"Pakkenaboer" skal reducere onlinehandelens klimaaftryk

Når vi i stor stil gør brug af onlinehandel, sætter særligt transporten af varerne store klimaaftryk. Et nyt koncept skal begrænse CO2-udledningen ved pakkelevering.

Det sætter store klimaaftryk, når pakker leveres direkte til døren. Arkivfoto..

19.12.2019

CSR.dk

En analyse om nethandel fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) afslører, at 15 procent af danskerne handler online hver uge, og 29 procent gør det samme flere gange om måneden. Kun seks procent handler aldrig online.

Desværre er danskerne ikke i særlig høj grad opmærksomme på, at transporten ved onlinehandel er en enorm klimabelastning.

Særligt den del af transporten, hvor pakkerne skal leveres direkte til kundens dør så hurtigt som muligt, også kaldet last mile, er en klimasynder og står for 60 procent af CO2-udledningen ved en levering. Det skriver Politiken.

Af FDIH’s analyse fremgår det, at det vigtigste kriterie for danskerne, når det kommer til at hente pakker bestilt online er, at det skal være nemt. Kun én procent af de adspurgte er interesserede i, om leveringsmetoden er bæredygtig.

Privat pakkeshop tættere på kunderne
Det skal der laves om på. Netbutikken Zalando har regnet ud, at hvis man kan få kunderne til at hente deres pakker i en pakkeshop frem for at få dem leveret direkte til døren, kan man spare 50 gram CO2 per pakke.

For at gøre det nemmere for danskerne at hente pakkerne i stedet for at få dem leveret, blev konceptet ”pakkenabo” - udarbejdet af Zalando, PostNord og Homerr - indført i sommeren 2019.

Her kan private oprette en pakkeshop, som har den fordel at onlinekunder ikke skal køre langt for at samle deres pakker op, hvilket gør det mere attraktivt at vælge den løsning i stedet for at få dem leveret i eget hjem. 

Læs også: Modevirksomhed vil installere solceller på logistikcentre

Dermed sparer man på CO2-udledningen, som var Zalandos ønske fra start.

- SMP

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle