Ægte engagement gør CSR-strategien levende
Sushi-kæden Sticks n Sushi har på fire år udviklet en omfattende CSR-strategi og vundet flere priser for præstationen. Csr.dk har talt med CSR-chef Jakob Gaard Nielsen, som er en af folkene bag succesen. Du kan møde ham på konferencen Forretningsdrevet CSR strategisk og praktisk integrering i virksomheden i december.
I Sticks 'n' Sushi-restauranterne er der udpeget såkaldte "bæredygtigheds-ambassadører" blandt medarbejderne, der får CSR-strategien til at leve i organisationens yderste led..
For fire år siden gik Jakob Gaard Nielsen sammen med en kollega i Sticks 'n' Sushi ind og bankede på døren til chefens kontor. Her spurgte de to tjenere, om ikke det var på tide, at sushi-kæden kom i gang med at lægge en CSR-strategi. Begge var på det tidspunkt studerende, som via deres engagement i studenterorganisationen Grøn Agenda, var meget interesserede i miljø og bæredygtighed.
Direktør Kim Rahbek gik på det tidspunkt selv med lignende tanker, så han svarede de to idealistiske medarbejdere: ”Fint, det gør vi - men I skal lave arbejdet!”
Derpå gik et omfattende arbejde i gang, og fire år senere er titlen på Jakob Gaard Nielsens visitkort ændret fra tjener til CSR-chef, og i dag har sushi-kæden en vidtrækkende og prisbelønnet CSR-strategi, som lyser op i en restaurations-branche, hvor der er langt imellem de bæredygtige stjerneskud. Strategien fokuserer på tre ”niveauer”, hvor virksomheden arbejder for større bæredygtig: ”Niveau 1” er alt det, der foregår i Sticks 'n' Sushi's eget hus, ”Niveau 2” er samarbejdet med leverandørerne og ”Niveau 3” er muligheden for at påvirke restaurantens gæster og samfundet som helhed til at tænke i mere bæredygtige baner.
Rækken af CSR-tiltag, som Sticks 'n' Sushi har sat i gang på de tre niveauer er alenlang. Anvendelse af CO2 neutraliseret strøm i restauranterne, udarbejdelsen af en transportpolitik, hvor tog og skib bliver foretrukket og lancering af kampagner, hvor gæsterne bliver opfordret til at lægge en 20’er oveni regningen for at støtte oprettelsen af fiskedamme i Malawi , er bare en lille del. Og sidste år kulminerede det omfattende CSR-arbejde, da sushi-kæden vandt Strategiprisen ved Climate Cup 2010. Ved den lejlighed lagde juryen vægt på, at Sticks 'n' Sushi’s strategi ”tager fat i alle led i forretningen og i stort omfang inddrager eksterne interessenter, såsom leverandører og restaurantgæster, i klimakampen.”
Engagementet er kommet nede fra
Spørger man i dag Jakob Gaard Nielsen, hvorfor det arbejde, der startede for fire år siden på chefens kontor, er blevet en succes, er han ikke i tvivl; arbejdet med bæredygtighed i Sticks 'n' Sushi er drevet af et ægte engagement, som er kommet nedefra i virksomheden.
”Jeg er ikke en eller anden ”slipse-fyr”, der kommer udefra med en masse fine ord og en forkromet CSR-strategi, som jeg beder medarbejderne om at eksekvere. Jeg taler det sprog, som bruges ude i restauranterne, og folk kender mig, fordi jeg har været kollega med mange af medarbejderne tidligere. Det har en meget positiv effekt i forhold til at få folk med på vognen,” vurderer han.
Jakob Gaard Nielsen mener også, at hans fortid på gulvet i restauranten gavner CSR-arbejdet, fordi han ved, hvordan en travl lørdag i restauranterne forløber, og dermed bestræber han sig på udelukkende at komme med nye CSR-idéer, som ikke kræver for meget arbejde af de travle ansatte.
”Det er meget vigtigt, at arbejdet med bæredygtighed ikke bliver et irritationsmoment for de ansatte, for så ryger motivationen,” siger han og giver et eksempel, hvor han trods sin tjener-erfaring alligevel var ved at undervurdere besværet.
”For noget tid siden besluttede vi, at vi vil affaldssortere, så det organiske affald bliver smidt i en separat sæk og havner i en separat container. Det viste sig dog ikke at være så nemt, som først antaget. For det første er der ikke specielt meget plads til en ekstra skraldespand i køkkenet, fordi de er indrettet til at være funktionelle. For det andet kræver det tilvænning at få folk til rent faktisk at lave sorteringen – specielt på en travl aften, hvor der er fuldt tryk på restauranten. Og for det tredje fandt vi ud af, at vi skal kontrollere, at affaldet ikke bare bliver smidt i én og samme container, når det bliver hentet. Det er faktisk sket et par gange, og det giver selvsagt ikke glade medarbejdere,” konstaterer Jakob Gaard Nielsen. Han understreger dog, at man har valgt at holde fast i sorteringen, og at den miljøvenlige ordning nu kører efter planen.
”Ambassadører” giver feedback
For at sikre at Sticks 'n' Sushi's CSR-arbejde ikke bare var noget, der startede blandt medarbejderne på gulvet, men fortsat lever i organisationens yderste led, er der udpeget to bæredygtighedsambassadører i hver enkelt af kædens i alt 10 restauranter. Deres opgave er at hjælpe med at få de CSR-skibe, som bliver sat i søen, til at flyde gnidningsløst i restauranterne og give CSR-chefen løbende feedback.
”Vores bæredygtighedsambassadører er helt frivillige og laver arbejdet, fordi de er meget engagerede. Vi kommunikerer løbende online og mødes cirka hvert kvartal, hvor jeg får en masse kritik og ikke mindst en masse nye idéer til, hvad vi kan gøre bedre,” fortæller Jakob Gaard Nielsen.
Derudover forventer han af ambassadørerne, at de er klædt på til at svare på kollegernes og gæsternes spørgsmål til restaurantens bæredygtigheds-politik, men Jakob Gaard Nielsen har også planer om at bruge ambassadørernes evner til større projekter.
”Lige nu har vi et samarbejde med en lille organisation, der uddeler overskuds-fødevarer til samfundets svageste, i støbeskeen. I stedet for bare at støtte projektet med en pose penge, vil jeg forsøge at engagere vores ambassadører i arbejdet. Mange af dem er nemlig studerende, som har en masse kompetencer, der kan gavne organisationen. Det kan for eksempel være at hjælpe dem med deres profiler på sociale medier, så de bliver mere synlige og dermed får mere støtte på den ene eller anden måde,” forklarer Jakob Gaard Nielsen.
Han tror på, at det vil øge ambassadørernes arbejdsglæde og engagement i bæredygtighedsarbejdet, at de får lov at bruge deres kompetencer til at hjælpe en organisation, der yder et meget meningsfuldt stykke arbejde.