NettoCare ambassadører sætter sikkerheden på dagsordenen
I 2008 opfandt Netto, i et bredt samarbejde på tværs af organisationen, NettoCare for at imødegå den stigende udfordring med især røverier. Sloganet NettoCare pas godt på dig selv og dine kolleger blev lanceret sammen med en årlig kampagne, når det begyndte at blive efterår og mørkt udenfor, og antallet af røverier steg.
Kampagnerne omfattede bl.a. plakater til frokoststuerne, armbånd til medarbejderne, artikler i personalebladet samt et krav om, at butikschefen afholdt personalemøde, hvor NettoCare kom på dagsordenen og alle fik repeteret reglerne.
I takt med stigningen af røverierne blev andre elementer inkorporeret fx teknisk udstyr, Safepay, og tidsforsinkelse på pengeskabe, mv. Netto fik også produceret en ny film om både røveri, tyveri og konflikter med kunder i øjenhøjde med medarbejderne, og hvor en del af rollerne blev spillet af Netto- medarbejdere.
Disse tiltag viste sig efterhånden ikke tilstrækkelige, så derfor nytænkte Netto konceptet i starten af 2014. En udfordring i en stor virksomhed er altid at nå ud til alle medarbejdere.
NettoCare skal sikre medarbejdernes tryghed
Der var engang, hvor antallet af røverier steg i takt med, at temperaturen faldt og det blev mørket om aftenen. Sådan er det ikke længere.
Det er ikke kun i den mørke vintertid, at der sker røverier i detailhandlen. Der sker desværre mange røverier året rundt nu, og derfor er det vigtigere end nogensinde, at der hele tiden er fokus på sikkerhedsprocedurer i det daglige arbejde. Det gør Netto med en NettoCare ambassadør i hver butik.
Vi oplever for tiden flere udfordringer, når det til kommer røverier. Antallet stiger, og problemet er spredt over hele året. Samtidig har de udvidede åbningstider gjort det sværere at komme ud med vores budskaber på butikkernes personalemøder, da det er svært at samle alle medarbejderne. Derfor udpegede vi en NettoCare ambassadør i hver butik med henblik på at fastholde fokus og sørge for, at alle ved, hvordan man skal passe på sig selv og sin kollega, fortæller Jess Pedersen, sikringskonsulent i Dansk Supermarked og Birgitte Oredson, miljøkonsulent i Netto.
Fokus året rundt
Initiativet blev implementeret i alle Netto-butikker, og NettoCare ambassadøren har flere forskellige opgaver.
Ambassadøren skal være butikkens rollemodel og holde fokus på vores sikkerhedsprocedurer over for sine kolleger hele året gennem løbende dialog i butikken i det daglige. Ligesom ambassadøren får til opgave at stå for vidensdeling med andre ambassadører i en lukket Facebook-gruppe, hvor der også er mulighed for at stille spørgsmål. Sikkerhed skal ikke længere bare være et punkt på personalemødet. Det skal tænkes ind som et fast punkt i vores daglige arbejde, fortæller Jess og Birgitte.
Butikkens NettoCare ambassadør står også for oplæringen af nye medarbejdere i NettoCare, så vi sikrer en ensartet og grundig indføring i Nettos sikkerheds-procedurer. Inden det sker, bliver ambassadøren klædt på til rollen af Intern Sikkerhed og Miljøafdelingen.
Sikrer bedre forhold
Ambassadøren står ikke alene med ansvaret. Butikschefen er fortsat ansvarlig for, at medarbejderne overholder alle regler. Ambassadøren kan i højere grad betragtes som en hjælpende hånd, så det daglige fokus fastholdes.
Det er umagen værd
NettoCare er blevet en del af Nettos CSR-arbejde, og det er umagen værd, fortæller HR-chef i Netto, Christian Dahl. Udover at Netto blev belønnet med Arbejdsmiljøprisen 2014 i kategorien psykisk arbejdsmiljø, betyder NettoCare, at vi har et koncept til at håndtere voldsomme hændelser, og det er vigtigt i en tid med udfordringer med både røverier og et stigende antal tyverier.