Rapport: Skibsfartens grønne omstilling kommer til at koste dyrt
Hvis skibsbranchen grønne ambitioner skal indfries, kan der være tale om investeringer på op til 28 milliarder dollar om året frem mod 2025. Det viser en ny rapport fra DNV.
En halvering af CO2-udledningen ved 2025. Det er den grønne målsætning, som skibsfarten har forpligtet sig til. Men det kan vise sig at blive en enormt dyr fornøjelse.
Det vurderer den seneste udgave af DNV’s rapport Maritime Forecast to 2025. Konkret kan det koste mellem otte og 28 milliarder dollar årligt i investeringer.
Det skriver ShippingWatch.
I rapporten har DNV udarbejdet 24 forskellige scenarier for, hvordan skibsfarten over de kommende år kan udskifte fossile brændstoffer med bæredygtige alternativer.
Læs også: Megaprojekt bag test af CO2-fangst hos Aalborg Portland
Og her bliver der særligt dyrt, hvis sektoren vælger metanol og ammoniak som brændstoffer, da det kræver at hele skibsflåden skal udskiftes eller såkaldt retrofittes.
Og der skal gang i investeringerne allerede nu, fordi fem procent af al brændstof skal være CO2-netural inden 2030, hvis 2050-målet skal blive en realitet.
Derudover er der endnu ikke kommet en motor lavet specielt til ammoniak på markedet endnu.
Producenterne Wärtsilä og MAN har eksempelvis oplyst ifølge ShippingWatch, at det nok først sker i 2023 eller 2024.
Grøn omstilling i baglandet
Ifølge ShippingWatch vil DNV ikke udpege en favorit i forhold til bæredygtige brændstoffer, da det vil afhænge af den aktuelle pris og de politiske aftaler på området – eksempelvis at indføre skal på fossile brændstoffer.
Læs også: Singapore og Rotterdam vil etablere grøn shippingkorridor
Rapporten kommer også med et bud på, hvor mange omkostninger, der vil være forbundet med at gøre skibsbranchens infrastruktur grøn, heriblandt branchens havne.
”Der vil være behov for mellem 28 og 90 milliarder dollar om året på land for at opskalere produktionen, distributionen af brændstoffer og bunkerfaciliteter for at levere 100 procent CO2-neutralt brændstof i 2050. Den største investering er der behov for, hvis brugen af elektrobrændstoffer bliver højt”, lyder der blandt andet i rapporten ifølge ShippingWatch.
- HCL