Rockwool: Ny markedsvirkelighed kræver, at vi positionerer os rigtigt

CSR.dk har talt med Anthony Abbots, som leder Group Sustainability i Rockwool, om virksomhedens planer for 2018.

"Medarbejderne skal blive en del af vores fortælling om bæredygtighed og den stolthed, det giver, at bidrage positivt"..

09.02.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvad er jeres top-prioriteter i 2018?
En af vores hovedprioriteter er det fortsatte arbejde med at levere på de seks bæredygtighedsmål, vi satte os i 2016. Der er konkrete mål for 2022 og 2030, og dem skal vi nå, hovedsageligt ved at drive performance på vores 45 fabrikker.

Vi skal i 2018 også gøre en del ud af vores interne kommunikation af bæredygtighed. Vi har i de seneste år været meget aktive med at kommunikere om vores rolle i samfundet, bidrag til verdensmålene og bæredygtighed generelt til det eksterne miljø, og nu trænger vi til også at få vores medarbejdere involveret, så alle kan blive en del af vores fortælling om bæredygtighed og den stolthed, det giver, at bidrage positivt.

Endelig skal vi arbejde med vores eksterne positionering og platform, forstået på den måde at hovedparten af vores kunder er i byggesektoren hvor der er stigende fokus på aspekter af bæredygtighed såsom cirkularitet, akustisk komfort, varmekomfort m.m. Det er et nyt marke

En marketingkampagne kaldet "#ModernLiving" blev lanceret i 2017 for at give Rockwool-brandet en aktiv stemme i debatten om bl.a. bæredygtighed og byplanlægning. I 2018 skal der lægges energi i at kommunikere internt. .

dslandskab med stigende krav. Vi mener selv, at vi er førende i forhold til mange af de krav, men vi skal både holde trit med udviklingen og placere os rigtigt. Det handler om at bæredygtighed og vores kommercielle aktiviteter går hånd i hånd.

Hvorfor har I valgt netop de indsatsområder?
Rockwool har en fremragende historie at fortælle, fordi vores produkter bidrager så entydigt positivt til bæredygtighed. Vi har f.eks. for nylig fået nogle eksterne konsulenter til at kvantificere de CO2-besparelser, man kan opnå ved at isolere med vores produkter, og det er store tal, de når frem til. 

Vi ved dog også, at det ikke er nok at have produkter med positiv impact, det er også nødvendigt at vise verden, at vi arbejder dedikeret med at minimere vores negative påvirkning. Man skal vise, at man er klar til at ”walk the talk”.

Hvilken impact håber I jeres arbejde får?
Vi tror så absolut på, at det at vi arbejder pro-aktivt med bæredygtighed ved at styrke vores performance og dokumentation på området vil hjælpe vores forretning – både i forhold til salg og økonomiske resultater. Det er en integreret del af vores forretningsstrategi.

Arbejdet støtter også op om vores formål. Bæredygtighed handler grundlæggende om at møde vores samfunds behov uden at skade fremtidige generationers mulighed for at dække deres behov. Det samme gælder for ROCKWOOLs formålsdeklaration – “release the natural power of stone to enrich modern living”. Vi tager en naturlig og rigelig råvare og transformerer den til produkter, som møder vores kunders behov blandt andet energi og CO2 besparelser, brandsikkerhed, godt akustisk indeklima og æstetiske bygninger.

Hvem skal i arbejde sammen med og/eller have hjælp af, for at nå jeres mål?
Vi har et nært samarbejde med eksterne partner, som bl.a. hjælper os med at dokumenterer vores produkters performance inden for bæredygtighed. Samtidig arbejder vi meget med politikere og myndigheder, fordi det er nødvendigt for dem og os i en så tæt reguleret sektor som byggeri.

Regulering er vigtigt i forhold til vores målsætning om at have etableret tilbagetagningsordninger i 30 markeder i 2030, hvor vi skal sikre at stenuld fra bygge- og nedbrydningspladser genbruges enten på vores fabikker eller i anden industri. Her er der brug for, at der laves regler, afgifter, prisstrukturerer, som bakker op om det. I en del lande er prisen for at køre affald til deponi så lav, at der  er få incitamenter til at benytte sig af andre løsninger – selvom de er bedre for miljøet.

Generelt er det vores opfattelse, at det ikke er tilfældigt at verdensmål nr 17 handler om partnerskaber. Ingen kan nå de globale mål alene.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

14.11.2025CSR.dk

Grøn strøm fra den rådne banan: Der skal være mere inddragelse

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense