Microsoft dominerer markedet for klimakreditter blandt tech-giganter
Softwaregigantens strategi for at nå klimamål er dybt afhængig af køb af teknologibaserede CO2-fjernelsesprojekter, og konkurrenterne er langt bagefter.
Foto: 123rf.com.
Microsoft har for alvor sat sig på markedet for klimakreditter blandt tech-virksomheder. Ifølge tal fra dataudbyderen AlliedOffsets står selskabet alene for 92 procent af alle køb af teknologibaserede CO2-fjernelseskreditter i første halvdel af 2025.
Det svarer til cirka 8 milliarder dollar ud af et samlet marked på 9,5 milliarder. Dermed har Microsoft købt næsten alle tilgængelige kreditter fra projekter, der anvender teknologiske løsninger til at fjerne CO2 fra atmosfæren.
De konkrete investeringer omfatter blandt andet projekter, der lagrer menneskeligt affald under jorden i USA, suger CO2 direkte ud af luften i Nordamerika og indfanger drivhusgasser fra affaldsforbrænding i Oslo.
Sammenlignet med Amazon og Google, der kun udgør henholdsvis 0,7 procent og 1,4 procent af markedet, står det klart, at Microsoft har valgt en mere offensiv kurs. Strategien skal hjælpe selskabet med at nå sit erklærede mål om at være carbon-negative ved udgangen af århundrede.
Massiv udledning presser behovet for CO2-fjernelse op
Microsofts klimaambitioner står dog i skarp kontrast til virkeligheden. Selskabets samlede udledninger er steget med mere end 20 procent siden 2020, primært som følge af den eksplosive vækst i AI og cloud-infrastruktur.
De nye teknologier kræver store mængder energi, hvilket gør det nødvendigt at opveje udledningerne med klimakreditter i endnu større skala.
Samtidig er der stor usikkerhed knyttet til de teknologibaserede løsninger. Selvom de på papiret lover permanent lagring af CO2, er de endnu ikke dokumenteret i stor skala, omkostningerne er høje, og der er stadig usikkerhed om potentialet.
- lhs