Boganmeldelse: Lederen skal tjene medarbejderne

Virksomheder skal både tjene penge og gøre det bedste, mener advokat og forfatter Tina Monberg; og det er bestemt muligt, hvis lederen 'tjener' medarbejderne.

15.11.2013

CSR.dk

Virksomheder har utrolig svært ved at forandre sig, mener Tina Monberg, der har skrevet bogen Den bedst tjenende virksomhed , som giver et svar på, hvorfor virksomheder hænger fast i gamle strukturer og ikke kan tilpasse sig ændringer i markedet og samfundet. Bogen har nogle gode løsningsforslag til, hvordan ledere og medarbejdere kan skabe et nyt fællesskab på tværs af de siloer, vi er vant til at arbejde i.

Tina Monberg har udviklet sommerfugle-effekten, som består af tre elementer: Det tjenende lederskab, Facilitatoren og Det personlige lederskab. Modellen skal hjælpe med til at omorganisere og frisætte medarbejderne. Og dermed lægger hun sig i forlængelse af en række andre ledelsesskribenter og -forskere, der mener, at virksomheden skal blive en bevægelse, der ud over at tjene penge også gør noget godt for medarbejdere, miljø etc.

Siloerne skal rives ned
Virksomhedernes silotankegang skal fjernes, mener Tina Monberg. Siloen er blevet en metafor for vores opdelte og specialiserede erhvervs- og arbejdsliv. Siloen giver overskuelighed, tryghed og overblik, men videndelingen har trange kår i en siloopdelt virksomhed; og når medarbejderne i forskellige afdelinger ikke deler viden, mister organisationen på længere sigt sin levedygtighed. Den mentalitet, der opstår i siloer, reducerer effektiviteten i den samlede drift, sænker moralen og underminerer den produktive virksomhedskultur.

Fakta om bogen

  • Titel: ”Den bedst tjenende virksomhed – vækst og bæredygtighed”
  • Forfatter: Tina Monberg i samarbejde med Marie Kraul og Gitte Larsen
  • Forlag:Gyldendal Business
  • 256 sider, 300 kroner
  • ****** (fire stjerner)

Tina Monberg, der er advokat, men nu arbejder som mediator og foredragsholder, mener, at de bedste virksomheder kan mere end tjene penge. De forstår også at tjene de mennesker, det samfund og det miljø, der omgiver dem. For at blive en ’bedst tjenende virksomhed’ skal siloerne rives ned, nye platforme skal bygges op, og bevægelsen sættes fri.

Læs også: God ledelse mindsker bureaukratisk bøvl

Lars Kolind, Jacob Bøtter og Unboss
I grundtankegangen minder bogen om Lars Kolind og Jacob Bøtters bog Unboss. Begge bøger argumenterer for, at lederen skal indtage en ny rolle som en ’hjælper’ for medarbejderne – en facilitator, der understøtter, at medarbejderne kan præstere deres ypperste.

Bogen er delt op i tre dele: Riv siloerne ned, Byg platformene op og Sæt bevægelsen fri.
Bogens fakta suppleres af en række interview. Et rigtig godt et af slagsen er med den tidligere topchef for Handelsbanken, den nu 93-årige Jan Wallander. For 40 år siden vendte han op og ned på Handelsbankens virksomhedskultur; og Wallanders tanker om, at ”det bare er sund fornuft ” ikke at lade sig styre af tidens smarte ledelsesretninger udstukket af forskellige business-skoler og -guruer i USA lever stadig i Handelsbanken. Wallanders ’skole’ handlede om at gennemføre vidtgående decentralisering af organisationen. Han ville ikke have organisationsdiagrammer og budgetter, og han havde en spartansk tilgang til virksomhedens økonomi – der måtte ikke ruttes med pengene. Han nægtede blandt andet at bruge store summer på bankens 100 års jubilæum. En bæredygtig ledelsesholdning, mener forfatteren, som trækker Wallander frem som et forbillede.

Tillid og fællesskab i Årstiderne
Iværksætter og landmand Thomas Hartung fra Aarstiderne bidrager også med et godt eksempel på en ’bedst tjenende virksomhed’. De første grønsagskasser fra Aarstiderne blev bragt ud til kunderne i 1999. Hartung fortæller om tillidskapital og mener, at ”danskere i kraft af Grundtvig og Kierkegaard kan håndtere store ideer, så vi kan lade os rive med uden at miste fodfæste”. Grundvig spiller en afgørende rolle i skabelsen af den inkluderende folkesjæl, mener Thomas Hartung.

Sommerfugleeffekten
I ’Sæt bevægelsen fri’ – bogens tredje del – forklares sommerfugle-effekten udførligt. Den beskrives som en ny ledelsesmodel tilpasset den nye platform, der skal afløse siloerne. Sommerfugle-effekten handler om flow, flex og form. De tre elementer understøtter hinanden og giver en levende virksomhed, der både kan tjene sig selv og omgivelserne. Man bliver introduceret til de tre elementers funktioner:

  • det tjenende lederskab – servant leadership, som har ansvar for vækst eller flow
  • facilitator – facilitation, som har ansvar for sammenhængskraft eller flex
  • det personlige lederskab – personal leadership, som har ansvar for bæredygtighed eller form

Bogen beskriver et paradigmeskifte. Sommerfugle-effekten er bogens væsentligste budskab. Den metode kunne med fordel være forklaret nærmere.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

14.11.2025CSR.dk

Grøn strøm fra den rådne banan: Der skal være mere inddragelse

14.11.2025CSR.dk

Ørsted fuldender sin grønne omstilling: 98 procent lavere CO2-udledning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia