Nye tider: bæredygtighed og store bonusser passer dårligt sammen

Erhvervsmediet Finans har talt med to ledelseseksperter om fremtiden for hardcore bonusprogrammer, når virksomheder forventes at udvise samfundsansvar.

Hvis virksomhedsledere gennem bonusprogrammer bliver opfordret til at gå efter personlig økonomisk gevinst, så kan det være en udfordring også at tænke på fællesskabets bedste. .

05.07.2019

CSR.dk

Finanskrisen, direktørskandaler og bæredygtighed har gjort det sværere for virksomhederne at forklare incitamentsprogrammer både indadtil og udadtil.

Ifølge Jan Molin, som er professor på CBS og underviser på Executive Bestyrelses-uddannelsen med speciale i forandringsledelse, strategi, psykologi og præstationskultur, så har performance management gennem udsigten til privat, individuel gevinst være udbredt i årevis. Det har været standarden og normen i erhvervslivet uden større indsigelser fra det omkringliggende samfund, som han siger til Finans.

Det er dog ikke tilfældet i dag, hvor kritikerne af store bonusprogrammer er langt flere og mere højlydte. Samtidig er der kommet en ny dagsorden på bordet i erhvervslivet.

”Bæredygtighedsdagsordenen har på forunderlig vis også været i stand til at infiltrere forestillingen om, hvordan man driver moderne virksomheder. Vi kører lederuddannelser på CBS Executive, hvor hele omdrejningspunktet i stedet er purpose. At gøre en positiv forskel. Det er en anden kraft, som tilhører et mere positivt syn i forhold til, hvad der driver mennesker med ild i røven,” siger Jan Molin til Finans.

”Når selv jeg er i tvivl…”
Ledelsesrådgiver og markant fortaler for bonusprogrammer uden loft, Stephen Bruyant-Langer, ser det som et paradigmeskifte. Han siger til Finans, at han må konstatere at moralen har ændret sig i samfundet.

Han nævner Danske Banks hvidvasksag, Ambu-aktien boblelignende udvikling og Nets’ aktieprogrammer som eksempler på skandaler, der har skabt tvivl om, hvorvidt toplederne altid formår at sætter deres egne interesser i anden række.

”Hvis selv sådan én som jeg er kommet i alvorlig tvivl, må effekten jo være langt større andre steder. Jeg er jo ikke mere katolsk end paven. Så hvis jeg sad omkring et bord og skulle træffe beslutninger, der kunne udløse 40 mio. kr. til mig personligt i løbet af få år, ville det så have indflydelse på min beslutning? Ja, uden tvivl," konstaterer Stephen Bruyant-Langer i Finans.

-EHS

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Hvordan knækker vi affaldskurven og øger genbrug? - de danske ambitioner og tiltag

Hvordan kan vi sikre, at vi ikke blot overholder EU’s krav, men også går forrest i udviklingen af en cirkulær økonomi? Hvordan kan danske virksomheder, organisationer og offentlige instanser samarbejde om at reducere affaldsproduktionen og fremme genbrug?

Dato

06.05.2025

Tid

12:30

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Etisk Handel Danmark
Webinar
Indsigt i: CSRD og CSDDD (2025)

Webinar: Fra due diligence til lovgivning – Sådan bliver du klar til CSRD og CSDDD

Dato

06.05.2025

Tid

13:00

Sted

Online