Norwegians klimakompensation har næsten ingen effekt

Flyselskabet Norwegian brander sig på sloganet ’Plant for planeten’, hvor træplantning i bl.a. England skal gøre op for den CO2 som flyselskaber udleder. Men det er et PR-stunt, mener ekspert, og selskabet trækker også selv i land i forhold til den reelle effekt.

Norwegian-personale til et træplantningsesvent i England i oktober 2017. Flyselskabets træplantning er tilsyneladende stort set kun det - et event for de ansatte - da den reelle effekt er minimal. Foto: Norwegian.

17.06.2019

CSR.dk

Flyselskabet Norwegian begyndte for godt halvandet år siden at plante træer i den engelske by Oxford under sloganet ’Plant for planeten’. Det var selskabets medarbejdere og ledelse, der trak i arbejdstøjet for at plante de første træer, skriver dr.dk.

”Med træplantning styrker vi igen indsatsen for at gøre luftfarten mere klimavenlig”, lød det fra Norwegian, der dengang lovede at plante 3.500 træer i England, 3.500 i Spanien og yderligere ”titusinder af træer over hele verden” inden udgangen af 2017. Men i dag er der blot plantet 22.000 træer i alt.

Mere PR end noget andet
Selvom initiativet har gode intentioner, så er det bare ikke nok til at have en særlig stor effekt, lyder det fra Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver i det Økologiske Råd.

”22.000 træer svarer til om året at kompensere for udledningen fra 300 passagerer i blot én tur-retur til New York”, siger han til dr.dk.

Sidste år fløj flyselskabet med 37 millioner passagerer, og det er derfor helt utilstrækkeligt og mere PR end reel handling, forklarer han.

Norwegian trækker i land
Flyselskabets kommunikationsafdeling har selv rettet blikket væk fra en reel klimabetydning og mere hen mod en ’personale-event’:

”Det her projekt er tænkt som en gestus, hvor vi planter nogle træer sammen med vores medarbejdere. For at vise vores medarbejdere og for at vise omverdenen, at vi som flyselskab tager det her meget alvorligt”, siger Andreas Hjørnholm, Norwegians danske kommunikationschef, til dr.dk.

Læs også: KLM vil have miljøvenlige fly

Norwegians topchef, Bjørn Kjos, har selv for nyligt tweetet om, at det eneste, der virker, er investering i ny teknologi i form af mere moderne fly, der er mere effektive i forhold til brændstofforbrug pr. passagerkilometer.

- SDN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle