Man kommer længere med pragmatisme end idealisme

Vil man påvirke de tøvende eller uvillige virksomhedsledere er den bedste strategi at skrue ned og at have det lange lys på. Få 10 gode råd til at skubbe på forandring og få mere bæredygtighed ind i virksomhederne.

Foto: 123rf.com

16.08.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”The Godfather of Sustainability”, britiske John Elkington, er i sin nyeste bog, Tickling Sharks, bemærkelsesværdigt insisterende på at man skal kunne tåle et vist niveau af forstillelse og ubehag. At man skal kunne leve med at skulle opholde sig lige mellem sin egen og de andres virkelighed for at skabe forandring. 

Mod slutningen af bogen konstaterer han, at ”…så længe magtfulde mennesker modsætter sig forandring, er vi i hvert fald noget af tiden nødt til at holde i hvert fald nogle af vores intentioner hemmelige”.  ”Vi” skal i denne sammenhæng forstås som dem, der skubber på for mere bæredygtighed i virksomhederne. 

En bydende nødvendighed

Bogens – og hele John Elkingtons virkes – præmis er, at målet er og må være omstillingen af vores økonomier og samfund. En grundlæggende systemforandring. 

Den præmis er ufravigelig og drevet af, hvad forskning fortæller os. Et eksempel på dette fra Tickling Sharks handler om rapporten ”Grænser for vækst”, også kendt som Brundtlandrapporten fra 1972, som for første gang undersøgte og konkluderede, at hvis man fremskrev vores produktions- og forbrugsmodeller, så ville det ende galt i forhold til natur og bæredygtighed. 

For få år siden blev den konklusion bekræftet, efter en researcher fra KPMG have sat nyere og bedre data ind i de to analysemodeller, Brundtland-rapporten benyttede sig af.  

Andre og nyere eksempler er arbejdet med planetære grænser og velsagtens samtlige IPCC-rapporter i nyere tid. 

Først skal du have adgang

Resultatet af John Elkingtons 40-50 år i kontakt med erhvervslivet i bæredygtighedens tjeneste er, at det i første omgang handler om at få adgang. Adgang til at tale og blive troet på, adgang til at opbygge tillid, adgang til at plante frø, der kan spire. Det handler om at kommer til at stå, så man kan hviske beslutningstagere de rigtige ting i ørene. 

For, som han siger, så har han endnu ikke oplevet en eneste virksomhedsleder falde på knæ og erklære sig selv omvendt efter en snak med ham. I stedet må man forlade sig på, at hvis man sår tilstrækkeligt gode frø, så vil de spire og blomstre, når de rigtige omstændigheder melder sig. 

”De rigtige omstændigheder” handler typisk om, at de samme signaler og ideer som dem, man selv har prøvet at etablere hos en eller flere virksomhedsledere, samtidig kommer andre steder fra: fra folkelige bevægelser, aktionærer og investorer, som vigtige emner ved valg til politiske fora etc. 

Det kan dog også opstå som noget bogen beskriver som et ”Minsky moment”. Oprindeligt handlede begrebet om bristede finansielle bobler, men i Tickling Sharks bruges det også om situationer, hvor ”sandslotte af antagelser smuldrer og vaskes væk”. John Elkington nævner f.eks., hvordan krigen i Ukraine pludselig gjorde det klart, hvor afhængige Europa er af fossil energi fra Rusland.  

Hvem er John Elkington?

John Elkington er en entreprenør, forfatter og konsulent, der hele sin karriere har arbejdet med bæredygtig udvikling i en virksomhedskontekst.

I en alder af 28 var han med til at grundlægge Environmental Data Services, og få år efter udgav han sin første bog The Green Consumer Guide. Siden da er det blevet til 20 bøger og mere end 20 formands- og ambassadørposter i bestyrelserne for nogle af verdens førende aktører for den bæredygtige udvikling, bl.a.  SustainAbility og World Wildlife Fund (WWF).

Han er ophavsmand til udtryk som Triple Bottom Line og det afledte People, Planet, Profit. 

Gode råd til at få adgang

For alle, der prøver at få adgang til at blive hørt og så de rigtige frø, har John Elkington 10 gode råd. De kommer her – forkortet og i egen oversættelse: 

  1. Hvis du vil tale til magten, så tal med dig selv først
    Du skal vide hvem du er, hvad du står for, og hvordan andre nok vil opleve dig. Du skal kunne holde dig fra at blive følelsesladet – selv når du taler om følsomme emner. Magt ser den slags som svaghed og tilladelse til at angribe. 
  2. Mød hajer, hvor de er, ikke hvor du ville ønske, de var
    Hajerne – som her er de forandringsresistente virksomhedsledere – har deres yndlingssteder, og der må du også opholde dig. De kommer ikke til dig. Og regn ikke med, at de ikke kender din dagsorden. De ved udmærket, hvad der er på vej, men de ser deres opgave som at beskytte de interesser, de varetager, længst muligt.
  3. Modstå fristelsen til at holde dig til dem, du er enig med
    Det er lettere at holde sig til bæredygtighedschefen end finanschefen. Men man er nødt til at finde måder, at komme i kontakt med ”de andre”. Det handler i første omgang ikke om at aftale et møde, men om at finde veje ind i deres samtaler og grupperinger – med nysgerrighed og åbenhed.
  4. Prøv ikke at ligne et bytte
    Magtfulde personer, som får øje på trusler i deres omverden, trækker sig eller angriber. Så lad din ”No planet B”-tshirt blive hjemme. Se dem i øjnene og lad dem forstå, at I er ligeværdige – selvom du normalt bor i en anden del af skoven end dem. Du skal have styr på dine argumenter og dokumentation – men brug dem ikke som våben. Lyt. Prøv at opfange, hvad de er fascineret af eller bekymrer sig om. Og brug det til at skabe kontakt.
  5. Undgå at blive tvunget ind i elevator-pitches
    Det er selvfølgelig godt at kunne udtrykke sit budskab i en eller to sætninger. Men alle prøver at få virksomhedsledere til at høre på dem. Hvis du blot bliver en i mængden, har du allerede tabt. Også af den simple grund, at hvis nogen kun kan afsætte 45 sekunder til at forstå f.eks. klimakrisen, så er de ikke klar til at lytte.
  6. Lad være med at missionere
    De fleste virksomhedsledere kan ikke holde missionærer ud – uanset om de har ret eller ej. Så find andre måder at møde dem på – lederne. Kig efter en adgang gennem deres netværk, familie, fritidsinteresser el.lign. Så de kan tro, at I måske ikke er så forskellige alligevel.
  7. Tro ikke, at alle hårde virksomhedsledere er onde
    Enkelte af dem er om ikke onde så grundlæggende uinteresserede i andre interesser end deres egne og måske aktionærernes. Dem kan det ofte være bedst bare at komme væk fra. Men husk at de fleste ledere blot spejler det system der trænede, valgte og nu incentiverer dem. Det handler ikke om den enkelt person. Det handler om at ændre bonusordninger, måden vi træner og udvælger ledere.
  8. Undgå at indånde din egen udstødning
    Jo mere ros man får, jo sværere er det at forestille sig, at man skal gøre sig lidt umage med sine argumenter og metoder. Husk stadig at lytte til andre – også dine mest højlydte kritikere.
  9. Opfordr ledere til at komme mere ud – og gør det samme selv
    Magtfulde mennesker er nogle af de mest afskærmede i verden og er ofte ikke i særlig god kontakt med andre virkeligheder end deres egen. Giv dem mulighed for at se noget andet. Arranger udviklingsforløb i ualmindelige omgivelser. Foreslå virksomheden et unge-panel, så den næste generations stemme bliver hørt.
  10. Forstå at uanset hvad, du gør, uanset hvor godt du gør det, så er andres arbejde vigtigere
    Forandringer skabes kun ved at mange, ofte uafhængigt af hinanden, arbejder mod samme mål. Det, du gør, er blot en del af forandringsprocessen. Måske en vigtig del, men det er altid kun en del af noget større.

John Elkington gentager flere steder i bogen, at han bestemt stadig tror på at det kan lykkes at beskytte planeten og dermed menneskeheden. Men at det afhænger helt og aldeles af, hvad vi gør. 

Selv er han ved at være færdig med hajer, skriver han. Han vil begynde at træne delfiner i stedet. (Se faktaboks).

Hvorfor al den snak om hajer?

Bogen “Tickling sharks” byder på en typologrisering af virksomhedsledere, som man bruger i bl.a. John Elkingtons nuværende tænketank og rådgivervirksomhed “Volans”. 

I bogen fortæller han, at værktøjet kan bruges til at forstå, hvem man “er oppe imod”, og på den måde til at målrette ens indsats. 

Der er fire grundtyper: 

Hajer – samarbejde med dem indebærer stor risiko og potentialet for partnerskab om fælles mål er ringe. De er dårlige til at lytte, forfølger kortsigtede mål og signaler og opfatter sig selv som hævet over andre. I laget af topchefer er der, virkelig mange af dem, formet af mange års stræben efter succes i virksomheder med snævert bundlinje- og aktionærfokus.

Spækhuggere – som kan indgå i frugtbare samarbejder, hvis de er motiveret for det. De er sociale dyr, som kan motiveres af bredere tilgange til virksomhedsledelse. Men de har tendens til stadig at operere ud fra den præmis, at i sidste ende er stærke og kloge nok til at angribe og dræbe alle andre. 

Søløver – som det umiddelbart er ganske ufarligt at samarbejde med. De er vilde med at lege med andre, men nok mest interesserede i at blive fodret og klappet af. De kan være gode at have med på holdet, når ens mål ikke er krævende. De har dog tendens til at smutte, når det bliver svært. 

Delfiner – er dem med størst potentiale. De forstår, at man må have det lange lys på og acceptere tilbageskridt på vejen mod målet. De er intelligente, nysgerrige, samarbejdsvillige og trofaste partnere. Pas dog på at der ikke gemmer sig en haj under et delfinkostume. 

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Hvis vækst, som vi kender det, er forbi, hvad så?

Samtalen om nye forretningsmodeller uden ensidigt fokus på vækst er i gang. Læs med her for at blive forberedt til at deltage. 

Relateret indhold

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

10.09.2025CSR.dk

DLG vil dokumentere effekten af regenerativt landbrug i nyt pilotprojekt

10.09.2025CSR.dk

Dyrere materialer truer tempoet i den grønne omstilling

09.09.2025CSR.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

08.09.2025CSR.dk

Regenerativt landbrug rykker op på dagsordenen hos de største i fødevarebranchen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

Beierholm
Webinar
ESG to the point: Udvidet producentansvar - hvordan indrapporterer I emballage?

Vi oplevede stor interesse for webinaret omkring det udvidet producentansvar for engangsemballage, hvorfor vi har valgt at gentage succesen, så endnu flere virksomheder kan blive klogere på de regler, virksomheden muligvis er omfattet af. Denne gang fortæller vi også, hvorfor det udvidet producentansvar er et godt startsted for en række yderligere værdiskabende ESG- tiltag. Ud over at emballage og affaldsprodukter er centrale i klimaregnskabets Scope 3 afdeling, så skabes der vigtige data til fokus på ecodesign og cirkularitet, som kan være med til at forme ledelsesbeslutninger om strategi og innovation. Disse elementer indgår naturligvis også i både CSRD og VSME rapporteringsstandarderne.

Dato

16.09.2025

Tid

08:15

Sted

Teams

Bureau Veritas
Webinar
Få indsigt i ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Deltag på dette webinar, hvis du ønsker et indblik i muligheder og fordele ved en certificering i ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online