Menneskerettigheder bliver overset af virksomheder

Virksomheder glemmer i nogle tilfælde at forholde til visse områder af FN's retningslinjer for erhvervsliv og menneskerettigheder.

11.06.2014

Troels Karlskov, CSR.dk

Thomas Trier Hansen, ekstern konsulent for Deloitte og advokat med speciale i menneskerettigheder. Foto: Rie Neuchs Fotografi. .

5 HURTIGE til Thomas Trier Hansen, der er ekstern konsulent for Deloitte og advokat med speciale i menneskerettigheder.

Hvordan vil du karakterisere danske virksomheders arbejde med menneskerettigheder?
Generelt er danske virksomheder dygtige og efterlever danske regler og lovgivning. Men i et menneskerettighedsperspektiv bliver der ofte overset nogle områder. Her er der meget at tage fat i.

Læs også: Ny handlingsplan om menneskerettigheder for dansk erhvervsliv

Et typisk eksempel kan være, at virksomheden har udarbejdet en ansvarlig politik omkring mobning, rygepolitik og korruption. Men virksomheden overser, at den ingen handicappolitik har.

Hvad efterspørger virksomhederne typisk, når de henvender sig?
Tilbage i 2011 kom FN's globale retningslinjer for erhvervsliv og menneskerettigheder. De er ofte grunden til, at virksomhederne henvender sig.

Spørgsmålene handler blandt andet om, hvor langt virksomhedernes ansvar går, og hvad deres opgaver er. Jeg hjælper dem til at se på kataloget, og herefter finder vi ud af, hvor deres primære risici er, og hvilken karakter de har.

Hvilken type opgaver løser du for Deloitte?
Mine kunder hos Deloitte ønsker ofte at få lavet en såkaldt Human Right Assessment eller en Human Gap-analyse. I den forbindelse gennemgår jeg virksomhedens politiker og udformer efterfølgende en rapport, der peger på udfordringer og risici ved deres håndtering af menneskerettigheder.

<p>”… for tiden fylder emner som leverandørhåndtering og social dumpning meget”. </p>

Thomas Trier Hansen, advokat i Nordic Law Group

Kan du fremhæve nogle særlige områder, som er oppe i tiden?
I Danmark vil der altid være fokus på ligestilling, og for tiden fylder emner som leverandørhåndtering og social dumpning meget. Det er typisk eksterne ydelser som rengøring og kantine, der kan give anledning til spørgsmål omkring virksomhedens rolle.

Et andet spørgsmål som rejser sig igen og igen, er spørgsmålet om persondata. Hvad har virksomhederne gjort inden for persondata-området? Har de for eksempel nogen til at se deres databeskyttelse igennem?

Hvilke problematikker og overvejelser er der forbundet med persondata?
De fleste virksomheder har efterhånden en Facebook-identitet. Her kan der opstå overvejelser omkring, hvilke oplysninger der skal deles? Og hvilke klagemekanismer virksomhedens Facebook-profil er omfattet af?

Om Thomas Trier Hansen

Thomas Trier Hansen er advokat i Nordic Law Group med speciale i virksomheders samfundsansvar. Han er tilknyttet Deloitte og er ofte brugt som konsulent inden for menneskerettigheder og korruption.

Han er uddannet jurist fra KU i 1997 og har tidligere været ansat ved Institut for Menneskerettigheder samt været dommer ved Landsretten i Grønland.  

Den tredje søjle i FN's retningslinjer for erhvervsliv og menneskerettigheder omhandler netop klagemekanismer, og da en identitet på et socialt medie i princippet er en hotline i et andet forum, kan man risikere at behandle den samme klage to gange, hvis man ikke har kortlagt sine klagemekanismer.

Læs også: Pas på faldgruberne ved kommunikation om respekten for menneskerettighederne

Det er også populært at udlevere mobiltelefoner til virksomhedens ansatte, men dette giver anledning til en række overvejelser, der relaterer sig til retningslinjerne. Eksempelvis hvem der har rettighederne til oplysningerne på mobilen? Er den data privat, eller skal virksomheden have adgang til dem?

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.10.2025CSR.dk

Danmark har kraftigt overvurderet potentialet for CO2-lagring

29.10.2025CSR.dk

Få danskere vælger grønne pensionsordninger

29.10.2025CSR.dk

Betonproducent reducerer CO2-udledning med 22 procent på tværs af sortimentet

28.10.2025CSR.dk

Organisationer: Lokale energifællesskaber skal løfte den grønne omstilling

27.10.2025MäRK

Sponseret

ESG – fra ambition til handling

27.10.2025CSR.dk

Er der stadig brug for nye ESG-kompetencer? Svaret er ja

27.10.2025CSRD+CO

Sponseret

ESG-krav har bare flyttet sig fra lovgivning og ud i markedet

27.10.2025CSR.dk

Danske virksomheder køber i stigende grad ind med omtanke for miljøet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Integrating Data into Business Strategy

This webinar will help businesses to value Scope 3 beyond compliance and regulatory needs and begin to recognise it as a source of value creation within their low-carbon transition. It will provide an overview of how leading businesses have elevated Scope 3 data into strategic decision-making for the whole business, through demonstrating the business case to key functions, and assessing the impacts of emissions reduction activities against relevant KPIs.

Dato

30.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online