Når CSR er integreret, er det ofte ikke længere CSR

Hvor er de typiske udfordringer i virksomhederne, når CSR for alvor skal integreres? Det handler om ledelse.

Det kræver forandring af alle, når CSR for alvor skal integreres i en virksomheds drift og udvikling..

10.12.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Det er blevet sagt af virksomhederne i en del år: ”CSR er integreret i vores måde at drive virksomhed.” Nogle gange handlede det om integration i politikker og  processer, nogle gange om at ”sådan er vores virksomhed bare”.

Fra der, hvor vi står i dag, kan vi se, at det måske mere var ønsketænkning eller misforståelse. I hvert fald kan man konstatere, at CSR – eller bæredygtighed eller ESG eller samfundsansvar – nu faktisk er ved at blive ægte integreret i flere virksomheder. Som en del af strategien, de produkter man tilbyder i markedet, de KPI’er man måler og aflønner ledere på alle niveauer i virksomheden ud fra, osv.

Foto: Tania Ellis.

”I mit rådgivningsarbejde ser jeg tit, at virksomhederne er udfordrede, når de skal fra strategi til handling,” siger Tania Ellis, ejer og leder af kursus, foredrags- og rådgivningsvirksomheden The Social Business Company.

Balance mellem det hårde og det bløde
I første niveau omgang er der en bestemt snubletråd, der går igen. Den handler om balance i valget af metoder.

Der er groft sagt to veje til at fremme integration: hardwiring og softwiring. Hardwiring handler om systemer, processer, governancestrukturer, målsætninger, KPI’er, med mere, mens softwiring læner sig op ad værktøjer som træning, kulturændringer, medarbejderinvolvering og kommunikation.

”Der er en tendens i virksomhederne til at overfokusere på den ene tilgang og underfokusere på den anden. Man glemmer, at der skal sikres en kobling mellem begge de to slags wiring, for at integration kan lykkes. Så eksempelvis en ny politik og regler på et område bliver kommmunikeret og de relevante medarbejdere uddannet. Eller at fx intern træning til nye indsatsområder understøttes med relevante mål og KPIer,” siger Tania Ellis.

Forandringsledelse – ikke CSR
Næste udfordring i overgangen fra strategi til handling er, at virksomhederne kan overse, at det ofte ikke er et CSR-projekt, man er ved at gennemføre, men et internt forandringsprojekt. F.eks. når man udvikler nye, bæredygtige produkter eller når bæredygtighed ændrer ens markedsvilkår, og man skal tænke sin forretning på en anden måde.

”Den type integration kræver forandringsledelse mere end noget andet, og man skal tænke mere som en forandringsleder fremfor en bæredygtighedschef,” forklarer Tania Ellis.

Det handler om at etablere en brændende platform, om at formidle forandringens nødvendighed. Det handler om at holde fast og blive ved med at gå forrest, og om at sikre at forandringen bliver fuldt implementeret og indlejret i organisationens kultur. Og det er ikke altid CSR-afdelingen har kompetencer, ressourcer eller mandat til at gennemføre den proces.

Tre gode råd om integration

Du skal:

  1. Sikre dig at CSR-indsatsen indarbejdes i både struktur og kultur – tænk i at ”hardwiring” tiltag som fx politikker, KPIer og belønningssystemer skal understøtte ”softwiring” som fx intern kommunikation, træning og involvering – og vice versa.
  2. Tænke som en forandringsleder fremfor en CSR-chef, når du skal have organisationen med ombord.

Og du må aldrig:

  1. Gøre alting selv – find ambassadører og allierede både indenfor og udenfor din organisation, så de kan hjælpe dig med at omsætte strategi og mål til konkrete handlinger.

CSR-teamet som partnere
Men hvad skal CSR-folk så? Hvis det ikke er dem, som skal gennemføre alt, der har med CSR at gøre? Tania Ellis foreslår at man kigger over på HR-afdelingen.

”Det er jo ikke HR som bedriver personaleledelse ude i organisationen. På samme måde skal CSR-afdelinger nok heller ikke have driftsansvar for emner som CO2-reduktioner, ansvarlige leverandørkæder osv. I stedet bliver man de eksperter, som f.eks. kan uddanne resten af organisationen, sørge for at man har øje for CSR-risici, og at organisationen ved, hvor den næste, nye dagsorden eller lovgivning kommer fra. CSR-funktionen går fra at være udførende til at være faciliterende,” siger hun.

Helt fra toppen
Uanset om det er integrationen af CSR i due diligence-processer i forskellige områder af virksomheden, udviklingen af nye produkter eller etablering af nye leverandørkæder, og uanset hvilken rolle CSR-folk spiller i det, så er der én sandhed, der aldrig ændrer sig: Man skal have topledelsen med, hvis det skal batte.

Læs også: DSV løfter ambitionerne for bæredygtig transport

Det betyder sandsynligvis oplysning og læring i mange ledelser og bestyrelser, så det sikres, at man har øverste ledelseslag, som faktisk forstår bæredygtighed. Men det bør også betyde aflønningssystemer for topledelser, der er helt eller delvist knyttet til CSR-faktorer.

”Ude i virkeligheden kan vi se, at det er dét punkt, hvor det stadigvæk halter for mange i dag. Man har udarbejdet politikker og programmer for rigtig mange CSR-forhold, men topledelse og bestyrelse bliver ikke målt eller belønnet for at CSR-ambitionerne bliver realiseret. Og så er der grænser for, hvor langt man kommer,” afslutter Tania Ellis.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Hvordan integrerer vi bæredygtighed?

CSR og bæredygtighedsarbejdet rykker stadig længere ind i forretningsstrategien og ud i organisationen. Hvordan gør man begge dele klogt og virkningsfuldt?

Relateret indhold

09.06.2025CSR.dk

Eksperter advarer: Grøn fjernvarme er en illusion

06.06.2025CSR.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025CSR.dk

Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser

06.06.2025CSR.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

05.06.2025CSR.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

04.06.2025CSR.dk

Organisationen bag klimamålenes guldstandard vil stramme kravene

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København