Q&A med Enacts Sandra Atler: FN’s Retningslinjer for Erhverv og Menneskerettigheder – tendenser og udfordringer

Hvad er opnået i de syv år, der er gået siden vedtagelsen af FN’s retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv? Vi har bedt Sandra Atler, leder af Enact’s Human Rights and Business Practice Group skitsere de væsentligste tendenser og udfordringer.

Foto: Ben White/Unsplash.

08.10.2018

Signe Trier Hansen, CSR.dk

Der er gået syv år siden vedtagelsen af FN’s retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv. De indebærer, at virksomheder skal tage aktivt hensyn til påvirkninger af menneskerettigheder i deres erhvervsaktiviteter. Med retningslinjerne fik myndigheder og virksomheder et sæt frivillige globale spilleregler for at sikre, at handel, investeringer og produktion sker under hensyntagen til menneskers rettigheder.

En af dem der var med til at bidrage til udarbejdelse af retningslinjerne, var Sandra Atler som i dag leder Enact’s Human Rights and Business Practice Group. Vi har bedt hende gøre status over udviklingen i de syv år der er gået. Har retningslinjerne haft en effekt, kan de styrkes og hvori består de væsentligste udfordringer?

Spørgsmål: Hvis du kort skal skitsere, hvad har vi så konkret opnået siden retningslinjerne blev vedtaget?

SA: De tre mest konkrete udviklingstendenser er: Først og fremmest er førende brands og selskaber begyndt at arbejde seriøst med at indføre processer til at undgå og håndtere negative påvirkninger af menneskerettigheder. Dernæst er det blevet nemmere for stakeholders at italesætte spørgsmål om menneskerettigheder og ansvarlig virksomhedsadfærd indbyrdes, fordi man har fået en fælles referenceramme, et fælles sprog. Der findes i dag en række fælles platforme, fora og andre muligheder, hvor forskellige stakeholders indgår i en langt mere nuanceret dialog om, hvordan man skal håndtere negative menneskerettighedspåvirkninger. Og endelig er flere stater begyndt at forholde sig, hvordan de via politiker og lovgivning kan sikre at virksomheder respekterer menneskerettigheder.

Når det er sagt, så vil jeg dog helt overordnet sige at trods de positive tendenser, så går udviklingen alt for langsomt. Enkelte stater har indført bindende krav til virksomheder om processer for nødvendig omhu i forhold til menneskerettigheder. Men det er nødvendigt ,at mange flere stater kommer ind i kampen ellers kommer vi til at vente mange år endnu, før vi ser en reel implementering af retningslinjerne  


Spørgsmål: Hvori består udfordringerne?


SA: En af udfordringerne er, at retningslinjerne er svære at navigere efter i praksis for de virksomheder som rent faktisk tager dem alvorligt og ønsker at respektere menneskerettigheder. De indeholder ikke tilstrækkelig konkret vejledning, specielt i forhold til, hvordan en virksomhed skal håndtere sine menneskerettighedsrisici. Samtidig er de nationale myndigheder heller ikke gode nok til at tilbyde vejledning. Konsekvensen er, at det bliver op til virksomhederne selv på et meget usikkert grundlag at vurdere, hvilke påvirkninger der er acceptable og hvilke der ikke er – til trods for at mange virksomheder ikke har den nødvendige ekspertise og kapacitet til at foretage den vurdering.  

Et eksempel: Du bliver opmærksom på en form for tvangsarbejde hos en underleverandør. Mange virksomheder oplever denne problematik og spørger sig selv, hvordan de skal håndtere det og hvilke indikatorer de skal opstille for fremskridt. På hvilket niveau er det absolut nødvendigt at se fremskridtefter en uge, 3 måneder, 6 måneder eller efter 1 år? Hvor går grænsen? Hvornår skal du bryde med din leverandør og hvordan sikrer du, at menneskelig ulykke ikke forværres på grund af dine handlinger?

Selvom god praksis og eksisterende værktøjer kan være med til at besvare disse vanskelige spørgsmål, ender mange virksomheder alligevel med at foretage vurderinger på egen hånd. Problemer med at opstille målbare indikatorer for fremskridt skaber stor frustration i mange virksomheder. Ultimativt er det  rettighedshaverne i frontlinjen der bliver ramt af konsekvenserne. 

Spørgsmål: Hvorfor er det så vanskeligt?

SA: Det er et spørgsmål med flere svar. Et svar er, at mange virksomheder simpelthen ikke har den relevante kapacitet i forhold til menneskerettigheder. Alle og enhver har en holdning til menneskerettigheder, men det gør altså ikke hvem som helst til menneskerettighedsekspert.  Og alt for ofte har den ansvarlige på virksomhedens menneskerettighedsområde ikke et stærkt nok mandat og gennemslagskraft internt i organisationen til at kunne rejse vanskelige problematikker. 

Dertil kommer, at mange virksomheder opfatter spørgsmål om menneskerettigheder som teoretiske eller ’bløde’ emner. Den opfattelse forstærkes af, at der i mange henseender mangler kvantitative metoder til at måle påvirkninger og mere præcist fastsætte de uacceptable niveauer for forskellige sektorer. Det er nemmere at forholde sig til miljømæssige påvirkninger, fordi de er lette at måle. Her ved du nøjagtigt, hvad der forventes. Du har en præstationsstandard og du har tal som beskriver din præstation over tid. 

Når det gælder menneskerettigheder, har du begge dele: både det der er målbart og det der er mere vanskeligt at måle. På nogle områder er det nemt at måle efter allerede accepterede standarder, fx indenfor helbred, sikkerhed og beskyttelse. Men på andre områder er der den her ’kløft/afstand’ i forhold til, hvordan man skal måle. Det betyder ikke, at det er umuligt – blot at det kræver en større indsats. 

Spørgsmål: Hvilke tiltag er nødvendige for at forbedre virksomheders ansvarlighed i forhold til menneskerettigheder?

SA: Vi har i høj grad brug for en Game Changer. Jeg mener, vi har brug for en ’GDPR’ for menneskerettigheder – altså en lov med en tyngde som den nye databeskyttelsesforordning. Jeg tror ikke på, at øget respekt for menneskerettigheder hos virksomhederne kan indføres via den bløde og frivillige vej. Jeg mener at lovgivningsmæssige krav om due dilligence  for menneskerettigheder er vejen frem – en duty of care for erhvervsaktørers påvirkninger på menneskers livsvilkår på tværs af landegrænser. Og staterne må nødvendigvis harmonisere indholdet af en sådan lovgivning, i hvert fald på europæisk niveau.   

Besøg Sandra Atlers Linkedin profil her

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København