Procter & Gamble sætter nye bæredygtighedsmål

Forbrugsvaregiganten Procter & Gamble har netop annonceret en stribe målsætninger, der med 2030 som deadline skal gøre en positiv forskel for miljøet og samfundet, og skabe værdi for kunder og virksomhed.

Procter & Gamble vil gøre sin produktion mere miljøvenlig, bl.a. ved at udlede mindre CO2 og sænke sit vandforbrug, ligesom man vil opfordre til ansvarligt forbrug. Foto: P&G.

08.05.2018

CSR.dk

Med et par år at gøre godt med har den amerikanske forbrugsvareproducent Procter & Gamble (P&G) allerede nået størstedelen af sine bæredygtighedsmål for 2020, og derfor har selskabet nu offentliggjort planerne for et sæt nye, bredtfavnende mål, der skal opnås frem mod 2030.

Læs også: Head & Shoulders vil sælge shampoo i flasker af genbrugsplast

Under overskriften “Ambition 2030” har P&G defineret en stribe forskellige målsætninger, der samlet set skal ”muliggøre og inspirere positive forandringer i miljøet og samfundet, og samtidig skabe værdi for selskabet og forbrugerne”, som det hedder.

Procter & Gamble har samlet sine ambitioner for 2030 i fire kategorier. Illustration: P&G.

P&G har inddelt sine ambitioner i fire kategorier:

  • Brands: Koncernens 20 leadership brands omfatter bl.a. Ariel, Fairy, Pampers, Head & Shoulders, Pantene og Always. Gennem 100 procent genanvendelig emballage skal de inspirere til ansvarligt forbrug, bane vejen for bæredygtig innovation og bygge tillid gennem transparens.
  • Forsyningskæde: P&G vil skære halvdelen af sin udledning af drivhusgasser fra produktionen og købe nok vedvarende energi til at dække fabrikkernes behov fuldstændig. Derudover vil man også source mindst fem mia. liter vand fra cirkulære kilder.
  • Samfund: P&G vil skabe ’transformative partnerskaber’, bl.a. med sigte på at begrænse mængden af plast, der ender i verdenshavene, beskytte skove, udvider genbrugsløsninger for hygiejneprodukter og beskytter vandressourcer verden over.
  • Medarbejdere: P&G vil uddanne og opfordre sine ansatte omkring bæredygtige praksisser i hverdagen, og indarbejde belønnings- og anerkendelsesmekanismer i sine bedømmelsessystemer.

”Forbrugerne forventer at de brands, de stoler på, leverer de bedste produkter og samtidig hjælper med at løse nogle af de mest komplekse udfordringer, vores planet står overfor. Vores globale tilstedeværelse, vores forståelse for de fem mia. forbrugere vi betjener, og vores innovationskompetencer giver os en unik evne til at gøre en positiv forskel”, siger P&G’s topchef, David Taylor.

Tidligere mål opnået, nye vil gøre en forskel
Procter & Gamble har som nævnt nået flere af de bæredygtighedsmål, man havde sat sig for 2020. Det inkluderer bl.a. på miljøfronten, hvor selskabet har reduceret sine drivhusgasudledninger med 16 procent siden 2010, skåret 27 procent af sit vandforbrug i produktionen siden 2010, og elimineret produktionsaffald til losseplads fra over 80 procent af sine fremstillingslokaliteter.

”Vores mål for 2030 bygger ovenpå vores hidtidige fremskridt og skal adressere to af verdens mest presserende miljømæssige udfordringer: begrænsede ressourcer og voksende forbrug. Vi har ikke alle svarene selv. Det er nødvendigt med partnerskaber og samarbejde for at skabe meningsfulde fremskridt og vores brands vil udvikle innovationer, som flytter ansvarligt forbrug til det næste niveau”, siger P&G’s Vice President of Global Sustainability, Virginie Helias.

Koncernens tilgang får rosende ord med på vejen fra Peter Bakker, der er direktør for World Business Council for Sustainable Development og rådgiver P&G i forretningsrelateret bæredygtighed.

Læs også: MillerCoors reducerer sit vandforbrug sammen med leverandørerne

”Deres strategi følger vores overbevisning om, at virksomheder vil opnå mere succes vil at være mere bæredygtige. Vi anerkender Ambition 2030-initiativet, som har potentialet til at skabe markante, positive globale forandringer for aktionærer, miljøet og samfundet”, siger han.

-AK

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.08.2025CSR.dk

Over 100 danske virksomheder advaret om brud på Rusland-sanktioner

26.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtighed som kommerciel styrke i PostNord

26.08.2025CSR.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

26.08.2025CSR.dk

Ny analyse: Arbejdsskader koster samfundet 50 milliarder kroner om året

22.08.2025CSR.dk

Klimaregningen stiger, når danskerne "spørger chatten"

22.08.2025CSR.dk

Danske Bank investerer i olie-giganter trods løfte om hård kurs mod fossil ekspansion

21.08.2025CSR.dk

Novo Nordisks udledninger stiger trods klimamål

20.08.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Forretningsrejsende ser stort på bæredygtighed ved hotelvalg

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

28.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket drift

Svanemærket Bygningsdrift er et bedre valg for miljøet, klimaet og beboerne. Servicen opfylder strenge krav til bygningers brugsfase. Både til energi, vand, affald, udemiljø samt kemikalier og byggevarer. Kriterierne fremmer ressourceeffektivitet, reduceret klimapåvirkning og tilpasning til klimaforandring. Kriterierne gavner også bygningers indeklima og har til formål at forlænge bygningens levetid.

Dato

28.08.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DTU
Efteruddannelse
Operations Management

Få kompetencerne til at optimere din virksomheds driftsprocesser og produktions-flows. Og skab mere værdi for virksomheden ved at planlægge og styre driftsopgaver mere effektivt.

Dato

28.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBTi Starter Pack: Helping Nordic Businesses Set Science-Based Climate Targets

Registration ends today. The SBTi Starter Pack is a comprehensive online programme designed to equip Nordic businesses with the knowledge and tools they need to commit to the Science Based Targets initiative (SBTi).

Dato

28.08.2025

Tid

13:00

CEMAsys
Webinar
VSME Reporting Made Simple: Why It Matters and How to Get It Right

Don’t miss our upcoming webinar on VSME with our in-house experts Konstantin Heim and Izabella Łęgosz. They will take you through VSME, what it means for your company, and give a tour of CEMAsys new VSME tool!

Dato

28.08.2025

Tid

14:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Efteruddannelse
Nordic Programme on Non-Discrimination

The Nordic Programme on Non-Discrimination is an online programme designed to support Nordic businesses in advancing equality and inclusion across their operations. If your company is ready to take meaningful steps to identify, assess, and address discrimination-related risks, this programme will guide you through the process with practical tools and expert insights. Sign up before 16 June.

Dato

29.08.2025

Tid

09:30

Sted

Online