Marketingfolk skal have styr på forsyningskæden

Ethical Corporation: I en tidsalder, hvor sociale medier og krav om gennemsigtighed får stadig mere magt, er marketingfolk nødt til at tage ansvar for, hvordan deres ”brands” håndteres på rejsen gennem forsyningskæden.

08.08.2011

CSR.dk

Før internettet og de sociale mediers tid havde marketingsfolk generelt stor kontrol over, hvad forbrugerne fik at vide om deres brands. Selvom pressen fangede meget, blev en hel del ikke opdaget, men i dag er virkeligheden en anden, og sociale platforme som Facebook og Twitter spreder informationer om virksomheders handlinger som steppebrænde i det virtuelle univers. Marketingfolk kan derfor ikke længere ignorere, hvordan deres brands ”opfører sig" på rejsen fra råmateriale til færdigt produkt eller service, skriver Ethical Corporation.

Hvis marketingfolkene ikke tager ansvar for, at formidlingen af et produkts egenskaber stemmer overens med, hvad der sker med et produkt på rejsen gennem forsyningskæden, vil de sociale medier helt sikkert gøre det. Og dét kan koste virksomhedere dyrt, lyder budskabet. Forbrugere stiller nemlig krav til virksomhederne om gennemsigtighed, og de vælger ofte brands, fordi de stoler på, at de lever op til det, de siger. Dét, at markedsføre sig på for eksempel at være god mod miljøet uden at understøtte det med konkrete handlinger kan undergrave forbrugernes tillid.

I en kronik i Ethical Corporation anbefales det derfor, at virksomheder uddanner deres markedsføringspersonale, så de kender til produktets eller brandets vej gennem forsyningskæden. Virksomheden skal sørge for, at betingelserne for, at det kan lade sig gøre, er til stede - for eksempel gennem samarbejdsprojekter mellem marketingfolk og de såkaldte ’supply chain managers’.

- SRR

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.12.2025CSR.dk

Nytænkt diplomuddannelse skal styrke Danmarks forsyningskæder

04.12.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimamål kræver samarbejde

27.11.2025CSR.dk

Marks and Spencer ruller nyt klimaprogram ud i modebranchen

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle