Møbelforretning sætter socialt udsatte i arbejde

Møbelvirksomheden 3R Kontor, som sælger brugte kontormøbler, har hjulpet sociale udsatte ind på arbejdsmarkedet. Resultaterne har fået to studerende på socialrådgiveruddannelsen til at skrive afsluttende opgave om virksomhedens metoder.

40 procent af medarbejderne hos møbelvirksomheden 3R Kontor er tidligere socialt udsatte. .

31.01.2017

CSR.dk

Hos møbelforretningen 3R Kontor, der ønsker at skabe et mere bæredygtigt marked ved at sælge brugte kontormøbler, er 40 procent af medarbejderne tidligere socialt udsatte.

Læs også: Logistikvirksomhed ansætter socialt udsatte

3R Kontor har hjulpet adskillige udsatte borgere til ordinær beskæftigelse ved bl.a. at tilbyde et rummeligt og fordomsfrit arbejdsmiljø, hvor det ikke er skolekaraktererne, der spiller ind.

”Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvor mange 12-taller mine ansatte har på deres papirer, de skal bare have lyst til at brænde igennem, så godt de kan. Der skal selvfølgelig tages nogle hensyn, og for eksempel tilpasser vi arbejdstider efter behov, men i bund og grund handler det om struktur og kultur”, siger Steffen Høgh, direktør i 3R Kontor.

Han fortæller videre, at 3R Kontor tilbyder et fordomsfrit miljø, hvor man gerne må træde ved siden af – så længe man lærer af sin fejl.

Omdrejningspunkt for eksamensopgave

De to kommende socialrådgivere, Pernille Weber Graversen og Eline Dein, som står bag den afsluttende eksamensopgave om 3R Kontor..

Den måde, 3R Kontor drives på, er så anderledes, at virksomheden er blevet omdrejningspunktet i en afsluttende eksamensopgave på socialrådgiveruddannelsen på VIA University College i Aarhus.

De to studerende Pernille Weber Graversen og Eline Dein, som står bag opgaven, har interviewet tidligere og nuværende ansatte for at finde frem til, hvad der ligger til grund for succesen med ansættelserne.

”Virksomheden er præget af ligeværd mellem ledere og medarbejdere, og der er et anerkendende miljø med positive kollegiale relationer, som skaber tryghed og baner vej for personlige succesoplevelser – det er ok at fejle”, siger Eline Dein om opgavens konklusioner.

Personlige egenskaber frem for faglige
Den gode trivsel hos 3R Kontor hænger sammen med det psykosociale arbejdsmiljø, der handler om forholdet mellem de psykologiske tilstande hos den enkelte medarbejder, sociale relationer på arbejdet og sociale strukturer i samfundet.

Læs også: Døgn-Netto giver overskudsmad til udsatte borgere

”Virksomheden er speciel, fordi medarbejdergruppen er sammensat, så alle kan lide hinanden. Personlige egenskaber vægtes helt klart højere end faglige, og der bliver lagt vægt på, hvordan hver enkelt fungerer i flokken. For eksempel inddrager ledelsen de andre medarbejdere med hensyn til, om en person skal fastansættes", fortæller Pernille Weber Graversen.

3R Kontor blev stiftet i 2015 og holder til i Aarhus. Virksomheden er FSC-certificeret og tilbyder løsninger, der er økonomisk, socialt og miljømæssigt bæredygtige.

- KLZ

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025CSR.dk

Mangel på netværk og erfaring holder kvinderne ude af bestyrelserne

14.11.2025CSR.dk

Idrætten vil hjælpe virksomheder med at tage socialt ansvar

12.11.2025CSR.dk

På trods af øremærket barsel rammes kvinders karrierer fortsat hårdest

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

04.11.2025CSR.dk

Akademiske frontløbere tester nye veje til mere diversitet i STEM

03.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Vores globale aftryk handler også om mennesker

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Opstart: Mini MBA i Sustainability Management

Mini MBA i Sustainability Management er for dig, der ønsker en ambitiøs uddannelse i bæredygtighed. Du bliver undervist af førende eksperter inden for bæredygtighed og SDG’er - heriblandt Steen Hildebrandt, som har været med til at skabe uddannelsen.

Dato

20.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København