Procter & Gamble sætter nye bæredygtighedsmål

Forbrugsvaregiganten Procter & Gamble har netop annonceret en stribe målsætninger, der med 2030 som deadline skal gøre en positiv forskel for miljøet og samfundet, og skabe værdi for kunder og virksomhed.

Procter & Gamble vil gøre sin produktion mere miljøvenlig, bl.a. ved at udlede mindre CO2 og sænke sit vandforbrug, ligesom man vil opfordre til ansvarligt forbrug. Foto: P&G.

08.05.2018

CSR.dk

Med et par år at gøre godt med har den amerikanske forbrugsvareproducent Procter & Gamble (P&G) allerede nået størstedelen af sine bæredygtighedsmål for 2020, og derfor har selskabet nu offentliggjort planerne for et sæt nye, bredtfavnende mål, der skal opnås frem mod 2030.

Læs også: Head & Shoulders vil sælge shampoo i flasker af genbrugsplast

Under overskriften “Ambition 2030” har P&G defineret en stribe forskellige målsætninger, der samlet set skal ”muliggøre og inspirere positive forandringer i miljøet og samfundet, og samtidig skabe værdi for selskabet og forbrugerne”, som det hedder.

Procter & Gamble har samlet sine ambitioner for 2030 i fire kategorier. Illustration: P&G.

P&G har inddelt sine ambitioner i fire kategorier:

  • Brands: Koncernens 20 leadership brands omfatter bl.a. Ariel, Fairy, Pampers, Head & Shoulders, Pantene og Always. Gennem 100 procent genanvendelig emballage skal de inspirere til ansvarligt forbrug, bane vejen for bæredygtig innovation og bygge tillid gennem transparens.
  • Forsyningskæde: P&G vil skære halvdelen af sin udledning af drivhusgasser fra produktionen og købe nok vedvarende energi til at dække fabrikkernes behov fuldstændig. Derudover vil man også source mindst fem mia. liter vand fra cirkulære kilder.
  • Samfund: P&G vil skabe ’transformative partnerskaber’, bl.a. med sigte på at begrænse mængden af plast, der ender i verdenshavene, beskytte skove, udvider genbrugsløsninger for hygiejneprodukter og beskytter vandressourcer verden over.
  • Medarbejdere: P&G vil uddanne og opfordre sine ansatte omkring bæredygtige praksisser i hverdagen, og indarbejde belønnings- og anerkendelsesmekanismer i sine bedømmelsessystemer.

”Forbrugerne forventer at de brands, de stoler på, leverer de bedste produkter og samtidig hjælper med at løse nogle af de mest komplekse udfordringer, vores planet står overfor. Vores globale tilstedeværelse, vores forståelse for de fem mia. forbrugere vi betjener, og vores innovationskompetencer giver os en unik evne til at gøre en positiv forskel”, siger P&G’s topchef, David Taylor.

Tidligere mål opnået, nye vil gøre en forskel
Procter & Gamble har som nævnt nået flere af de bæredygtighedsmål, man havde sat sig for 2020. Det inkluderer bl.a. på miljøfronten, hvor selskabet har reduceret sine drivhusgasudledninger med 16 procent siden 2010, skåret 27 procent af sit vandforbrug i produktionen siden 2010, og elimineret produktionsaffald til losseplads fra over 80 procent af sine fremstillingslokaliteter.

”Vores mål for 2030 bygger ovenpå vores hidtidige fremskridt og skal adressere to af verdens mest presserende miljømæssige udfordringer: begrænsede ressourcer og voksende forbrug. Vi har ikke alle svarene selv. Det er nødvendigt med partnerskaber og samarbejde for at skabe meningsfulde fremskridt og vores brands vil udvikle innovationer, som flytter ansvarligt forbrug til det næste niveau”, siger P&G’s Vice President of Global Sustainability, Virginie Helias.

Koncernens tilgang får rosende ord med på vejen fra Peter Bakker, der er direktør for World Business Council for Sustainable Development og rådgiver P&G i forretningsrelateret bæredygtighed.

Læs også: MillerCoors reducerer sit vandforbrug sammen med leverandørerne

”Deres strategi følger vores overbevisning om, at virksomheder vil opnå mere succes vil at være mere bæredygtige. Vi anerkender Ambition 2030-initiativet, som har potentialet til at skabe markante, positive globale forandringer for aktionærer, miljøet og samfundet”, siger han.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.10.2025CSR.dk

Tysk tøven kan true Europas grønne førerposition

23.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

22.10.2025CSR.dk

Tæt på forretningen betyder konkrete planer og gode data

22.10.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Forandringsagentens erfaringer: Fra spredte ESG-tiltag til strategisk retning

22.10.2025CSR.dk

COP30 skal være fri for storforurenere, lyder det fra over 225 organisationer

22.10.2025CSR.dk

Hvordan byggeriets bæredygtighedsindsats glemmer biodiversiteten

21.10.2025CSR.dk

Rederier fastholder klimamål trods sammenbrud i internationale forhandlinger

20.10.2025CSR.dk

Olieselskaber halter langt efter i grøn energi trods store løfter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Industri
Workshop
Fredericia - ESG inspirationsdage: hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

22.10.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Water Stewardship Masterclass

UN Global Compact Network Denmark invites you to join an exclusive Water Stewardship Masterclass organized by the Finnish GloWater Project, UN Global Compact Finland and FIBS Finnish Business and Society. The Masterclass is free of charge and allows participants to join remotely.

Dato

22.10.2025

Tid

10:30

Sted

Hybrid: Helsinki or online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Refining Emissions Measurement and Tracking

This webinar will provide an overview of how Scope 3 measurement is evolving, addressing the shortcomings among commonly used methodologies and highlighting how businesses can prioritise greater transparency, integrity, and consistency going forward. It will focus on emerging best practices in emissions accounting that can enable this and support better decision-making around reduction activities.

Dato

23.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Mode & Tekstilbranchen I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første (eller næste) skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på job- og karrieremuligheder i mode- og tekstilbranchen.

Dato

24.10.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Bureau Veritas
Seminar
Online Seminar: Carbon & Climate Strategy 2025

Den 24. oktober 2025 afholder Bureau Veritas online seminar, hvor der sættes fokus på, hvordan virksomheder kan styrke deres klimastrategier gennem governance, emissionsverifikation og internationale standarder. Oplægsholdere fra Bureau Veritas, Fazer Group og ImpactOS deler erfaringer med audits som strategiske værktøjer, science-based targets og overensstemmelse med ISO og EU-reguleringer. Seminaret giver praktisk vejledning til at forbedre bæredygtighedsvurderinger og fremhæver betydningen af fælles standarder i arbejdet med at reducere CO₂-udledninger.

Dato

24.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Event
HELLO! Anniversary: We invite you to come celebrate UN Global Compact's 25th anniversary

We’re celebrating the 25th anniversary of the UN Global Compact, the 80th anniversary of the United Nations, and to the date exactly 8 years of the UN Global Compact Network Denmark.

Dato

24.10.2025

Tid

14:45

Sted

København