Novo Nordisk er ikke Social Business

Formanden for Rådet for Samfundsansvar, Lise Kingo, der er koncerndirektør i Novo Nordisk, krydsede for nylig klinger med nobelprismodtager og opfinder af begrebet Social Business Muhammed Yunus.

30.01.2013

CSR.dk

Lise Kingo, formand for Rådet for Samfundsansvar, mener, at Novo Nordisk har elementer af Social Business..

Da nobelprismodtager Muhammed Yunus og formanden for Rådet for Samfundsansvar Lise Kingo mødtes i København i mandags til et lukket arrangement, diskuterede de i følge Berlingske i dag, hvem og hvad der kan betegnes som Social Business.

Muhammed Yunus vil i følge avisen ikke give Novo Nordisk stemplet "Social Business", fordi virksomheden udbetaler udbytte til aktionærer. Lise Kingo fortalte, at Novo Nordisk har opereret i Bangladesh, hvor Yunus stammer fra, i 20 år, og at formålet har været at udbrede kendskabet til diabetes og sikre kendskabet til virksomhedens diabetesmedicin.

Læs også: CSR-profilen: Positionen som rollemodel forpligter

Kingo forklarede den tredobbelte bundlinje, som Novo Nordisk arbejder efter, og som betyder, at virksomheden skal balancere mellem at skabe overskud til aktionærerne og at være socialt ansvarlige og miljømæssigt bæredygtige.

Udbytte til aktionærer
I følge Berlingske reportage i dag 30. januar, sagde Muhammed Yunus om Novo Nordisk:

"Jeg kender ikke nok til selskabets arbejde i Bangladesh til at kunne vurdere, om virksomheden falder ind under kategorien Social Business. Men hun nævner deres tredobbelte bundlinje og overskuddet til aktionærerne, så på den måde er Novo Nordisk ikke Social Business".

Læs også: Opfinderen af Social Business er i Danmark

Muhammed Yunus modtog i 2006 sammen med Grameen-banken Nobels Fredspris for at have udviklet en model med mikrolån til at finansiere fattiges landes vej ud af fattigdommen. 

I følge artiklen i Berlingske handler Yunus's teori ikke om at redde verden i et hug. Forretningsmodellen handler om at ændre verden bid for bid uden at vente på, at politikere, banker og virksomheder får øjnene op for idéen.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

25.04.2025CSR.dk

Grønne startups boomer: Men investorerne tøver

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

23.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

23.04.2025CSR.dk

Tilbagetog? Bilproducenter går efter alternativer til elbilen

23.04.2025CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

22.04.2025Klimaklar

Sponseret

Mød os på LOOP Forum - og book 20 min gratis sparring med Klimaklar-rådgiver

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle