NettoCare ambassadører sætter sikkerheden på dagsordenen

I 2008 opfandt Netto, i et bredt samarbejde på tværs af organisationen, NettoCare for at imødegå den stigende udfordring med især røverier. Sloganet ”NettoCare – pas godt på dig selv og dine kolleger” blev lanceret sammen med en årlig kampagne, når det begyndte at blive efterår og mørkt udenfor, og antallet af røverier steg.

18.05.2015

CSR.dk

Kampagnerne omfattede bl.a. plakater til frokoststuerne, armbånd til medarbejderne, artikler i personalebladet samt et krav om, at butikschefen afholdt personalemøde, hvor NettoCare kom på dagsordenen og alle fik repeteret reglerne.

I takt med stigningen af røverierne blev andre elementer inkorporeret – fx teknisk udstyr, Safepay, og tidsforsinkelse på pengeskabe, mv. Netto fik også produceret en ny film om både røveri, tyveri og konflikter med kunder  i øjenhøjde med medarbejderne, og hvor en del af rollerne blev spillet af Netto- medarbejdere.

Disse tiltag viste sig efterhånden ikke tilstrækkelige, så derfor nytænkte Netto konceptet i starten af 2014. En udfordring i en stor virksomhed er altid at nå ud til alle medarbejdere.

NettoCare  skal sikre medarbejdernes tryghed
Der var engang, hvor antallet af røverier steg i takt med, at temperaturen faldt og det blev mørket om aftenen. Sådan er det ikke længere.  

Det er ikke kun i den mørke vintertid, at der sker røverier i detailhandlen. Der sker desværre mange røverier året rundt nu, og derfor er det vigtigere end nogensinde, at der hele tiden er fokus på sikkerhedsprocedurer i det daglige arbejde. Det gør Netto med en NettoCare ambassadør i hver butik.

”Vi oplever for tiden flere udfordringer, når det til kommer røverier. Antallet stiger, og problemet er spredt over hele året. Samtidig har de udvidede åbningstider gjort det sværere at komme ud med vores budskaber på butikkernes personalemøder, da det er svært at samle alle medarbejderne. Derfor udpegede vi en NettoCare ambassadør i hver butik med henblik på at fastholde fokus og sørge for, at alle ved, hvordan man skal passe på sig selv og sin kollega,” fortæller Jess Pedersen, sikringskonsulent i Dansk Supermarked og Birgitte Oredson, miljøkonsulent i Netto.

Fokus året rundt
Initiativet blev implementeret i alle Netto-butikker, og NettoCare ambassadøren har flere forskellige opgaver.

”Ambassadøren skal være butikkens rollemodel og holde fokus på vores sikkerhedsprocedurer over for sine kolleger – hele året – gennem løbende dialog i butikken i det daglige. Ligesom ambassadøren får til opgave at stå for vidensdeling med andre ambassadører i en lukket Facebook-gruppe, hvor der også er mulighed for at stille spørgsmål. Sikkerhed skal ikke længere ’bare’ være et punkt på personalemødet. Det skal tænkes ind som et fast punkt i vores daglige arbejde,” fortæller Jess og Birgitte. 

Butikkens NettoCare ambassadør står også for oplæringen af nye medarbejdere i NettoCare, så vi sikrer en ensartet og grundig indføring i Nettos sikkerheds-procedurer. Inden det sker, bliver ambassadøren klædt på til rollen af Intern Sikkerhed og Miljøafdelingen.

Sikrer bedre forhold
Ambassadøren står ikke alene med ansvaret. Butikschefen er fortsat ansvarlig for, at medarbejderne overholder alle regler. Ambassadøren kan i højere grad betragtes som en hjælpende hånd, så det daglige fokus fastholdes.

Det er umagen værd
NettoCare er blevet en del af Nettos CSR-arbejde, og det er umagen værd, fortæller HR-chef i Netto, Christian Dahl. Udover at Netto blev belønnet med Arbejdsmiljøprisen 2014 i kategorien psykisk arbejdsmiljø, betyder NettoCare, at vi har et koncept til at håndtere voldsomme hændelser, og det er vigtigt i en tid med udfordringer med både røverier og et stigende antal tyverier. 

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

22.05.2025CSR.dk

Knækbrød, ymerdrys og panko: Salling Group lancerer nye produkter lavet af overskudsbrød

21.05.2025CSR.dk

Milliarder i statsstøtte skal sikre tre nye havvindparker

20.05.2025CSR.dk

Seks organisationer med fælles opråb: Danmark har brug for en ny affaldspolitik

19.05.2025CSR.dk

Danske pensionskroner investeret i kontroversielt brasiliansk olieprojekt

19.05.2025Valified

Sponseret

Banebrydende samarbejde skal trække ESG ind i hjertet af banksektoren

16.05.2025CSR.dk

CopenPay udvider: København belønner grønne turister

15.05.2025CSR.dk

DTU vil sikre social impact fra idéfasen

14.05.2025CSR.dk

Investorer fastholder interessen for bæredygtige investeringer trods politisk modvind

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Webinar
Affaldsforbrændingens nye afgifter, kvoter og prislofter

– hvad betyder de nye rammebetingelser for anlæggene, affaldsproducenterne og input til anlæggene?

Dato

22.05.2025

Tid

12:30

Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - København

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Problematiske adgangsveje - giver flere spande flere problemer?

Hvad er de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje og har udrulningen af de 10 fraktioner skabt nye problemer? Deltag og bliv klogere på mulige løsninger.

Dato

27.05.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

SUSTAINX ApS
Webinar
Strategisk ESG kommunikation: Har du dokumentationen på plads?

Vær med når vores senior ESG-rådgiver, Oscar Haumann tirsdag d. 27. maj kl. 13.05 giver sine anbefalinger til, hvordan I sikrer forretningsværdien af jeres bæredygtighedsarbejde gennem veldokumenteret og lovgivningsmæssigt funderet ESG-kommunikation.

Dato

27.05.2025

Tid

13:05

Sted

Online

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

28.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby