Ny klimaplan skal finde CO2-besparelser på seks procent

Klima-, energi,- og bygningsminister Martin Lidegaard præsenterede i dag regeringens nye klimaplan, der skal sikre, at Danmark når sit mål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 40 procent i 2020. Erhvervsorganisationer frygter, at reduktionsmålet vil betyde flere afgifter og dermed forringet konkurrenceevne.

Klima,- energi,- og bygningsminister Martin Lidegaard (i midten) var en ombejlet herre, da han i dag fremlagde regeringens nye klimaplan.

14.08.2013

Lasse Andersen, CSR.dk

Regeringens klimaplan kort

  • Regeringens mål er at reducere Danmarks samlede drivhusgasudledninger med 40 pct. i 2020 i forhold til niveauet i 1990. Det er ifølge regeringen nødvendigt for at bringe udviklingen på rette spor frem mod det langsigtede EU-mål om en reduktion på 80-95 pct. i 2050 i tråd med klimavidenskabens anbefalinger.
  • Regeringen ønsker med den ambitiøse indsats i Danmark at vise andre lande, at det kan lade sig gøre at reducere udledningerne markant samt vise, at grøn omstilling kan forenes med fortsat vækst og velfærd.
  • Der er reduktionspotentialer i alle sektorer, men det vurderes at have omkostninger at realisere 40 procent målet i 2020.
  • Nogle reduktionstiltag kan gennemføres med samfundsøkonomiske gevinster til følge, mens andre reduktionstiltag kun kan gennemføres med betydelige samfundsøkonomiske omkostninger.
  • Generelt gælder, at de mest samfundsøkonomisk fordelagtige reduktioner opnås, hvor der er synergi mellem klimahensyn og andre mål og prioriteter. Derfor er det som udgangspunkt mest omkostningseffektivt at integrere klimahensynet på tværs af andre politikområder.

Kilde: Klima-, Energi,- og Bygningsministeriet

Danmark mangler at reducere CO2-udledningen med seks procent svarende til fire millioner ton frem mod 2020, hvis regeringens mål om at mindske CO2-udledningen med 40 procent i forhold til 1990-niveauet, skal indfries.

Hvordan målet bliver nået, startede Klimaminister Martin Lidegaard i dag diskussionen om, da han fremlagde regeringens nye ”Klimaplan” – med undertitlen ”På vej mod et samfund uden drivhusgasser.”

Læs også: Kom tilbage i klimakampen

Sammen med klimaplanen offentliggjorde ministeren et såkaldt Virkemiddel-katalog, der indeholder en lang række potentielle CO2-reducerende tiltag i primært transportsektoren, landbruget, bygninger og affaldssektoren. Martin Lidegaard understregede, at det langt fra er alle tiltagene i det knap 100 sider store katalog, der er nødvendige at gennemføre. De skal i stedet betragtes som et idékatalog, der giver overblik over, hvor de største og ”billigste” reduktioner ligger, forklarede ministeren.

Frygter højere afgifter
En del af tiltagene i Virkemiddel-kataloget omhandler øgede afgifter på blandt andet fossile brændsler, og det fik flere af de erhvervsorganisationer, der var inviteret med på dagens pressemøde til at understrege, at større afgiftsbyrder så absolut ikke er det, de danske virksomheder har brug for i øjeblikket.

”Vi løser ikke klimaudfordringen ved at øge afgifterne yderligere,” konstaterede Karsten Dyvad, der er administrerende direktør i DI.

”Men ministeren siger jo også selv, at den grønne omstilling ikke må være en udgift for virksomhederne, så jeg siger det bare for en god ordens skyld,” fortsatte Karsten Dybvad med et smil.

Samme budskab havde Lars Hvidtfeldt, der er vicepræsident i Landbrug og Fødevarer. Han advarede om, at regeringen ikke må blive overambitiøs på klimaområdet.

”Der er ikke behov for, at vi påfører erhvervslivet flere afgiftsbyrder, for det svækker konkurrenceevnen og vi risikerer, at flere virksomheder flytter produktionen ud af landet,” sagde Lars Hvidfeldt. Han understregede, at landbrug- og fødevarer-sektorerne har plukket de lavt hængende frugter på klimaområdet, og at de kommende bliver meget dyrere.

Lidegaard: Ingen afgiftsstigninger
Matin Lidegaard forsøgte dog flere gange på dagens pressemøde, at berolige erhvervsorganisationerne ved at fastslå, at det ikke bliver virksomhederne, der kommer til at betale regningen for CO2-besparelserne i form af øgede afgifter.

”Regeringen har ikke planer om at sætte afgifterne op. Vi fører en ansvarlig økonomisk politik og en ansvarlig klimapolitik. Vi kan begge dele på én gang,” understregede Martin Lidegaard.

Regeringen vil i løbet af det kommende folketingsår fremlægge forslag til en klimalov. Klimaloven skal skabe fremdrift og gennemsigtighed i klimapolitikken og vil blandt andet indeholde krav om en årlig klimaredegørelse, som skal vise, om Danmark er på den rette vej mod målet om 40 procents drivhusgasreduktion i 2020.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby