Boganmeldelse: Lederen skal tjene medarbejderne

Virksomheder skal både tjene penge og gøre det bedste, mener advokat og forfatter Tina Monberg; og det er bestemt muligt, hvis lederen 'tjener' medarbejderne.

15.11.2013

CSR.dk

Virksomheder har utrolig svært ved at forandre sig, mener Tina Monberg, der har skrevet bogen Den bedst tjenende virksomhed , som giver et svar på, hvorfor virksomheder hænger fast i gamle strukturer og ikke kan tilpasse sig ændringer i markedet og samfundet. Bogen har nogle gode løsningsforslag til, hvordan ledere og medarbejdere kan skabe et nyt fællesskab på tværs af de siloer, vi er vant til at arbejde i.

Tina Monberg har udviklet sommerfugle-effekten, som består af tre elementer: Det tjenende lederskab, Facilitatoren og Det personlige lederskab. Modellen skal hjælpe med til at omorganisere og frisætte medarbejderne. Og dermed lægger hun sig i forlængelse af en række andre ledelsesskribenter og -forskere, der mener, at virksomheden skal blive en bevægelse, der ud over at tjene penge også gør noget godt for medarbejdere, miljø etc.

Siloerne skal rives ned
Virksomhedernes silotankegang skal fjernes, mener Tina Monberg. Siloen er blevet en metafor for vores opdelte og specialiserede erhvervs- og arbejdsliv. Siloen giver overskuelighed, tryghed og overblik, men videndelingen har trange kår i en siloopdelt virksomhed; og når medarbejderne i forskellige afdelinger ikke deler viden, mister organisationen på længere sigt sin levedygtighed. Den mentalitet, der opstår i siloer, reducerer effektiviteten i den samlede drift, sænker moralen og underminerer den produktive virksomhedskultur.

Fakta om bogen

  • Titel: ”Den bedst tjenende virksomhed – vækst og bæredygtighed”
  • Forfatter: Tina Monberg i samarbejde med Marie Kraul og Gitte Larsen
  • Forlag:Gyldendal Business
  • 256 sider, 300 kroner
  • ****** (fire stjerner)

Tina Monberg, der er advokat, men nu arbejder som mediator og foredragsholder, mener, at de bedste virksomheder kan mere end tjene penge. De forstår også at tjene de mennesker, det samfund og det miljø, der omgiver dem. For at blive en ’bedst tjenende virksomhed’ skal siloerne rives ned, nye platforme skal bygges op, og bevægelsen sættes fri.

Læs også: God ledelse mindsker bureaukratisk bøvl

Lars Kolind, Jacob Bøtter og Unboss
I grundtankegangen minder bogen om Lars Kolind og Jacob Bøtters bog Unboss. Begge bøger argumenterer for, at lederen skal indtage en ny rolle som en ’hjælper’ for medarbejderne – en facilitator, der understøtter, at medarbejderne kan præstere deres ypperste.

Bogen er delt op i tre dele: Riv siloerne ned, Byg platformene op og Sæt bevægelsen fri.
Bogens fakta suppleres af en række interview. Et rigtig godt et af slagsen er med den tidligere topchef for Handelsbanken, den nu 93-årige Jan Wallander. For 40 år siden vendte han op og ned på Handelsbankens virksomhedskultur; og Wallanders tanker om, at ”det bare er sund fornuft ” ikke at lade sig styre af tidens smarte ledelsesretninger udstukket af forskellige business-skoler og -guruer i USA lever stadig i Handelsbanken. Wallanders ’skole’ handlede om at gennemføre vidtgående decentralisering af organisationen. Han ville ikke have organisationsdiagrammer og budgetter, og han havde en spartansk tilgang til virksomhedens økonomi – der måtte ikke ruttes med pengene. Han nægtede blandt andet at bruge store summer på bankens 100 års jubilæum. En bæredygtig ledelsesholdning, mener forfatteren, som trækker Wallander frem som et forbillede.

Tillid og fællesskab i Årstiderne
Iværksætter og landmand Thomas Hartung fra Aarstiderne bidrager også med et godt eksempel på en ’bedst tjenende virksomhed’. De første grønsagskasser fra Aarstiderne blev bragt ud til kunderne i 1999. Hartung fortæller om tillidskapital og mener, at ”danskere i kraft af Grundtvig og Kierkegaard kan håndtere store ideer, så vi kan lade os rive med uden at miste fodfæste”. Grundvig spiller en afgørende rolle i skabelsen af den inkluderende folkesjæl, mener Thomas Hartung.

Sommerfugleeffekten
I ’Sæt bevægelsen fri’ – bogens tredje del – forklares sommerfugle-effekten udførligt. Den beskrives som en ny ledelsesmodel tilpasset den nye platform, der skal afløse siloerne. Sommerfugle-effekten handler om flow, flex og form. De tre elementer understøtter hinanden og giver en levende virksomhed, der både kan tjene sig selv og omgivelserne. Man bliver introduceret til de tre elementers funktioner:

  • det tjenende lederskab – servant leadership, som har ansvar for vækst eller flow
  • facilitator – facilitation, som har ansvar for sammenhængskraft eller flex
  • det personlige lederskab – personal leadership, som har ansvar for bæredygtighed eller form

Bogen beskriver et paradigmeskifte. Sommerfugle-effekten er bogens væsentligste budskab. Den metode kunne med fordel være forklaret nærmere.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.11.2025CSR.dk

Danmark udskældes for madspild: Tallene kan dog snyde

05.11.2025CSR.dk

EU’s klimaministre har vedtaget et 2040-klimamål

05.11.2025CSR.dk

Høje hæle, høje mål: roccamore vækster med erhvervsfremme

05.11.2025CSR.dk

Dansk kaffefirma bliver første europæiske virksomhed med Designated Evergreen-certificering

04.11.2025CSR.dk

Techgiganter satser grønt mens de rykker tættere på Trump

03.11.2025CSR.dk

Grøn kapital går nye veje: Investorer kræver nu mere end visioner

03.11.2025MäRK

Sponseret

Kompetenceudvikling skal ske i virksomheden

03.11.2025CSR.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup