Modulvogntog giver gevinst for forretning og miljø

Fra juni måned har plastrør-producenten Wavin transporteret sine produkter med modulvogntog hele vejen til og fra sin fabrik i Hammel. Det reducerer antallet af lastbiler med cirka 1.500 per år.

Det er transportfirmaet Frode Laursen, der kører med modulvogntog for Wavin. Foto: Wavin..

01.12.2014

CSR.dk

Brug af modulvogntog sparer i gennemsnit cirka 15 procent brændstof og CO2 i forhold til kørsel med almindelige lastbiler, oplyser Heidi Berthelsen, logistikdirektør i Wavin. Foto: Wavin..

Der er mange måder at trimme forretningen og samtidig skåne miljøet på. For Wavin, der producerer plastrør, var det oplagt at optimere transportdelen af virksomhedens relativt lette produkter, fordi den fylder meget i det samlede energiregnskab.

”Meget af vores samlede CO2-udledning stammer fra selve transporten af de færdigproducerede produkter, og vi har derfor altid kigget på optimeringsmuligheder i vores logistik, blandt andet brug af modulvogntog”, fortæller Heidi Berthelsen, logistikdirektør i Wavin.

Det samfundsøkonomiske og klimamæssige potentiale ved modulvogntog, underbygges blandt andet af flere rapporter fra EU-Kommissionen, der viser en klar sammenhæng mellem større køretøjer og mindre brændstofforbrug – og dermed mindre CO2-udledning.  

”Vores egne beregninger og erfaringer fra blandt andet Sverige, hvor der er en lang tradition for at køre med modulvogntog overalt, viser, at brug af modulvogntog i gennemsnit sparer cirka 15 procent brændstof og CO2 i forhold til kørsel med almindelige lastbiler. Det er i høj grad med til at øge konkurrenceevnen for en virksomhed som Wavin”, siger Heidi Berthelsen.

En tredjedel færre lastbiler
Et modulvogntog er en lastbil, der er længere og må transportere mere gods end almindelige lastbiler. Som en tommelfingerregel kan to modulvogntog erstatte tre almindelige lastbiler, hvilket betyder en tredjedel færre lastbiler på vejene. I Wavins tilfælde beløber det sig op til mere end 1.500 færre lastbiler på vejene om året.

Læs også: Grønnere transport kræver en holistisk tilgang

”Hvis ikke vi fylder vores biler helt op, så kører vi med luft, og det er jo ikke fornuftigt”, siger Heidi Berthelsen.

Hun oplyser, at Wavin sammen med logistikpartneren, transportfirmaet Frode Laursen, i en årrække har arbejdet intensivt med at effektivisere transporten og gøre den store post, som logistikken udgør, mindre. 

Fik vejen tilpasset modulvogntog
Kørsel med modulvogntog er derfor ikke nyt for Wavin, når det gælder leverancer til Norge og især Sverige.

Men Wavin havde det problem, at vejen fra fabrikken i Hammel nordvest for Aarhus og ud til den østjyske motorvej ikke var gearet til modulvogntog. Derfor måtte man køre de cirka 20 kilometer ud til motorvejen med den ene anhænger først og dernæst køre tilbage for at hente den anden. Først herefter blev de to anhængere koblet sammen med lastbilen.

Den procedure tog typisk en time og kostede både unødvendig CO2-udledning og penge. Derfor tog Wavin sammen med Frode Laursen kontakt til Favrskov Kommune for at få vejene til fabrikken tilpasset, så det var muligt at komme rundt med modulvogntog i blandt andet vejkryds og rundkørsler. Og kommunen tog godt imod initiativet:

”Det er vigtigt for Favrskov Kommune, at vi har nogle stærke og konkurrencedygtige virksomheder. Derfor er vi også meget positive overfor, at flere virksomheder i kommunen vil benytte en mere energi- og omkostningseffektiv transportform som modulvogntog. Samtidig vil vi naturligvis sikre os, at kravene til trafiksikkerhed er opfyldt”, har borgmester Nils Borring (A) tidligere udtalt.

Læs også: Godstog og elbiler samarbejder for miljøet

I 2013 blev Wavin og Favrskov Kommune enige om at foretage en analyse af, hvilke sving og vejkryds, der skulle tilpasses, og hvad ville det koste. Kommunen forestod analysen i samarbejde med Cowi.

”Vores investering har betalt sig hjem på kort tid. Vi har betalt cirka en halv million for de vejkryds i Hammel, der skulle ændres, så modulvogntogene kan køre helt ind til fabrikken. Favrskov Kommune har betalt analyse- og projekteringsarbejdet”, oplyser Heidi Berthelsen. Hele processen har taget et par år og har ifølge logistikdirektøren ikke budt på større vanskeligheder. 

Årlige besparelser med modulvogntog

  • Cirka 1.500 færre lastbiler på vejene til og fra fabrikken i Hammel
  • Cirka 200.000 færre kilometers kørsel
  • 50-60.000 liter mindre dieselforbrug
  • 130-150 tons mindre CO2-udledning

Kilde: Wavin

Også modulvogntog indenlands
De fleste transporter, der skal til de to store indenlandske destinationer i Albertslund og Billund, kører nu også som modulvogntog. For øjeblikket arbejdes der på at komme til at køre om natten, da det giver en kortere transporttid, fordi der er mindre trafik.

Det betyder samtidig, at chaufføren kan køre mere effektivt og spare diesel, fordi han ikke skal bremse så meget.
Generelt ser Heidi Berthelsen et stort potentiale i modulvogntog for virksomheder, der producerer materialer, der ikke vejer for meget.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

14.11.2025CSR.dk

Grøn strøm fra den rådne banan: Der skal være mere inddragelse

14.11.2025CSR.dk

Ørsted fuldender sin grønne omstilling: 98 procent lavere CO2-udledning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia