Roblon Prisen går til opgave om oplevelsesbaseret CSR

Årets store Roblon Prisen på 100.000 kroner er netop blevet uddelt til to kandidater på Aalborg Universitet, som med udgangspunkt i blandt andre Sticks 'n' Sushi har skrevet opgave om oplevelsesbaseret CSR-kommunikation.

Sarai Løkkegaard og Kristina Skovgaard Pedersen har modtaget Roblon Fondens store pris på 100.000 kroner for deres kandidatopgave på AAU om emotionel, oplevelsesorienteret kommunikation af bæredygtighed..

22.04.2013

CSR.dk

Restaurantkæden Sticks 'n' Sushi arbejder systematisk med CSR og har gjort det i mange år. Kæden gør en kæmpe CSR-indsats, men opdager kunderne det? To kandidatstuderende på Aalborg Universitet (AAU) har sat sig for at undersøge sushi-kæden samt restauranten Nose2Tail i Kødbyden i København. Opgaven, der kom ud af deres undersøgelser, er netop blevet prisbelønnet med den store Roblon Prisen på 100.000 kroner, som Roblon Fonden står bag.

Fakta om Roblon Prisen

  • Roblon Fonden uddeler hvert år Roblon Prisen på 100.000 kroner.
  • Sarai Løkkegaard og Kristina Skovgaard Pedersen modtager prisen for deres speciale ”Oplevelsen af bæredygtighed”, som de afleverede i maj 2012.
  • Sarai Løkkegaard er i dag ansat som videnskabelig assistent på Innovationsnetværket for Marked, Kommunikation og forbrug på AAU, mens Kristina Skovgaard Pedersen er ansat som Communications Manager i softwarevirksomheden GateHouse og samtidig fungerer som ekstern lektor på AAU.
     

Emotionsbaseret kommunikationsstrategi
Roblon Fonden uddeler hver år Roblon Prisen på 100.000 kroner til en nybagt kandidat ved Aalborg Universitet, som har skrevet et fremadrettet, innovativt og nyskabende projekt af høj kvalitet, der vil kunne give afsmitning i Nordjylland.

De to prismodtagere Sarai Løkkegaard og Kristina Skovgaard Pedersen har skrevet kandidatopgaven i forbindelse med deres studier i kommunikation på AAU. Specialet har fokus på emotionel, oplevelsesorienteret kommunikation af bæredygtighed.

Læs også: Ægte engagement gør CSR-strategien levende

Specialet præsenterer teoretiske, analytiske og praktiske udredninger af, hvordan bæredygtighed gennem oplevelser kan blive en parameter, der både giver værdi til virksomheders profilering og fungerer som katalysator for mere bæredygtig forbrugsadfærd.

Kunderne opdager ikke indsatsen
Konklusionen i kandidatopgaven er, at Sticks 'n' Sushi, som gør en stor indsats i forhold til CSR, får mindre ud af indsatsen i forhold til kunderne end restauranten Nose2Tail i Kødbyen. Kort og godt: Nose2Tail gør en mindre CSR-indsats end Sticks 'n' Sushi, men får mere ud af indsatsen i forhold til kunderne.

”Vi er beærede over at modtage prisen, og vi er glade for, at andre også ser potentialet i vores forskning”, siger Sarai Løkkegaard og Kristina Skovgaard Pedersen. De to kandidater har udviklet en kommunikationsstrategi for bæredygtighed, som gør det muligt for virksomheder at positionere sig og samtidig motivere forbrugere til at ændre adfærd. Her er oplevelsen et centralt bindeled.

Satser på det lystbetonede
Professor Christian Jantzen, som har indstillet de to kanidater til Roblon Prisen, siger:
”Specialet er innovativt og nyskabende, for det anviser andre veje end de gængse, når det drejer sig om at fremme en større grad af bæredygtig adfærd. De fleste tiltag betoner enten bekymrings- og trusselsaspektet ved ikke-bæredygtig adfærd eller forsøger at fremme mere hensigtsmæssig adfærd ved regulering (lovgivning) eller beskatning (afgifter). Ved at forbinde bæredygtighedsidealet med oplevelsestænkning forsøger specialet derimod at udvikle en strategi, som slår på de lystbetonede aspekter af hensigtsmæssig adfærd”.

Sarai Løkkegaard og Kristina Skovgaard Pedersen skriver i forbindelse med deres speciale:
”Gennem oplevelser får virksomheder mulighed for at skabe lyst til bæredygtighed ved at give en merværdi til forbrugeren frem for at forsøge at skræmme hertil. For virksomheder betyder det, at de med den oplevelsesmæssige tilknytning kan formå at fremstå mere interessante og attraktive, idet de tilbyder noget, der betyder noget for forbrugeren – nemlig en positiv oplevelse, der fremmer dennes livsførelse.”

Sarai Løkkegaard og Kristina Skovgaard Pedersen arbejder på at udvikle deres undersøgelse til en kommende bog.
 

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.04.2025CSR.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

28.04.2025CSR.dk

Kina bekræfter klimaengagement trods globale spændinger

28.04.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Scaling Circularity: How Pioneers Are Leading the Transition

28.04.2025FSR - danske revisorer

Sponseret

Fra compliance til værdi: Dansk Wilton arbejder strategisk med ESG

28.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

Investér i sikkerheden i dag – det betaler sig i fremtiden!

25.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Ny bestyrelse i UN Global Compact Network Denmark

25.04.2025CSR.dk

Grønne startups boomer: Men investorerne tøver

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - April

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.04.2025

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering: Fra krav til praksis

Få hands on erfaring med CSRD-bæredygtighedsrapportering

Dato

29.04.2025

Sted

Nyborg

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams

Etisk Handel Danmark
Kursus
Indsigt i:

EUFLR – EUs nye lovgivning mod tvangsarbejde (2025)

Dato

29.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online