Mærsk, at noget af det vigtigste, man havde gjort, var at blive integreret i virksomhedens generelle risk management system.

”Vores team har lært at tale og arbejde i den detaljeringsgrad, som risikoanalysen i vores virksomhed altid arbejder i. Samtidig har vi fået en fælles forståelse af, hvordan CSR-risici i kan påvirke vores forretning,” sagde Lene Bjørn Serpa.

I arbejdet med at komme på linje med resten af virksomhedens arbejde med risiko var det en pointe i sig selv, at det ikke var alle emner fra bruttolisten i væsentlighedsanalysen, som kunne eller skulle defineres som en risiko. Det var faktisk de færreste.

Langt de fleste emner viste sig nemlig, om end der er elementer af risiko i dem også, primært at være ”responsibility”-issues. Eller ”shared value”-issues, hvor Mærsks analyse viser, at her kan netop deres virksomheds indsats gøre en rigtig stor forskel ved at arbejde gennem forretningen.

Venstre side af billedet viser input og udvælgelseskriterier og højre side af billedet viser det endelige resultat for 2017. Den kan også findes på side 18-19 i bæredygtighedsrapporten for 2017. .

Indefra og ud eller udefra og ind?
En helt central overvejelse i arbejdet med CSR-risici er det man kan kalde retningen på risikoen. Risikoanalyse i snart sagt alle andre felter end CSR handler om hvordan det, der kommer udefra, påvirker virksomhedens muligheder for at nå sine mål – med andre ord udefra og ind. ’

Men CSR-risici, som det er defineret i bl.a. årsregnskabslovens §99A og FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv, handler modsat om, hvordan virksomhedens aktiviteter kan påvirke omverdenen – altså indefra og ud.

Det er vigtigt at holde sig den forskel for øje, når man arbejder sammen med kollegaer fra f.eks. finansafdelinger eller sin kommunikerer til sin ledelse. Hvis man ikke kan forklare denne dobbelthed, får man aldrig taletid til at forklare, hvad virksomhedens ansvar er.

”Som bæredygtighedsteam er det også vigtigt at vise, at man ser og anerkender, at begge typer risici er til stede og skal arbejdes med,” siger Lene Bjørn Serpa.

Forskellen kan f.eks. forklares med menneskerettighedsområdet. For de færreste danske virksomheder, vil det gælde, at man kan finde menneskerettighedsovertrædelser, som kan påvirke muligheden for at nå sine mål. Til gengæld kan næste alle danske virksomheder – især hvis de arbejder internationalt med enten salg eller indkøb – finde måder hvorpå det deres virksomhed gør potentielt påvirker eksterne stakeholderes rettigheder negativt. Eller endnu mere konkret med at arbejdet med klima indtil nu mest har handlet om hvilken skade virksomhedens aktiviteter har på verden (indefra og ud), men som i de seneste år mere og mere kommer til at handle om, hvad klimaforandringer kan koste os.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Omnibus-forslag vedtaget i Europa-Parlamentet – nu venter næste runde forhandlinger

10.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

VSME-standarden: Endelig en bæredygtighedsstandard, der giver mening for SMV’er

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Fra rapport til drift: Sådan bygger ESG-rådgivere en skalerbar model for Scope 3-data

07.11.2025Beierholm

Sponseret

Scope 3 – en god forretning?

03.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Parlamentet siger nej til Omnibus-forslag – virksomheder må fortsat vente på klarhed om ESG-krav

03.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Erhvervsstyrelsen er klar med nye skabeloner til bæredygtighedspolitikker – få dem her

31.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Forslag til nye bæredygtighedsstandarder lover færre datapunkter, men ikke tilstrækkelige byrdelettelser

23.10.2025Klimaklar

Sponseret

Nu bruger FLEYE Copenhagen meget mindre tid på dataindsamling

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby