Optikerkæde tager de første skridt mod cirkulær værdikæde

Optikerkæden OptikTeam indfører nyt bæredygtighedskoncept, der skal mindske ressourcespild i form af millioner af brugte brillestel. Kædens 167 butikker indsamler de brugte briller, som bliver omdannet til stilfuldt butiksinventar. Målet er at differentiere sig i konkurrencen og starte en bæredygtighedsrejse sammen med kunderne.

”Det er første gang i OptikTeams historie, at vi gør det til et krav for vores optikere at være med. Det gør vi, fordi vi tror så meget på det sympatiske projekt, og fordi OptikTeam har brug for et nyt strategisk ben at stå på”, fortæller Morten Tornbjerg (th). Det er Hans Lilleør, Bellinger tv. Foto: OptikTeam

05.04.2024

Poul Breil-Hansen, CSR.dk

Initiativet Bellinger House Circle er skabt som et samarbejde mellem den Aarhus-baserede brilleproducent Bellinger og optikersammenslutningen OptikTeam, der omfatter 167 selvstændige optikerbutikker over hele landet. Det ambitiøse projekt lanceres fra februar 2024.

Læs også: ESG er på himmelflugt i alle typer virksomheder

Målet er at forlænge levetiden for brilleprodukter og minimere optikerbranchens miljøpåvirkning via cirkulært forbrug - deraf navnet. Hans Lilleør fra Bellinger er idémanden bag konceptet, som er hans hjertebarn:

”Min mission er, at vi skal gøre alt vi kan for, at råvarerne kan få nyt liv, når brillerne er udtjente - så vi forlænger et brilleprodukts livscyklus. Jeg håber meget, at butikkerne og forbrugerne sammen kan starte en bæredygtig bevægelse”, understreger han.

En bedre verden kræver samarbejde
Undersøgelser viser, at 78 procent af befolkningen lægger ansvaret for bæredygtighed over på virksomhederne. Det ansvar vil OptikTeam gerne hjælpe optikerne med at påtage sig og håber samtidig, projektet vil inspirere forbrugerne til at deltage aktivt i skabelsen af en renere verden.

”De cirka 6 millioner gamle brillestel, danskerne har liggende, hober sig op i skuffer eller ender ofte på forbrændingen. Glas, plastik, metal - hele molevitten! Det er et kæmpe spild”.

Hans Lilleør

”De cirka 6 millioner gamle brillestel, danskerne har liggende, hober sig op i skuffer eller ender ofte på forbrændingen. Glas, plastik, metal - hele molevitten! Det er et kæmpe spild. Med vores initiativ kan forbrugerne gå ind i butikken og se deres kasserede briller i en helt ny form. Ressourcerne kan bruges igen og igen - for det mest fantastiske er, at det materiale, vi har udviklet, kan smeltes om helt op til otte-ni gange uden at miste sine egenskaber”, forklarer Hans Lilleør begejstret og laver et lille regnestykke:

”En brille sidder i gennemsnit tre til fire år på forbrugerens næse. Hvis den lever videre i to år som henholdsvis bord, spejl eller andre produkter op til otte gange, får brillens materiale i alt minimum 20 års levetid i stedet for at lande på lossepladsen”.

Læs også: SMV’er har svært ved at følge med ESG-udviklingen

Fra skrald til skat
Den bæredygtige cyklus begynder i de 167 butikker, der er udstyret med indsamlingskasser. Her har butikspersonalet og kunderne mulighed for at aflevere såkaldte demolinser (plastikglas fra de stel, der udstilles i butikken) samt brugte briller, hvorefter GLS transporterer brillerne til sortering og videre bearbejdning. Disse materialer tilsættes e-waste fra elektronikaffald og omdannes derefter til et stærkt og genanvendeligt materiale, som bliver til nye brugbare produkter. Alt håndteres og bearbejdes i Danmark i samarbejde med blandt andet Københavns kommune og et socialøkonomisk værksted.

”Min mission er, at vi skal gøre alt vi kan for, at råvarerne kan få nyt liv, når brillerne er udtjente - så vi forlænger et brilleprodukts livscyklus”, fortæller Hans Lilleør. Foto: OptikTeam

 første omgang fremstiller værkstedet bøjler, skamler, brillebakker og spejle til butikkerne, men håbet er at udvide sortimentet til kaffekopper, nøgleringe og andet, som kunderne også kan få med hjem.

Obligatorisk tiltag 
Helt ekstraordinært indlemmes initiativet i OptikTeams forretningsmodel og er dermed obligatorisk for alle sammenslutningens medlemmer, der ellers er selvstændige butikker med hver deres identitet, forretningsstrategi og økonomi.

”Det er første gang i OptikTeams historie, at vi gør det til et krav for vores optikere at være med. Det gør vi, fordi vi tror så meget på det sympatiske projekt, og fordi OptikTeam har brug for et nyt strategisk ben at stå på. Bellinger House Circle gør en positiv forskel for miljøet og giver samtidig butikkerne en enestående mulighed for at påtage sig rollen som lokale helte: Vi kan ikke positionere os udelukkende på faglighed og priser - men vi kan differentiere os på bæredygtighed”, siger OptikTeams CEO Morten Tornbjerg.

Fremtiden og incitamenter for butikkerne
Via et transparant online-system kan butikkerne løbende følge med i, hvor mange kilo briller, de har indsamlet. Indsamlingen måles nøje i kilo, og butikkerne får økonomiske incitamenter, hvor de modtager "buy back"-point svarende til genanvendelsesværdien af de indsamlede produkter. For disse point køber de recirkulerede designs til brug og udstilling i butikken.

”Bellinger House Circle er ikke kun en ny måde at håndtere gamle briller på. Det er et skridt mod en bæredygtig fremtid, hvor hver brille indgår i en større historie om genanvendelse, ansvar og en kollektiv forpligtelse til at skabe en renere verden”, slutter Morten Tornbjerg.

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025CSR.dk

Nordiske film- og tv-aktører går sammen om fælles grønne standarder

16.09.2025CSR.dk

Grønt kompromis i Bruxelles: Hybridbiler kan blive en del af bilindustriens grønne omstilling

16.09.2025Valified

Sponseret

Valified opruster: Ny CEO (interim) og ny retning skal styrke ESG som forretningsdriver

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

10.09.2025CSR.dk

DLG vil dokumentere effekten af regenerativt landbrug i nyt pilotprojekt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København