Norwegian: Luftfarten skal også bidrage til reduktion af CO2

Skal der skat på CO2 fra skibs- og luftfarts? Det mener mange, er den rigtige løsning. Det er Norwegians administrerende direktør, Bjørn Kjos, enig i. Så længe det foregår globalt og på en fair måde.

Bjørn Kjos mener at ny teknologi og global regulering skal bane vejen for en grønnere måde at flyve på..

12.02.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Efter COP21 har flere stemmer argumenteret højlydt for en CO2-afgift på udledninger fra både skibs- og luftfart. En af lavprisflyenes pionerer, Norwegiantopchef Bjørn Kjos, er en del af koret.

”Luftfart burde have været med i den globale klimaaftale indgået i Paris i december 2015. Luftfarten skal jo også gøre sit, det synes jeg er helt åbenbart. Alle bør have et forhold til klima og klimaforandringer og nogen må gå foran. Vi vil gerne bidrage til at gøre luftfarten carbon-neutral inden 2050, f.eks. gennem udvikling af nye teknologier”, siger Bjørn Kjos.

Læs også: Easyjet har hybridfly på tegnebrættet    

To veje til CO2-reduktion på fly
De to afgørende veje til at reducere udledningerne fra lufttransport er ved at skifte til nyere fly og at benytte biobrændstof til at drive dem. 

”Forskellen mellem gamle og nye fly i forhold til brændstofforbrug og dermed udledninger er som forskellen på en gammel dieselbil og en hybridbil fra i dag. Så både for at være konkurrencedygtig på pris og for at reducere CO2-udledninger giver nye fly mening”, siger Bjørn Kjos.

Nye fly er også den primære drivkraft bag Norwegians reduktion af CO2-udledning, som gør at flyselskabet nåede sit mål om en reduktion på 30 procent per passager mellem 2008 og 2015. Ligesom selskabet glæder sig over, at de er blevet udnævnt til det ’mest miljøvenlige selskab over Atlanten’ i en analyse fra The International Council on Clean Transportation (ICCT). Samme organisation udgav dog også en rapport i 2015, som baseret på egne beregninger konstaterede, at luftfartselskaberne på verdensplan er omkring 12 år bagud i forhold til at nå målsætningen fastsat af FN-organet ICAO, der regulerer den internationale civile luftfart.

Læs også: Flyene oser stadig for meget

Biofuels – vejen frem men ikke endnu
Bjørn Kjos mener, at det kun er et spørgsmål om tid før flyene kommer til at kunne flyve på biofuel. Norwegian gennemførte i 2014 en enkelt flyvning på biobrændstof, hvilket reducerede udslippet med 40 procent i forhold til en gennemsnitlig flyvning med almindeligt brændstof.

”Biofuels skal bare gøres kommercielt tilgængeligt. F.eks. kan man med afgifter incentivere det at bruge af biofuel,” siger direktøren.

Alligevel har Norwegian valgt ikke at deltage i et biobrændstofprojekt i Oslo Lufthaven, hvor SAS, KLM og Lufthansa garanterer, at de fast vil aftage biobrændstof, som lufthavnen til gengæld garanterer at kunne levere. Målet er med sikret efterspørgsel at stimulere produktion, som skal biddrage til at gøre biobrændstof kommercielt interessant. Biobrændstof produceres i dag i små mængder og er dyrere end fossilt flybrændstof, men med øget efterspørgsel forventes det, at priserne vil falde. Det skriver Airport World og SAS på deres websites.

”På nuværende tidspunkt mener vi, at prisen på biobrændstof er alt for høj og tilgængeligheden for lav, men vi vil bestemt være positivt stemt, hvis førnævnte parametre ændrer sig. Endvidere mener vi, at dette tiltag (i Oslo, red.) mest har signalværdi. Blandingen af biobrændstof svarer kun til under en procent,” forklarer Norwegian i en mail fra David Kirchoff, informationschef i Danmark.

Så længe det er ens for alle
Bjørn Kjos er ikke skræmt af udsigter til afgifter eller skatter. Det gælder også det seneste bud fra den Den Internationale Valutafond, som spekulerer i at man med en skat på 30 dollar pr ton CO2 kunne få skibs- og luftfart til at levere 25 milliarder dollar til finansieringen af udviklingslandenes håndtering af klimaforandringer.

”Politikerne skal spille deres store rolle og afgifter og incitamenter kan sagtens være med til at hjælpe udviklingen på vej. Så længe det er et kommercielt, fælles, globalt system, som ikke favoriserer bestemte regioner. Det skal gøres globalt og ikke nationalt. Der skal være lige konkurrencevilkår, det skal være ens for alle,” siger Bjørn Kjos.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

29.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh har skabt udendørspotter, der kan stå ude hele året rundt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

04.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Beierholm
Webinar
ESG to the point: EcoVadis - Sådan bliver I klar.

Arbejder din virksomhed med leverandører, kunder eller samarbejdspartnere, der stiller krav om bæredygtighedsdokumentation? – så er I muligvis blevet bedt om at gennemføre en vurdering via EcoVadis. EcoVadis er en af verdens mest anvendte platforme til vurdering af virksomheders bæredygtighedspræstationer – og bliver i stigende grad et krav i både offentlige og private udbud, partnerskaber og leverandørrelationer.

Dato

04.11.2025

Tid

08:15

Sted

Teams

Beierholm
Kursus
Sustainability Management i praksis - Aarhus november 2025

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
EU Sustainability Navigator Session 4: EU Deforestation Regulation (EUDR)

Are you struggling to keep up with the rapid evolution of EU sustainability regulations? The EU Sustainability Navigator leverages the extensive experience of the UN Global Compact to support companies in driving meaningful impact to help guide action and overall impact.

Dato

04.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online