Ægte engagement gør CSR-strategien levende

Sushi-kæden Sticks ’n’ Sushi har på fire år udviklet en omfattende CSR-strategi og vundet flere priser for præstationen. Csr.dk har talt med CSR-chef Jakob Gaard Nielsen, som er en af folkene bag succesen. Du kan møde ham på konferencen ”Forretningsdrevet CSR – strategisk og praktisk integrering i virksomheden” i december.

I Sticks 'n' Sushi-restauranterne er der udpeget såkaldte "bæredygtigheds-ambassadører" blandt medarbejderne, der får CSR-strategien til at leve i organisationens yderste led..

31.10.2011

CSR.dk

For fire år siden gik Jakob Gaard Nielsen sammen med en kollega i Sticks 'n' Sushi ind og bankede på døren til chefens kontor. Her spurgte de to tjenere, om ikke det var på tide, at sushi-kæden kom i gang med at lægge en CSR-strategi. Begge var på det tidspunkt studerende, som via deres engagement i studenterorganisationen Grøn Agenda, var meget interesserede i miljø og bæredygtighed.

Direktør Kim Rahbek gik på det tidspunkt selv med lignende tanker, så han svarede de to idealistiske medarbejdere: ”Fint, det gør vi - men I skal lave arbejdet!”

Derpå gik et omfattende arbejde i gang, og fire år senere er titlen på Jakob Gaard Nielsens visitkort ændret fra tjener til CSR-chef, og i dag har sushi-kæden en vidtrækkende og prisbelønnet CSR-strategi, som lyser op i en restaurations-branche, hvor der er langt imellem de bæredygtige stjerneskud. Strategien fokuserer på tre ”niveauer”, hvor virksomheden arbejder for større bæredygtig: ”Niveau 1” er alt det, der foregår i Sticks 'n' Sushi's eget hus, ”Niveau 2” er samarbejdet med leverandørerne og ”Niveau 3” er muligheden for at påvirke restaurantens gæster og samfundet som helhed til at tænke i mere bæredygtige baner.

Rækken af CSR-tiltag, som Sticks 'n' Sushi har sat i gang på de tre niveauer er alenlang. Anvendelse af CO2 neutraliseret strøm i restauranterne, udarbejdelsen af en transportpolitik, hvor tog og skib bliver foretrukket og lancering af kampagner, hvor gæsterne bliver opfordret til at lægge en 20’er oveni regningen for at støtte oprettelsen af fiskedamme i Malawi , er bare en lille del. Og sidste år kulminerede det omfattende CSR-arbejde, da sushi-kæden vandt Strategiprisen ved Climate Cup 2010. Ved den lejlighed lagde juryen vægt på, at Sticks 'n' Sushi’s strategi ”tager fat i alle led i forretningen og i stort omfang inddrager eksterne interessenter, såsom leverandører og restaurantgæster, i klimakampen.”

Engagementet er kommet nede fra

Spørger man i dag Jakob Gaard Nielsen, hvorfor det arbejde, der startede for fire år siden på chefens kontor, er blevet en succes, er han ikke i tvivl; arbejdet med bæredygtighed i Sticks 'n' Sushi er drevet af et ægte engagement, som er kommet nedefra i virksomheden.

”Jeg er ikke en eller anden ”slipse-fyr”, der kommer udefra med en masse fine ord og en forkromet CSR-strategi, som jeg beder medarbejderne om at eksekvere. Jeg taler det sprog, som bruges ude i restauranterne, og folk kender mig, fordi jeg har været kollega med mange af medarbejderne tidligere. Det har en meget positiv effekt i forhold til at få folk med på vognen,” vurderer han.

Jakob Gaard Nielsen mener også, at hans fortid på gulvet i restauranten gavner CSR-arbejdet, fordi han ved, hvordan en travl lørdag i restauranterne forløber, og dermed bestræber han sig på udelukkende at komme med nye CSR-idéer, som ikke kræver for meget arbejde af de travle ansatte.

”Det er meget vigtigt, at arbejdet med bæredygtighed ikke bliver et irritationsmoment for de ansatte, for så ryger motivationen,” siger han og giver et eksempel, hvor han trods sin tjener-erfaring alligevel var ved at undervurdere besværet.

”For noget tid siden besluttede vi, at vi vil affaldssortere, så det organiske affald bliver smidt i en separat sæk og havner i en separat container. Det viste sig dog ikke at være så nemt, som først antaget. For det første er der ikke specielt meget plads til en ekstra skraldespand i køkkenet, fordi de er indrettet til at være funktionelle. For det andet kræver det tilvænning at få folk til rent faktisk at lave sorteringen – specielt på en travl aften, hvor der er fuldt tryk på restauranten. Og for det tredje fandt vi ud af, at vi skal kontrollere, at affaldet ikke bare bliver smidt i én og samme container, når det bliver hentet. Det er faktisk sket et par gange, og det giver selvsagt ikke glade medarbejdere,” konstaterer Jakob Gaard Nielsen. Han understreger dog, at man har valgt at holde fast i sorteringen, og at den miljøvenlige ordning nu kører efter planen.

”Ambassadører” giver feedback

For at sikre at Sticks 'n' Sushi's CSR-arbejde ikke bare var noget, der startede blandt medarbejderne på gulvet, men fortsat lever i organisationens yderste led, er der udpeget to bæredygtighedsambassadører i hver enkelt af kædens i alt 10 restauranter. Deres opgave er at hjælpe med at få de CSR-skibe, som bliver sat i søen, til at flyde gnidningsløst i restauranterne og give CSR-chefen løbende feedback.

”Vores bæredygtighedsambassadører er helt frivillige og laver arbejdet, fordi de er meget engagerede. Vi kommunikerer løbende online og mødes cirka hvert kvartal, hvor jeg får en masse kritik og ikke mindst en masse nye idéer til, hvad vi kan gøre bedre,” fortæller Jakob Gaard Nielsen.

Derudover forventer han af ambassadørerne, at de er klædt på til at svare på kollegernes og gæsternes spørgsmål til restaurantens bæredygtigheds-politik, men Jakob Gaard Nielsen har også planer om at bruge ambassadørernes evner til større projekter.

”Lige nu har vi et samarbejde med en lille organisation, der uddeler overskuds-fødevarer til samfundets svageste, i støbeskeen. I stedet for bare at støtte projektet med en pose penge, vil jeg forsøge at engagere vores ambassadører i arbejdet. Mange af dem er nemlig studerende, som har en masse kompetencer, der kan gavne organisationen. Det kan for eksempel være at hjælpe dem med deres profiler på sociale medier, så de bliver mere synlige og dermed får mere støtte på den ene eller anden måde,” forklarer Jakob Gaard Nielsen.

Han tror på, at det vil øge ambassadørernes arbejdsglæde og engagement i bæredygtighedsarbejdet, at de får lov at bruge deres kompetencer til at hjælpe en organisation, der yder et meget meningsfuldt stykke arbejde.

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.09.2025CSR.dk

Regenerativt landbrug rykker op på dagsordenen hos de største i fødevarebranchen

08.09.2025CSR.dk

Microsoft dominerer markedet for klimakreditter blandt tech-giganter

05.09.2025CSR.dk

ExxonMobil langer ud efter EU’s klimapolitik i ny rapport

05.09.2025CSR.dk

Vores madspild koster 11 milliarder kroner årligt. AI har potentialet til at ændre det, siger danske virksomheder

04.09.2025Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

04.09.2025CSR.dk

Elektrificering er Europas guldæg: Ny analyse viser milliardgevinst ved grøn strøm

04.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Webinar: Er din organisation klar til NIS2?

03.09.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighed trods politisk tøven

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Efteruddannelse
Nordic Programme on Non-Discrimination

The Nordic Programme on Non-Discrimination is an online programme designed to support Nordic businesses in advancing equality and inclusion across their operations. If your company is ready to take meaningful steps to identify, assess, and address discrimination-related risks, this programme will guide you through the process with practical tools and expert insights. Sign up before 16 June.

Dato

29.08.2025

Tid

09:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

09.09.2025

Sted

Odense

Dansk Industri
Kursus
Kommunikér troværdigt om bæredygtighed

Er du klar til at styrke din kommunikation om bæredygtighed? Undgå både greenwashing og greenhushing, og bliv skarp på, hvordan du kan kommunikere om virksomhedens grønne indsatser på en troværdig, effektiv og lovlig måde.

Dato

09.09.2025

Sted

Aarhus

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Webinar
Gratis webinar om ESG i forandring: Værdiskabelse, risikostyring og rapportering

Tilmeld dig webinaret om de nyeste tendenser inden for ESG

Dato

09.09.2025

Tid

10:00

Sted

Webinar