Returlogistik er både forretning og miljø

Den danske øl- og læskedrikkebranche har med Dansk Retursystem et glimrende – og sjældent - eksempel på, at systematisk returlogistik giver store gevinster for både forretning og miljø.

Dansk Retursystem har skabt en forretningsmæssig og miljømæssig bæredygtig forretningsmodel for returflow af de materialer, der indgår i øl- og læskedrikkeprodukterne. Foto: Dansk Retursystem A/S..

03.10.2014

CSR.dk

Tre millioner emballager bliver dagligt hentet af Dansk Retursystem A/S’ 165 lastbiler. Systemet er et fællessystem for hele branchen med en returprocent af emballager på foreløbig 89 procent.

Fordelen ved et fælles branchesystem er, at det bliver nemmere at undgå ineffektive ø-løsninger og derved en masse spild. Returemballagen bliver genbrugt på samme niveau uden at tabe materialeværdi – altså et ægte bæredygtigt genbrugskoncept. Der er tale om både økonomiske og miljømæssige gevinster her.

Returlogistik og forretningsmodel
Dansk Retursystem er en sjældenhed, idet meget få brancher eller virksomheder formår at etablere en forretningsmæssig og miljømæssig bæredygtig forretningsmodel for returflow af de materialer, der indgår i produkterne. Oplagte spørgsmål lyder: Hvorfor skal den fremadrettede kæde diktere returkæden? Hvorfor går produkter kun én vej i flowet? Hvorfor går materialer ikke retur, når varens levetid er overstået? Hvorfor er så få virksomheder i stand til at etablere en fornuftig forretningsmodel for returflowet?

Opfattelsen af returlogistik i virksomhederne ser generelt ud til at være, at det omfatter håndtering af fremmedelementer og ikke er tænkt med i den fremadrettede forsyningskæde. Det var i hvert fald konklusionen på kandidatafhandlingen "Business opportunities in reverse logistics" af Jan Pedersen og Kasper From-Nielsen fra Syddansk Universitet.

950 millioner emballager
Dansk Retursystem A/S blev grundlagt i 2000 af bryggerierne i samarbejde med dagligvarehandlen. Virksomheden er reguleret af Miljøministeriet og har to hovedopgaver:

  • at indsamle engangsemballage til genanvendelse, og
  • at nedbringe butikkernes omkostninger ved at modtage og sortere de tomme flasker og dåser fra pantbelagte drikkevarer.

Virksomheden er en privatejet, non-profit virksomhed, og har af Miljøstyrelsen indtil udgangen af 2019 fået tildelt eneretten til at drive det danske pant- og retursystem gennem en politisk vedtaget bekendtgørelse.

Virksomhedens omkostninger til at drive dette system bliver dækket af gebyrer, som betales af producenter og importører af pantbelagte drikkevarer.

I 2009 afleverede de danske forbrugere godt 640 millioner tomme emballager fra pantbelagte drikkevarer. Det tal er steget til 950 millioner i 2013 - en stigning som blandt andet skyldes, at flere større tapperier skifter fra genpåfyldelige plastflasker til engangsplastflasker. 

Emballagerne kommer fra de 700 producenter og importører, der har tilmeldt sig Dansk Retursystem A/S. De har tilsammen registreret næsten 20.000 forskellige pantbelagte drikkevarer, som kan returneres via cirka 16.000 butikker, restauranter, caféer, institutioner, kontorer m.m.

Lars Krejberg er ny adm. direktør for Dansk Retursystem A/S og han har store forventninger til, at retursystemet bliver endnu større, mere effektivt og mere innovativt. Foto: Dansk Retursystem A/S..

Løbende forbedringer og innovation
Lars Krejberg blev ansat som ny adm. direktør den 1. april 2014 og kommer med ledelsesansvar for it, logistik og udvikling i Carlsberg samt COO i elbilvirksomheden Better Place som baggrund. Han har store forventninger til, at retursystemet både bliver større, mere effektiv og mere innovativt:

”På en 10 års bane forventer jeg, at vores volumener bliver væsentlig større. Vi skal løbende optimere vores processer med automatisering, ruteplanlægning, mobile it-løsninger etc., og så skal vi hele tiden udtænke nye smarte løsninger, der kan gøre livet lettere for vores interessenter og os selv”, fortæller han og tilføjer:

”Vi har for eksempel implementeret en ny pantstation, der er en helt ny indsamlingsstation, hvor slutforbrugere kan aflevere alle typer emballager i sække og modtage betaling på deres dankort. Vi skal også tænke nye løsninger i forbindelse med e-handel, som er den nye store salgskanal. Her er det selvfølgelig ikke rimeligt, at butikkerne skal bære en del af byrden; der skal nye løsninger på banen”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Seminar
Seminar: Building Sustainable Value Chains in South Asia

Would you like to get a better understanding of key sustainability challenges and opportunities in India and/or Bangladesh? Would you like to strengthen your work with ESG issues in South Asia? Or do you want to explore export of sustainable solutions to the South Asian industry? Then join this exciting seminar which brings together experts and advisors from India and Bangladesh to dive into the potential of both markets to advance ESG/sustainability issues, market sustainable solutions, and gain competitive advantages.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online