Pandora er på en kompleks klimarejse

Gennem et anerkendt klimaprogram har Pandora sat konkrete mål for, hvordan forretningen kan blive grønnere. Men det er en kompliceret proces, der også kræver aktion fra eksterne samarbejdspartnere, mener bæredygtighedschef.

Ifølge Pandora er produktionen i Thailand udelukkende forsynet med vedvarende energi. Foto: Pandora..

20.10.2021

CSR.dk

Som flere andre danske virksomheder har smykkevirksomheden Pandora meldt sig til klimainitiativet Science Based Targets. De mål, der blev sat i den forbindelse, er netop blevet godkendt.

Nu skal Pandora derfor halvere sin udledning af drivhusgasser inden 2030 og blive klimaneutral senest i 2040. Derudover skal al guld og sølv, som bruges i produktionen, være genanvendt inden 2025. Det skriver Børsen.

Pandora har imidlertid allerede været aktive i at blive en mere klimavenlig virksomhed. Ifølge dem selv, blev deres produktion i Thailand sidste år omstillet til kun at bruge vedvarende energi. Nu ligger den største udfordring i at gøre værdikæden mere bæredygtig.

Læs også: Pandora vil være CO2-neutral i hele værdikæden inden 2040

Bæredygtighedschef Mads Twomey-Madsen fortæller Børsen, hvordan mange af de beslutninger, der skal tages i den grønne omstilling, ligger uden for deres råderet. Der skal en kædereaktion til, før der for alvor kan blive rykket på noget. Processen er derfor kompleks.

Mads Twomey-Madsens udtalelser afspejler sig også i Pandoras seneste klimarapport fra 2020. Her ligger virksomhedens CO2-udledning eftersignede hovedsageligt hos eksterne partnere – altså i scope 3, der omhandler udledning, som kommer fra fx produkter som virksomheden bruger. Det faktum forpligter, mener bæredygtighedschefen.

Tiltroen er også vedvarende
Særligt udvinding af det sølv og guld, som Pandora bruger til sine smykker, er klimabelastende. Det giver derfor mening for Mads Twomey-Madsen, at starten omstillingen der – blandt andet ved at fokusere på genanvendelse.

Læs også: Pandoras diamanter bliver bæredygtige

Dog er der stadig uvished omkring, hvordan transporten gøres mere bæredygtig når grønne brændstoffer endnu ikke dominerer markedet, påpeger han. Dog er han stadig optimistisk når det kommer til smykkegigantens foreløbige målsætninger:

”Vi har forsøgt at indregne i vores estimater, at den energi, der kommer ud af stikkontakten, forventeligt bliver grønnere og grønnere. Den slags formodninger ligger også til grund for, hvad vi tror, at vi kan opnå. Vi håber jo også, at jo flere virksomheder, der har den her agenda, jo mere vil myndigheder arbejde i den retning”, siger Mads Twomey-Madsen til Børsen.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.11.2025CSR.dk

EU lemper og udskyder banebrydende afskovningslov

28.11.2025CSR.dk

Over halvdelen af LEGO’s indpakning er nu papirbaseret

27.11.2025CSR.dk

Global undersøgelse: Byer verden over flytter sig væk fra kysten på grund af klimarisici

26.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Grønne fællesskaber kan nedbringe danskernes CO2-aftryk markant

25.11.2025CSR.dk

Forskere vil skabe mad ud af den blå luft

25.11.2025Klimaklar

Sponseret

Hovmand vinder talenterne med grøn omstilling og ansvarlighed

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle