Møbelforretning sætter socialt udsatte i arbejde

Møbelvirksomheden 3R Kontor, som sælger brugte kontormøbler, har hjulpet sociale udsatte ind på arbejdsmarkedet. Resultaterne har fået to studerende på socialrådgiveruddannelsen til at skrive afsluttende opgave om virksomhedens metoder.

40 procent af medarbejderne hos møbelvirksomheden 3R Kontor er tidligere socialt udsatte. .

31.01.2017

CSR.dk

Hos møbelforretningen 3R Kontor, der ønsker at skabe et mere bæredygtigt marked ved at sælge brugte kontormøbler, er 40 procent af medarbejderne tidligere socialt udsatte.

Læs også: Logistikvirksomhed ansætter socialt udsatte

3R Kontor har hjulpet adskillige udsatte borgere til ordinær beskæftigelse ved bl.a. at tilbyde et rummeligt og fordomsfrit arbejdsmiljø, hvor det ikke er skolekaraktererne, der spiller ind.

”Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvor mange 12-taller mine ansatte har på deres papirer, de skal bare have lyst til at brænde igennem, så godt de kan. Der skal selvfølgelig tages nogle hensyn, og for eksempel tilpasser vi arbejdstider efter behov, men i bund og grund handler det om struktur og kultur”, siger Steffen Høgh, direktør i 3R Kontor.

Han fortæller videre, at 3R Kontor tilbyder et fordomsfrit miljø, hvor man gerne må træde ved siden af – så længe man lærer af sin fejl.

Omdrejningspunkt for eksamensopgave

De to kommende socialrådgivere, Pernille Weber Graversen og Eline Dein, som står bag den afsluttende eksamensopgave om 3R Kontor..

Den måde, 3R Kontor drives på, er så anderledes, at virksomheden er blevet omdrejningspunktet i en afsluttende eksamensopgave på socialrådgiveruddannelsen på VIA University College i Aarhus.

De to studerende Pernille Weber Graversen og Eline Dein, som står bag opgaven, har interviewet tidligere og nuværende ansatte for at finde frem til, hvad der ligger til grund for succesen med ansættelserne.

”Virksomheden er præget af ligeværd mellem ledere og medarbejdere, og der er et anerkendende miljø med positive kollegiale relationer, som skaber tryghed og baner vej for personlige succesoplevelser – det er ok at fejle”, siger Eline Dein om opgavens konklusioner.

Personlige egenskaber frem for faglige
Den gode trivsel hos 3R Kontor hænger sammen med det psykosociale arbejdsmiljø, der handler om forholdet mellem de psykologiske tilstande hos den enkelte medarbejder, sociale relationer på arbejdet og sociale strukturer i samfundet.

Læs også: Døgn-Netto giver overskudsmad til udsatte borgere

”Virksomheden er speciel, fordi medarbejdergruppen er sammensat, så alle kan lide hinanden. Personlige egenskaber vægtes helt klart højere end faglige, og der bliver lagt vægt på, hvordan hver enkelt fungerer i flokken. For eksempel inddrager ledelsen de andre medarbejdere med hensyn til, om en person skal fastansættes", fortæller Pernille Weber Graversen.

3R Kontor blev stiftet i 2015 og holder til i Aarhus. Virksomheden er FSC-certificeret og tilbyder løsninger, der er økonomisk, socialt og miljømæssigt bæredygtige.

- KLZ

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

04.11.2025CSR.dk

Akademiske frontløbere tester nye veje til mere diversitet i STEM

03.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Vores globale aftryk handler også om mennesker

30.10.2025BSR

Sponseret

How Stronger Just Transition Policies Can Enable Business Action

30.10.2025CSR.dk

Mellemlederes trivsel er belastet af høje krav

29.10.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Pilgrim donerer omsætning til Læger uden Grænser

26.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Når forskellighed bliver en styrke

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Byggebranchen I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på job- og karrieremuligheder i byggebranchen.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

07.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online