Nordens Global Compact-virksomheder elsker - og kæmper med - Verdensmålene

Ny undersøgelse viser, at selv de mest entusiastiske virksomheder slås med at få Verdensmålene helt ind i kerneforretningen.

Deltagere i årsmødet hos Global Compacts danske netværk d. 2. maj 2019 i undersøgelse af, hvem virksomhederne i størst grad laver partnerskaber med? Svaret var NGO'er. .

03.05.2019

CSR.dk

Omkring tusind virksomheder og organisationer fra de nordiske lande er medlemmer af og har dermed forpligtet sig på Global Compacts 10 principper om menneskerettigheder, arbejdstagerretigheder, miljø og anti-korruption. Global Compact er også en af hovedbannerførerene for FN’s arbejder for at udbrede Verdensmålene til den private sektor. Så er man medlem af Global Compact må man forventes at være stærkt eksponeret for målene - og ret seriøs omkring sit arbejde med ansvarlig virksomhedsdrift og bæredygtighed. 

Læs ogsåSMV'er skal have mere fokus på CSR og Verdensmål 

Motiverede og på vej - men med udfordringer
Så hvordan arbejder netop denne gruppe virksomheder med de 17 verdensmål? Det har de nordiske Global Compact Netværk undersøgt sammen med Nordisk Ministerråd, og ved Global Compact Danmarks årsmøde d. 2. maj løftede de sløret for hovedkonklusionerne i undersøgelsen. De kommer her:

  1. Virksomhederne er motiverede for at arbejde med Verdensmålene men kæmper med at få dem integreret i kerneforretningen
    Kun 10 procent af virksomhederne synes, at de mangler ledelsens buy-in på arbejdet med Verdensmålene, og endnu færre (7 procent) synes det er svært at vide, hvilke mål de skal fokusere på. Samtidig synes kun 14 procent af de slås med trade-offs mellem at bidrage til Verdensmålene og den økonomiske udvikling i virksomheden. Der, hvor det bliver svært for virksomhederne, er, i arbejdet med at oversætte Verdensmålene til den konkrete forretningsvirkelighed og når de skal definere og sætte relevante KPI’er og målsætninger. Det slås henholdsvis 43 og 47 procent af virksomhederne i undersøgelsen med.
  2. Verdensmålene giver væsentlig inspiration til strategi og forretningsudvikling – især for SMV’er
    Knap to tredjedele af virksomhederne er begejstrede for Verdensmålene som et kommunikationsredskab. Men de kan og gør også mere end det med målene. Omkring en tredjedel af alle undersøgelsens deltagere bruger dem som inspiration til strategisk – og forretningsudvikling. Kigger man på SMV’erne, som i andre undersøgelser tit fremstår som de mest udfordrerede i forhold til Verdensmål, så er det hele 85 og 62 procent som tænker målene ind i deres strategi og overvejelser om nye forretningsmuligheder.
  3. Bæredygtighed bliver stadig mere integreret i virksomhederne
    Næsten 80 procent af virksomhederne har etableret – eller tilpasset – deres vision og/eller politik for at integrere bæredygtighed i deres strategier og 42 procent har governancestrukturer for bæredygtighed med egne beslutningskompetencer og budgetter.

Nordiske virksomheder arbejder overvejende med de åbenlyse mål. Undersøgelsen antyder, at man nok kunne finde flere relevante, hvis man foretog en mere omfattende analyse af virksomhedens impact og muligheder..

Tænk bredere og mere politisk opbakning, tak
Det er de gode nyheder. De knap så gode af slagsen handler om politisk opbakning, et snævert fokus og linket mellem bæredygtighed, bestyrelse og aflønning af ledelser.

  • Der er stort set ingen sammenhæng mellem de nationale planer for Verdensmålene, som regeringer har etableret, og virksomhedernes arbejde med målene. Mere end 40 procent ved ikke at deres regering har en sådan plan og halvdelen af virksomhederne er enten usikre på, eller mener det er irrelevant, hvordan deres regering støtter op om Verdensmålene.
  • Mellem 43 og 50 procent af virksomhederne siger, de arbejder med mål 3, 8, 12 og 13 (sundhed, anstændige jobs og økonomisk vækst, ansvarlig produktion og forbrug, klima). Nogle af de store sociale mål, fattigdom og sult, f.eks., er valgt af henholdsvis fem og 7 procent. Analysen anerkender, at de fire favoritmål også er de mest oplagte for virksomheder, men mener dog, at et så stærkt træk mod de åbenlyse mål, kunne indikere at virksomhederne ikke har analyseret væsentlighed og potential impact med synderlig stor dybde.
  • Kun otte procent af virksomhederne underviser deres bestyrelser i ansvarlig virksomhedsledelse, og kun 12 procent har gjort bæredygtighedsmålsætninger til en del af deres ledelses lønpakke

Læs også: SDG’er og bæredygtighed vinder frem hos danske virksomheder

Den fulde rapport med yderligere indsigter udkommer i løbet af maj 2019. 

Position Green

Sponseret

Sådan kan I navigere i udfordringerne ved køb af ESRS-software: De vigtigste overvejelser anno 2024

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

12.09.2024CSR.dk

Får 35 millioner til mere bæredygtig turisme: København skal lede nyt EU-projekt

12.09.2024CSR.dk

Ny guide til integration af FN’s verdensmål i forretning

13.09.2024Industriens Fond

Sponseret

Kravet om CO2-data landede en vinterdag i Outlook

12.09.2024NOVENCO Building & Industry A/S

Sponseret

Why do we favour renewables over energy efficiency?

12.09.2024Schneider Electric

Sponseret

Nyhed til Harmony sikrer effektiv montering af trykknapper

12.09.2024Food Nation

Sponseret

Biosolution sector

12.09.2024CSR.dk

Topledere i nordiske lande trækker klima ind i strategien

11.09.2024CSR.dk

Topledere har vigende fokus på bæredygtighed

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Lead auditor kursus – ISO 14001 miljøledelse

På dette kursus får du de nødvendige kompetencer til at planlægge, gennemføre og afrapportere en ISO 14001-audit baseret på kravene i ISO/IEC 17021-1, vejledningen i ISO 19011 og anden bedste auditpraksis.

Dato

16.09.2024

Sted

Århus

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

17.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Grønne trends og den bæredygtige omstilling i dansk erhvervsliv (AKA)

Deltag i AKA's webinar og hør Tania Ellis dele sin ekspertviden om de nyeste ESG-trends og bæredygtig omstilling. Få inspiration til fremtidens jobmuligheder og spændende erfaringer fra Novo Nordisk og BM Byggeindustri.

Dato

17.09.2024

Tid

10:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Klimaregnskab Miniserie: Scope 3 downstream

I denne miniserie stiller vi skarpt på klimaregnskab og Greenhouse Gas-Protokollen. Over tre webinarer får du indblik i de tre scopes: de direkte udledninger (scope 1), udledninger fra fx strøm og varme (scope 2), og de indirekte udledninger i værdikæden (scope 3), som er de ultimativt sværeste udledninger at afdække og reducere.

Dato

17.09.2024

Tid

13:00

Sted

Online via Zoom

Aros Business Academy
Kursus
Få overblik over CSRD-rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

18.09.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Beierholm
Møde
Kom nemt i gang med den grønne omstilling - Esbjerg

Inspirationsmøde om bæredygtighed, som hjælper dig på vej til din første bæredygtighedsrapport.

Dato

18.09.2024

Tid

16:00

Sted

Jyske Bank, Torvet 21 6700 Esbjerg