Rockwool: Ny markedsvirkelighed kræver, at vi positionerer os rigtigt

CSR.dk har talt med Anthony Abbots, som leder Group Sustainability i Rockwool, om virksomhedens planer for 2018.

"Medarbejderne skal blive en del af vores fortælling om bæredygtighed og den stolthed, det giver, at bidrage positivt"..

09.02.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvad er jeres top-prioriteter i 2018?
En af vores hovedprioriteter er det fortsatte arbejde med at levere på de seks bæredygtighedsmål, vi satte os i 2016. Der er konkrete mål for 2022 og 2030, og dem skal vi nå, hovedsageligt ved at drive performance på vores 45 fabrikker.

Vi skal i 2018 også gøre en del ud af vores interne kommunikation af bæredygtighed. Vi har i de seneste år været meget aktive med at kommunikere om vores rolle i samfundet, bidrag til verdensmålene og bæredygtighed generelt til det eksterne miljø, og nu trænger vi til også at få vores medarbejdere involveret, så alle kan blive en del af vores fortælling om bæredygtighed og den stolthed, det giver, at bidrage positivt.

Endelig skal vi arbejde med vores eksterne positionering og platform, forstået på den måde at hovedparten af vores kunder er i byggesektoren hvor der er stigende fokus på aspekter af bæredygtighed såsom cirkularitet, akustisk komfort, varmekomfort m.m. Det er et nyt marke

En marketingkampagne kaldet "#ModernLiving" blev lanceret i 2017 for at give Rockwool-brandet en aktiv stemme i debatten om bl.a. bæredygtighed og byplanlægning. I 2018 skal der lægges energi i at kommunikere internt. .

dslandskab med stigende krav. Vi mener selv, at vi er førende i forhold til mange af de krav, men vi skal både holde trit med udviklingen og placere os rigtigt. Det handler om at bæredygtighed og vores kommercielle aktiviteter går hånd i hånd.

Hvorfor har I valgt netop de indsatsområder?
Rockwool har en fremragende historie at fortælle, fordi vores produkter bidrager så entydigt positivt til bæredygtighed. Vi har f.eks. for nylig fået nogle eksterne konsulenter til at kvantificere de CO2-besparelser, man kan opnå ved at isolere med vores produkter, og det er store tal, de når frem til. 

Vi ved dog også, at det ikke er nok at have produkter med positiv impact, det er også nødvendigt at vise verden, at vi arbejder dedikeret med at minimere vores negative påvirkning. Man skal vise, at man er klar til at ”walk the talk”.

Hvilken impact håber I jeres arbejde får?
Vi tror så absolut på, at det at vi arbejder pro-aktivt med bæredygtighed ved at styrke vores performance og dokumentation på området vil hjælpe vores forretning – både i forhold til salg og økonomiske resultater. Det er en integreret del af vores forretningsstrategi.

Arbejdet støtter også op om vores formål. Bæredygtighed handler grundlæggende om at møde vores samfunds behov uden at skade fremtidige generationers mulighed for at dække deres behov. Det samme gælder for ROCKWOOLs formålsdeklaration – “release the natural power of stone to enrich modern living”. Vi tager en naturlig og rigelig råvare og transformerer den til produkter, som møder vores kunders behov blandt andet energi og CO2 besparelser, brandsikkerhed, godt akustisk indeklima og æstetiske bygninger.

Hvem skal i arbejde sammen med og/eller have hjælp af, for at nå jeres mål?
Vi har et nært samarbejde med eksterne partner, som bl.a. hjælper os med at dokumenterer vores produkters performance inden for bæredygtighed. Samtidig arbejder vi meget med politikere og myndigheder, fordi det er nødvendigt for dem og os i en så tæt reguleret sektor som byggeri.

Regulering er vigtigt i forhold til vores målsætning om at have etableret tilbagetagningsordninger i 30 markeder i 2030, hvor vi skal sikre at stenuld fra bygge- og nedbrydningspladser genbruges enten på vores fabikker eller i anden industri. Her er der brug for, at der laves regler, afgifter, prisstrukturerer, som bakker op om det. I en del lande er prisen for at køre affald til deponi så lav, at der  er få incitamenter til at benytte sig af andre løsninger – selvom de er bedre for miljøet.

Generelt er det vores opfattelse, at det ikke er tilfældigt at verdensmål nr 17 handler om partnerskaber. Ingen kan nå de globale mål alene.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

Flere mikrobryggerier forvandler CO₂ til øl-skum

10.07.2024CSR.dk

09.07.2024CSR.dk

Danske Bank giver rådgivning om klimasikring til boliger

05.07.2024CSR.dk

Rapport: Et fokus på medarbejdertrivsel er alfa og omega

02.07.2024Schneider Electric

Sponseret

Tilmelding til webinar om det kommende NIS 2-direktiv omkring cybersecurity

01.07.2024CSR.dk

Novo Holdings og DLG-koncernen indgår samarbejde om fremme af bæredygtig planteproduktion

28.06.2024CSR.dk

Nyt inspirationskatalog skal hjælpe danske virksomheder i arbejdet med biodiversitet

28.06.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG-råd skal kortlægge udfordringer og muligheder i bygge- og anlægsbranchen

27.06.2024CSR.dk

Regeringen og Novo Nordisk Fonden indgår samarbejde om historisk nytænkning af det danske areal

Jobmarked

Se alle

Roblon A/S

ESG-koordinator

Brænder du for at arbejde med bæredygtighed? Få et spændende job som ESG-koordinator hos Roblon A/S og bliv fagligt ansvarlig for ESG-rapportering i en international virksomhed i vækst

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

29.08.2024

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Åben tilmelding: ESG Sommerskole

Få viden og værktøjer til at forbedre din virksomheds bæredygtige forretningsindsats med sommersmagsprøver fra den praktiske Sustainable Business Change Manager uddannelse.

Dato

07.07.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis Webinar - CSRD: Hvad skal der rapporteres på?

Bliv fortrolig med de nye CSRD-krav og forstå, hvad der er obligatorisk, og hvad der afhænger af dobbeltvæsentlighedsanalysen. I dette gratis webinar fra Sustainable Business Solutions vil vores seniorrådgivere give dig et detaljeret indblik i implementeringstidslinjen, ESRS-hierarkiet, og hvordan en CSRD-rapport ser ud. Webinaret er en del af vores "ESG to the point" webinarserie.

Dato

06.08.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)