Kunder kan nudges til at træffe grønne valg

Kunder kan nudges til at købe mere miljøvenlige alternativer, hvis det præsenteres som et standardvalg, viser forskning. Kræver det et aktivt tilvalg slår mindre end 10 procent til.

Forskning viser, at langt flere er tilbøjelige til at købe miljøvenlige produkter, hvis det fremlægges som en ’standardmulighed’, og derfor ikke kræver et aktivt tilvalg. .

06.07.2015

CSR.dk

Ifølge de to studier er forbrugere mere tilbøjelige til at træffe miljøvenlige valg inden for energiforsyning, hvis det grønne alternativ fremlægges som standardmuligheden. 

Begge studier har undersøgt den type forbrugeradfærd, der er knyttet til det, der kaldes ’standardmuligheden’. Dvs. en mulighed, som er valgt til på forhånd, så det kræver en aktiv handling at vælge noget andet. Teorien er, at man som forbruger har en større tilbøjelighed til at vælge et givent produkt, hvis det præsenteres som standardmuligheden.

Ifølge det internationale studie, som undersøgte elkunders valg af 100% grøn energi mod en mindre prisstigning, holder denne teori stik. I undersøgelsen valgte 69,1 procent af testpersonerne i studiet en grøn elforsyning, da det blev fremlagt som standardvalg, og dermed krævede et aktivt fravalg. Men da den grønne elforsyning blev fremlagt som et tilvalg, var det kun 7,2 procent af testpersonerne, der aktivt valgte ordningen til.

Læs også: Grøn omstilling kræver synlighed fra kommuner

Det skyldes, at forbrugere har en tendens til ikke at træffe beslutninger - særligt når det kommer til komplekse beslutninger, som forbrugeren har begrænset viden om. Derfor er standardmuligheden attraktiv, da forbrugerne hermed kan undlade at tage bevidst stilling til komplekse køb og istedet passivt vælge det givne produkt, der på forhånd er valgt som standard.

-SSM

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Hvad er definitionen på en gaveæske for dig?

17.10.2025CSR.dk

Får vi den første globale klimaskat i dag?

16.10.2025CSR.dk

Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

13.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vidensdeling på tværs af grænser

09.10.2025CSR.dk

Norwegian vinder udbud om grøn indenrigsrute: Skal flyve på mindst 40 procent bæredygtigt brændstof

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S