Ny certificering skal sikre ægthed og oprindelse af havplast

The Ocean Cleanup, hvis mission er at bekæmpe plast i verdenshavene, har i samarbejde med certificeringsvirksomheden DNV GL udviklet en ny certificeringsstandard.

Kilde: The Ocean Cleanup.

10.11.2020

CSR.dk

Et par solbriller fremstillet af plast, der er genanvendt fra Great Pacific Garbage Patch (GPGP), er blevet det første produkt, der bruger den nye certificeringsstandard, som er lavet med henblik på at sikre ægthed og oprindelse af havplast.

Standarden er et resultat af et samarbejde imellem certificeringsvirksomheden DNV GL og The Ocean Cleanup, og giver virksomheder muligheden for at give deres kunder et sikkert bevis for, at deres produkter er lavet af genanvendt havplast.

I The Ocean Cleanups tilfælde, blev det via certificeringen verificeret at 95% af solbrillens stel er udviklet af plast, der er genbrugt fra GPGP.
Standarden sigter imod at sikre, at den genanvendte plast ikke blandes med materialer fra andre kilder samt at virksomhederne er i stand til at spore, hvor plasten er opsamlet henne.

Læs også: Dansk virksomhed vil rydde plastaffald fra verdenshavene: Økonomiske muskler og teknologi overgås af manuel arbejdskraft

Afhængig af placeringen bruger DNV GL fysiske eller eksterne audits til at certificere produkterne, og der arbejdes løbende med at undersøge, hvordan blockchain kan bruges til at sikre de registrerede data uforanderlige. Standarden er offentligt tilgængelig for ethvert firma, der ønsker at bruge en tredjepart til at verificere, at deres produkter er fremstillet af plast, der genvindes fra verdenshavene.

”Certificering skaber tillid til ægtheden af den genanvendte plast og nye produkter fremstillet af den, ”siger Luca Crisciotti, administrerende direktør i DNV GL-Business Assurance.

”Vi begyndte at arbejde med The Ocean Cleanup for næsten to år siden for at opbygge en grundig forståelse af processen og behovet, før vi designede standarden. Det er fantastisk endelig at se cirklen blive lukket i et par solbriller, der er fremstillet af certificeret genanvendt plast fra havene”, afslutter Luca Crisciotti.

100% af overskuddet fra salget af solbrillerne vil blive brugt af The Ocean Cleanup til at fortsætte deres mission om at bekæmpe plast i verdenshavene.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Firmajulegaven har betydning for klimaet - Sådan gør du dem mere bæredygtige

03.12.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Kreativ forhandler viser vejen for grøn omstilling: En inspiration for branchen

02.12.2025Klimaklar

Sponseret

Nordicco vil ikke bruge alle ressourcerne på et klimaregnskab - men i stedet på faktiske reduktioner

02.12.2025SustainImpact ApS

Sponseret

National ESG undersøgelse

01.12.2025CSR.dk

Kinas udledninger er fladet ud: Måske for altid?

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle