Obama vil tvinge flybranchen til at skære i CO2-udledning

Barack Obamas melding om at ville tvinge lufttfartsindustrien til at reducere CO2-udledning får en blandet modtagelse, på trods af transportsektorens nøglerolle i bekæmpelsen af global opvarmning.

Den amerikanske flybranche, inklusiv American Airlines på billedet, må forberede sig på at spare på CO2-udledningen, når Obama presser ny lovgivning i gennem. Foto: American Airlines..

08.06.2015

CSR.dk

USA’s præsident Barack Obama vil tvinge en større miljøpakke i gennem den amerikanske kongres, der får store konsekvenser for den amerikanske fly- og luftfartsbranche. Den nye regulering skal udvikles i samarbejde mellem de amerikanske luftfarts- og miljøstyrelser.

Planen er, at der vil blive fastsat grænser for de kommercielle flyselskabers udledning af drivhusgasser. Det er endnu ikke lagt frem, hvor meget selskaberne præcist skal spare, men den samlede plan skulle blive offentliggjort næste uge. Det skriver CNN.

Læs også: Californien betaler for fattiges solpaneler

På trods af det etablerede faktum, at forandringer på transportområdet er essentielle for at holde den globale opvarmning i skak, er det ikke alle steder, man er lige glade for de grønne tiltag. Blandt andet skrev lobbyorganisationen Airlines for America, at det nødigt skulle ramme konkurrenceevnen og påkaldte behovet for regler der stiller alle luftfartsoperatører lige.

”Eftersom luftfarten er en global globalt med flyselskaber og luftfartøjsoperatører, der opererer internationalt, samt flyproducenter der sælger deres fly på internationale markeder, er det afgørende, at flyemissioner fortsat er besluttet på et internationalt plan," skrev gruppen i en presseerklæring.

På samme måde er Republikanerne i de to lovgivende forsamlinger, Senatet og Repræsentanternes Hus, lodret imod, da de mener, flybranchen allerede er blevet langt mere energibesparende. 

Læs også: Rambøll køber stor amerikansk miljørådgiver

Nogle flyselskaber er da også begyndt at forberede sig på fremtiden. United Airlines og brasilianske GOL har f.eks. gennemført flyvninger, hvor brændstoffet var et mix af biobrændstof og traditionelt brændstof. Men der er andre måder at bringe udledningerne ned. UPS, som flyver fragt og ikke passagerer, har de sidste to år sendt sms'er med ruteoptimeringer og lignende direkte til flyene. Det sparer 6-12 minutter på hver indflyvning, hvilket kan omsættes til signifikante brændstofbesparelser. Ifølge UPS er at flyve grønnere på den måde 'ikke bare det rigtige at gøre, det er også god business', skriver CNN.

-JPN

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.06.2025CSR.dk

Danske fødevaregiganter er splittede over fremtidens landbrug

20.06.2025CSR.dk

Grønne millioner skal friholde fiskeriet for CO2-afgift

19.06.2025CSR.dk

Naturen bliver overset som finansiel risiko i nordiske virksomheder

18.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Bæredygtighed: Den underkendte konkurrencemæssige fordel

18.06.2025CSR.dk

Investeringsdirektør: Vi skal levere grøn omstilling og gode afkast samtidig

18.06.2025Valified

Sponseret

Trendrapport: ESG er blevet en forretningsdisciplin

17.06.2025CSR.dk

Carlsberg vil gøre Danmark til foregangsland for regenerativt landbrug

17.06.2025CSR.dk

Stark klar til nye klimakrav i byggeriet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle