Lavkonjunktur truer fastholdelse af dygtige medarbejdere

Finanskrisen giver for tiden rigtig mange virksomheder kamp til stregen. Det ses i kraft af varslingerne om...

16.02.2009

CSR.dk

Finanskrisen giver for tiden rigtig mange virksomheder kamp til stregen. Det ses i kraft af varslingerne om nedskæringer, forbrugernes tilbageholdenhed og boligmarkedet. Midt i denne periode er det vigtigt, at virksomheder husker, hvor vanskeligt det har været at få ressourcer og hvor dyrt det har været at finde de rigtige medarbejdere og at få dem gjort effektive i deres nye job.
Mange virksomheder arbejder i denne tid med at forberede ledere og medarbejdere på nedskæringer. Der sættes ind med tiltag der støtter op om masseafskedigelser både før og efter de er gennemført, så det sker bedst muligt eller rettere på den mindst skadelige måde for alle. Det er positivt, at tilpasninger sker ordentligt – virksomhederne skal bare samtidig huske de store investeringer, som de har foretaget i de seneste år.

Store investeringer er gjort
”Alle har været på jagt efter nye medarbejdere og har kæmpet for at få det antal hoveder, arme og ben som de skulle bruge for at følge efterspørgslen,” fastslår Kim Paasche, der har en baggrund som HR-direktør i virksomheder som Accenture, FL Smidth, Dyrup og Rockwool.
” Det er ikke længe siden, at det var et massivt samfundsproblem at skaffe tilstrækkeligt mange medarbejdere. Der er ofret enorme summer på branding, rekrutteringer, bonusordninger, frynsegoder, uddannelse osv. for at sikre, at medarbejdere kunne tiltrækkes og ikke mindst, at de blev i jobbet i en rimelig periode. De tider vil vi se igen og man kan lidt ironisk sige, at højkonjunkturen truer i horisonten!”

Når krisen kradser
Virksomhederne skal tilpasse sig, for at være konkurrencedygtige, og som Kim Paasche fremhæver, er det vigtigt, at arbejdet med organisationen er gennemtænkt, ” I tider med krise og lavere konjunkturer vurderes virksomheden af medarbejderne på om værdier og holdninger stadig holder vand. I de gode tider blev virksomheden målt på om den var konkurrencedygtig i forhold til arbejdsmiljø løn, goder osv.”
Kim Paasche fortsætter, ” det er nu fundamentet skabes, for om medarbejdere vælger at blive på arbejdspladsen, eller om de springer videre så snart konjunkturen igen vender. Derfor er det afgørende, at man fortsat har fokus på de medarbejdere der skal blive i virksomheden og på at fastholde dem.”
Lidt provokerende fastslår Kim Paasche ” at de virksomheder, der tager de blivende medarbejdere for givet nu, risikerer at få en slem overraskelse – det vil være de virksomheder som medarbejderne først forlader, når chancen er der. Og så kan virksomheden gentage den store investering i ansættelse og uddannelse af nye medarbejdere”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby