Psykisk arbejdsmiljø er ikke en kampzone

Skåret ind til benet handler psykisk arbejdsmiljø om trivsel og trivsel handler om samtale. Sådan en kan man ikke have, hvis man står i en kampzone. Så arbejdet med stress, uklare krav, mobning og meget andet skal være alles ansvar og ingens skyld.

04.03.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Vi arbejder for meget. Det er konklusionen på den tidligere Cambridge-forsker James Suzmans bog ”Work – A Deep History”. Det er ikke kun mængden af arbejde, der er problematisk, det er betydningen af arbejdet. Det definerer for mange, hvem vi er, vores status og selvværd.

Eller som den unge medstifter af et demokratisk ejet og drevet konsulenthus sagde det til et Democracy Drinks-oplæg i denne uge:

”Vi har de sidste mange år hyldet arbejdet i en grad, så vi i dag har en stress-epidemi.”

Begejsterer og belaster
Det er dog ikke sådan, at alle blot har stået stiltiende på sidelinjen og ladet det ske. I fagbevægelsen, i forskningsinstitutioner, offentlige instanser, virksomheder og rådgiverhuse diskuterer og undersøger man løbende, hvordan arbejdslivet kan designes, så det er godt. Så det begejstrer, mere end det belaster.

Eva Jakobsen har arbejdet med arbejdsmiljø i 15 år i bl.a. Journalistforbundet, Rudersdal Kommune og i dag i Ingeniørforeningen, IDA. Foto: IDA.

For det er en central del af udfordringen i dag, ifølge Eva Jakobsen, arbejdslivskonsulent hos Ingeniørforeningen, IDA.

”I dag har vi rigeligt med indflydelse, nogle gange mere end vi kan holde til, og nogle af os har så meget mening i vores arbejde, at vi ikke kan holde til det,” forklarer hun.

Samtidig er samfundet generelt præget af en præstations- og accelerations-kultur, hvor vi skal stille op til livslang læring og konstante krav om at være på og blive bedre, kombineret med adgang til digitale værktøjer, der gør, at vi – og vores hjerner – ikke kan holde fri. For mange er det også med til at gøre livet og arbejdslivet sammenhængende, udfordrende, interessant og spændende. Det begejstrer.

Problemet er, at det også belaster. I en grad som fører til langtidssygemeldinger, abrupte afslutninger på karrierer, skilsmisser, misbrugsproblemer eller andet, som ikke blot har store menneskelige konsekvenser, men også store omkostninger for samfundet.

Svært med lovgivning om noget, der rammer individuelt
Anerkendelsen af dette giver tiltag såsom lovgivning om, hvornår ledere må kontakte medarbejdere på e-mail og telefon. Som i Frankrig, hvor man siden 2017 har lovgivet om begrænsninger på, hvornår en arbejdsgiver må kontakte en medarbejder uden for arbejdstid. Portugal vedtog lignende lovgivning i 2021.

I Danmark fik man i 2020 en Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, som for første gang samlede krav og forventninger til arbejdsgiveres indsats og ansvar for det psykiske arbejdsmiljø. Og om end der ikke heri er regler om, hvornår der må sendes emails, så gør den det ganske klart, at arbejdsgiver er forpligtet til at forebygge dårligt psykisk arbejdsmiljø, så medarbejderne hverken nu eller på længere sigt må blive syge eller komme til skade på grund af påvirkninger i det psykiske arbejdsmiljø.

Bekendtgørelsen stiller yderligere krav om, at virksomhedernes forebyggelse skal have fokus på organisatoriske og kollektive tiltag frem for individuelle tiltag, ligesom den definerer fem sæt risikofaktorer, som virksomhederne skal forholde sig til:

  • Stor arbejdsmængde og tidspres
  • Uklare krav og modstridende krav i arbejdet
  • Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker
  • Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikan
  • Arbejdsrelateret vold

”Det er en milepæl i arbejdet,” siger Eva Jakobsen. ”Men det er stadig svært, at lave kollektive aftaler der fungerer for alle, om noget der rammer individuelt. Vi skal passe på med at prøve at sætte regler for hvornår og hvordan man må arbejde. For det er helt tydeligt, at one size fits none, når det handler om arbejdslivets indretning. ”

Corona som forstørrelsesglas
Hvad så med effekterne er corona? Fandt vi ikke alle sammen ud af, at hjemmearbejde gav bedre fleksibilitet og gjorde presset mindre?

”Corona har fungeret som et forstørrelsesglas på både det der, fungerede og omvendt. Vi kan se, at de organisationer, der allerede havde masser af lim og sammenhængskraft kommer stærke ud af de to år, mens de der havde lav grad af social kapital og stærke relationer, de kommer svækkede ud af krisen.

”Det udstrakte hjemmearbejde lærte virksomhederne, at medarbejderne godt kan selv. Produktiviteten steg i rigtig mange tilfælde, mens vi var hjemme. Det har nogle andre effekter på sammenhængskraft, videndeling og idéudvikling, men produktion har vi styr på,” siger Eva Jakobsen.

Derfor var der også forskel på, hvad fokus var i de to store nedlukningsperioder. Hvor den første handlede meget om netop produktivitet, kom den anden til at handle mere om trivsel, om distanceledelse, hybridledelse, og hvordan man havde det.

Hun skynder sig dog at tilføje, at os bag de glade skriveborde skal huske, at vi kommer igennem pandemien med vildt forskellige oplevelser. Produktionsdanmark har f.eks. ikke været sendt hjem. Og nogle har haft mulighed for at tage i sommerhus og nyde naturen og arbejde derfra, mens andre har levet med børn, der skulle hjemmeskoles, alt for lidt plads og for meget sygdom.

”Samlet set, har corona fået trivsel mere på dagsordenen og har normaliseret en samtale om, hvordan man har det på arbejdet,” konstaterer Eva Jakobsen.

Det handler om samtalen
Men hvad er trivsel så?

”Når man skærer helt ind til benet, så handler trivsel om samtale. Hvordan bliver jeg som medarbejder spurgt og mødt? Hvordan kan vi både som medarbejdere og ledere eller tillidsvalgte acceptere at det ofte er en situation med handlefattighed, dvs. at stress og dårlig trivsel ofte er komplekst, og at arbejdspladsen hverken kan eller må stille sig selv eller den ramte medarbejder i udsigt, at de nu vil tage ansvaret for at fikse alt, hvad der måtte være galt,” forklarer Eva Jakobsen.

Noget vi skaber sammen

I bogen ”Dig og den danske model”, som Fagbevægelsens Hovedorganisation udgav i 2021, kan man læse, at tillid, retfærdighed og samarbejde er de tre begreber, som forskningen er nået frem til kendetegner arbejdspladser, hvor medarbejderne trives.

”De tre forhold sætter organisationens medlemmer i stand til i fællesskab af løse dens kerneopgaver. Det særlige ved tillid, retfærdighed og samarbejdsevne er, at der er tale om relationer. Det vil sige, det handler ikke om individuelle evner eller kompetencer. Det er ikke noget, man kan få, men derimod noget man selv kan være med til at skabe i samarbejdet med kolleger, ledelse og medarbejdere.”

Det, man kan gøre som arbejdsgiver, kollega, tillidsmand, er i stedet at spørge: ”Er der noget jeg kan gøre?” Eller ”kan jeg hjælpe ved at fjerne bare noget af belastningen”?

”Man skal have mod – også til at acceptere handlefattighed – for hvis man tager ansvar for en opgave, man hverken har magt eller mandat til at løfte eller løse, så kan det føre til en dårlig samvittighed, som afholder mig fra at spørge en anden gang,” siger Eva Jakobsen.

Og så skal man også have mod til at sætte tid af til at arbejde med trivsel og den kompleksitet, der er i dag

Samarbejde - ikke kamp
En af de forandringer, der skal til, for at komme videre med arbejdet med psykisk arbejdsmiljø, er, at få emner som trivsel, stress og arbejdsliv flyttet fra kampzonen til samarbejdsscenen.

”Det er sjældent nogens skyld, at en medarbejder får stress, men det er alles ansvar. Der er ikke særlig mange modsætninger mellem, hvad arbejdsgivere og medarbejdere vil. Men vi går ofte galt i byen, når vi skal tale om arbejdet. Ledere, der tror, de udtrykker bekymring, men får det sagt som et forslag til ændret adfærd. Medarbejdere som ikke hører interesse, men blot kontrol og krav. Så vi er tilbage til samtalen,” siger Eva Jakobsen.

Gode råd fra eksperten
Så hvad kan man gøre – hvis man gerne vil videre i arbejdet med psykisk arbejdsmiljø? Det har Eva Jakobsen nogle gode råd til:

  1. Det er en god idé at kigge sine politikker igennem. Der findes en del eksempler på fine stress-politikker og meget stramme sygefraværsregler i en og samme virksomhed, og politikker med masser af intention, som ingen har ansvaret for.
  2. Få et fælles sprog på arbejdspladsen, som gør det lettere at tale om de svære emner, som trivsel og psykisk arbejdsmiljø ofte er. Af samme grund er det bedst med kurser på arbejdspladsen for alle modsat at alle går på kurser forskellige steder ude i byen. Det er på arbejdspladsen forebyggelse skal ske og der, man skal lære at håndtere trivsel sammen. Og prøv altid, som i altid, at sikre, at kurser omsættes til handling og adfærd.
  3. Kig godt efter tilskudsordninger på arbejdsmiljø, som f.eks. kan bruges til at få hjælp til at facilitere og sætte samtalen i gang. Der er rigtig mange ordninger i både offentlige enheder og i fonde som f.eks. Velliv. Bare hos Arbejdsmiljørådet kan man få del i 100 indtil nu uafhentede millioner til forebyggelse af nedslidning af det psykiske arbejdsmiljø i små og mellemstore virksomheder.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Psykisk arbejdsmiljø

Allerede før corona oplevede mange danskere deres arbejdsliv som stressende. Efter corona stiller flere spørgsmålstegn ved, hvordan deres arbejdsliv og livskvalitet skal være. Hvad er de bedste redskaber til at skabe en arbejdsplads, der tiltrækker og fastholder medarbejdere  og samtidig kan give plads til dem der enten ikke vil eller kan arbejde på de gængse vilkår?

Relateret indhold

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025CSR.dk

Mangel på netværk og erfaring holder kvinderne ude af bestyrelserne

14.11.2025CSR.dk

Idrætten vil hjælpe virksomheder med at tage socialt ansvar

12.11.2025CSR.dk

På trods af øremærket barsel rammes kvinders karrierer fortsat hårdest

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

04.11.2025CSR.dk

Akademiske frontløbere tester nye veje til mere diversitet i STEM

03.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Vores globale aftryk handler også om mennesker

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia