Nyt værktøj beregner værdien af at få udsatte i job

Et nyt beregningsværktøj fra Den Sociale Kapitalfond skal hjælpe virksomheder med at udregne hvordan og hvor meget, deres sociale tiltag gavner samfundet økonomisk.

Til oktober lancerer Den Sociale Kapitalfond et nyt beregningsværktøj, der udregner hvad samfundet sparer på, at virksomheder ansætter folk fra udsatte grupper. .

25.09.2017

CSR.dk

”Tanken er at give virksomhederne et simpelt værktøj til at synliggøre den sociale værdi, de skaber”, siger Kristian Jakobsen, analysechef i Den Sociale Kapitalfond, til Altinget. Han tilføjer, at der er mange måder at bruge værktøjets resultater på:

”For nogle virksomheder ligger værdien i at styrke deres position i konkurrencen med andre. Andre virksomheder vil gerne bruge det i deres fortælling og markedsføring”, siger Kristian Jakobsen til Altinget.

Groft, økonomisk skøn – men vigtigt for motivationen
Prototypen, der vil blive lanceret den 11. oktober, har været undervejs i to år og er blevet udviklet i samarbejde med offentlige myndigheder og med input fra både socialøkonomiske og konventionelle virksomheder.

Beregneren er designet med få simple trin. Virksomheden skal indtaste navn og samlet antal medarbejdere. Derefter skal det indtastes, hvor mange udsatte virksomheden har ansat og hvilken gruppe de hører til. Foreløbig er der fem kategorier for de udsatte medarbejdere: langtidsledige, flygtninge, psykisk sårbare, kommunikationshandicappede og personer med fysisk funktionsnedsættelse.

Efter kategoriseringen viser beregneren et estimat af resultatet af virksomhedens sociale arbejde med ansættelserne over seks år, og hvor meget indsatsen vil gavne henholdsvis kommune og stat økonomisk.

Beregningsværktøjet bygger på data fra Danmarks Statistik. Derfor skal resultatet også ses som et groft skøn, understreger Kristian Jakobsen.

Prototypen tager udgangspunkt i, hvor meget myndighederne sparer på offentlig forsørgelse og tjener på højere skatteindtægter. Næste skridt vil være at inkludere mindre beløb som f.eks. sparrede udgifter til medicin, hospitalsindlæggelser, fængselsindsættelser og lignende.

Læs også: Virksomheder tager mere socialt ansvar – og det vil de blive ved med

En af de virksomheder, der har bidraget til udviklingen af beregningsværktøjet, er virksomheden Borg & Bigum, der blandt andet leverer firmajulegaver. Udviklingsdirektør i firmaet, Annette Dupont, mener, at en økonomisk beregner vil give virksomheder et større incitament til at tage socialt ansvar og ansætte folk fra udsatte grupper:

”Hvis ikke man har en beregner, kan alle jo gå rundt og hævde, at de er socialt ansvarlige. Men med beregneren kan man differentiere sig over for konkurrenterne og komme med solide argumenter i forhold til kommunernes indkøb”, siger Annette Dupont til Altinget.

-CHM

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.09.2025CSR.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

28.08.2025Sex & Samfund

Sponseret

"Jeg var så bange for at dø"

27.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UN Global Compact Network Denmark opstarter nyt Think Lab med fokus på Living Wage

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

18.08.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fordi inklusion, lighed og værdighed ikke er til forhandling

15.08.2025CSR.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

11.08.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Sæt turbo på CSR initiativerne med nudging!

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00