Procter & Gamble sætter nye bæredygtighedsmål

Forbrugsvaregiganten Procter & Gamble har netop annonceret en stribe målsætninger, der med 2030 som deadline skal gøre en positiv forskel for miljøet og samfundet, og skabe værdi for kunder og virksomhed.

Procter & Gamble vil gøre sin produktion mere miljøvenlig, bl.a. ved at udlede mindre CO2 og sænke sit vandforbrug, ligesom man vil opfordre til ansvarligt forbrug. Foto: P&G.

08.05.2018

CSR.dk

Med et par år at gøre godt med har den amerikanske forbrugsvareproducent Procter & Gamble (P&G) allerede nået størstedelen af sine bæredygtighedsmål for 2020, og derfor har selskabet nu offentliggjort planerne for et sæt nye, bredtfavnende mål, der skal opnås frem mod 2030.

Læs også: Head & Shoulders vil sælge shampoo i flasker af genbrugsplast

Under overskriften “Ambition 2030” har P&G defineret en stribe forskellige målsætninger, der samlet set skal ”muliggøre og inspirere positive forandringer i miljøet og samfundet, og samtidig skabe værdi for selskabet og forbrugerne”, som det hedder.

Procter & Gamble har samlet sine ambitioner for 2030 i fire kategorier. Illustration: P&G.

P&G har inddelt sine ambitioner i fire kategorier:

  • Brands: Koncernens 20 leadership brands omfatter bl.a. Ariel, Fairy, Pampers, Head & Shoulders, Pantene og Always. Gennem 100 procent genanvendelig emballage skal de inspirere til ansvarligt forbrug, bane vejen for bæredygtig innovation og bygge tillid gennem transparens.
  • Forsyningskæde: P&G vil skære halvdelen af sin udledning af drivhusgasser fra produktionen og købe nok vedvarende energi til at dække fabrikkernes behov fuldstændig. Derudover vil man også source mindst fem mia. liter vand fra cirkulære kilder.
  • Samfund: P&G vil skabe ’transformative partnerskaber’, bl.a. med sigte på at begrænse mængden af plast, der ender i verdenshavene, beskytte skove, udvider genbrugsløsninger for hygiejneprodukter og beskytter vandressourcer verden over.
  • Medarbejdere: P&G vil uddanne og opfordre sine ansatte omkring bæredygtige praksisser i hverdagen, og indarbejde belønnings- og anerkendelsesmekanismer i sine bedømmelsessystemer.

”Forbrugerne forventer at de brands, de stoler på, leverer de bedste produkter og samtidig hjælper med at løse nogle af de mest komplekse udfordringer, vores planet står overfor. Vores globale tilstedeværelse, vores forståelse for de fem mia. forbrugere vi betjener, og vores innovationskompetencer giver os en unik evne til at gøre en positiv forskel”, siger P&G’s topchef, David Taylor.

Tidligere mål opnået, nye vil gøre en forskel
Procter & Gamble har som nævnt nået flere af de bæredygtighedsmål, man havde sat sig for 2020. Det inkluderer bl.a. på miljøfronten, hvor selskabet har reduceret sine drivhusgasudledninger med 16 procent siden 2010, skåret 27 procent af sit vandforbrug i produktionen siden 2010, og elimineret produktionsaffald til losseplads fra over 80 procent af sine fremstillingslokaliteter.

”Vores mål for 2030 bygger ovenpå vores hidtidige fremskridt og skal adressere to af verdens mest presserende miljømæssige udfordringer: begrænsede ressourcer og voksende forbrug. Vi har ikke alle svarene selv. Det er nødvendigt med partnerskaber og samarbejde for at skabe meningsfulde fremskridt og vores brands vil udvikle innovationer, som flytter ansvarligt forbrug til det næste niveau”, siger P&G’s Vice President of Global Sustainability, Virginie Helias.

Koncernens tilgang får rosende ord med på vejen fra Peter Bakker, der er direktør for World Business Council for Sustainable Development og rådgiver P&G i forretningsrelateret bæredygtighed.

Læs også: MillerCoors reducerer sit vandforbrug sammen med leverandørerne

”Deres strategi følger vores overbevisning om, at virksomheder vil opnå mere succes vil at være mere bæredygtige. Vi anerkender Ambition 2030-initiativet, som har potentialet til at skabe markante, positive globale forandringer for aktionærer, miljøet og samfundet”, siger han.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025CSR.dk

Nordiske film- og tv-aktører går sammen om fælles grønne standarder

16.09.2025CSR.dk

Grønt kompromis i Bruxelles: Hybridbiler kan blive en del af bilindustriens grønne omstilling

16.09.2025Valified

Sponseret

Valified opruster: Ny CEO (interim) og ny retning skal styrke ESG som forretningsdriver

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

10.09.2025CSR.dk

DLG vil dokumentere effekten af regenerativt landbrug i nyt pilotprojekt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – stå stærkere og skab større værdi!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København