Kvaliteten halter i globale virksomheders CSR-rapportering

Der er plads til forbedring, hvad angår kvaliteten af CSR-rapporteringen i verdens 250 største virksomheder, fastslår KPMG i sin årlige statusrapport.

Det er første gang, at KPMG måler på kvaliteten af de 250 største virksomheders CSR-rapporter..

25.02.2014

Mathilde Henriksen og Joe Kristian Kipp, CSR.dk

Med en gennemsnitlig score på 59 ud af 100 er der rum til at oppe sig med hensyn til kvaliteten af CSR-rapporteringen i mange af verdens 250 største virksomheder (G250 efter Fortunes rangliste), der indgår i revisions- og rådgivningsfirmaet KPMG’s årlige ’Survey of Corporate Responsiblity Reporting’.

Blandt de i alt syv kriterier, som KPMG har lagt til grund for sin måling af rapporternes kvalitet, scorer G250-virksomhederne lavest i forhold til at rapportere om deres leverandører og værdikæde, governance og stakeholder-engagement.

Læs også: Danske virksomheders CSR-rapportering er usammenhængende

Ifølge KPMG er den historiske trend blandt G250, at der rapporteres ud fra data og tal, frem for detaljer om processer. Faktorer som supply chain management og governance er først for relativt nylig kommet i offentlighedens søgelys, så derfor er processerne vedrørende disse parametre endnu ikke så robuste, som de kunne være i mange virksomheder, ifølge rapporten.

Rapportens kvalitet vigtig for imaget
Ifølge KPMG opfattes kvaliteten af rapporten som en indikation på kvaliteten af ledelsen, og hvad der rent faktisk foregår inde bag virksomhedens fire vægge. Rapporter af dårlig kvalitet tenderer dermed til at blive forbundet med dårlig performance i læserens hoved.

Ifølge KPMG praktiserer kun få virksomheder total grønvaskning i dag, men læserne har under alle omstændigheder mere tiltro til en rapport af højere kvalitet.

Læs også: GRI G4 – de nye krav og forventninger til CSR rapportering

En fjerdedel af G250-virksomhederne (63) opnår en overordnet kvalitetsscore på 80 eller derover. Ifølge KPMG har disse virksomheder demonstreret den bedste forståelse af de sociale og miljømæssige aspekters påvirkning af deres forretning og har desuden været bedre til at rapportere om deres strategi, performance og interaktion med interessenter inden for CSR, i højere grad end de øvrige virksomheder.

Set med danske briller er det værd at lægge mærke til, at A.P. Møller-Mærsk er blandt de ti virksomheder i G250, der er allerbedst til at rapportere om sit samfundsansvar.

De sektorer, der scorer højest i KPMG’s rapport, er elektronik og computer med en gennemsnitlig score på 75, efterfulgt af mine- og medicinalindustrien, der begge scorer 70 ud af 100. De sektorer, der har den laveste score, er olie og gas, handel og detail, metal, ingeniørarbejde og fremstilling samt konstruktion og byggematerialer.

Disse ti virksomheder scorer 90 eller mere i rapport-kvalitet

• A.P. Møller Mærsk
• BMW
• Cisco Systems
• Ford Motor Company
• HewlettPackard
• ING
• Nestlé
• Repsol
• Siemens
• Total

Kilde: The KPMG Survey of Corporate Responsibility Reporting 2013

Højeste rapport-kvalitet i Europa  
De europæiske virksomheder fører signifikant over de andre regioner på rapportkvaliteten med en gennemsnitlig score på 71. I Nord- og Sydamerika ligger gennemsnittet på 54, og i Asien-Oceanien på 50.

Når det gælder rapportering om leverandører og værdikæde ligger gennemsnittene på 31 for Asien-Oceanien, 48 for Nord- og Sydamerika og 58 for Europa.

Læs også: Sænk ambitionsniveauet for CSR rapportering

På landeniveau er det Italien, Spanien og Storbritannien, der har den højeste score, hvilket ifølge KPMG reflekterer en modenhed med hensyn til rapportering i disse lande, sammenlignet med rapportering i lande som Kina, hvor det er et nyere fænomen.   
93 procent af G250-virksomhederne publicerede i 2013 en CSR-rapport.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Seminar
Seminar: Building Sustainable Value Chains in South Asia

Would you like to get a better understanding of key sustainability challenges and opportunities in India and/or Bangladesh? Would you like to strengthen your work with ESG issues in South Asia? Or do you want to explore export of sustainable solutions to the South Asian industry? Then join this exciting seminar which brings together experts and advisors from India and Bangladesh to dive into the potential of both markets to advance ESG/sustainability issues, market sustainable solutions, and gain competitive advantages.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online