Kun handel kan sikre fremskridt

Via lokale medarbejdere i Asien undersøger COOP Danmark nøje medarbejdere i Asien hos kommende leverandører, inden en aftale indgås. Hvis det overhovedet er muligt, vil man imidlertid helst samarbejde om at gøre forholdene bedre. Dette sker i stigende grad gennem fælles kontraktsystemer, udarbejdet af europæiske detailhandelskæder. ”Vi har jo altid bevisbyrden, hvis noget tilsyneladende ikke er, som det skal være”, siger den forbrugerpolitiske direktør.

Efter at en kontrakt er underskrevet, kommer COOP Danmarks medarbejdere jævnligt på besøg på leverandørens fabrik. Disse er uddannet til at foretage en auditering, som samtidig sikrer, at detailhandelskædens Code of Conduct overholdes. .

24.11.2008

CSR.dk

Ønsket om at levere forbrugerne gode og sunde varer til en rimelig pris, blev knæsat allerede da én af Andelsbevægelsens absolutte flagskibe, De Forenede Danske Brugsforeninger, blev stiftet i 1896.
Først for otte år siden vedtog COOP Danmark imidlertid en egentlig etik-politik, baseret på de klassiske principper for Corporate Social Responsibility. I dag udgør etik-politikken fundamentet for COOP arbejde med Etisk handel og er et led i koncernens samlede arbejde med det, som man kalder ansvarlighed. Ansvarlighedsarbejdet er bygget op om fire søjler: miljø og økologi, sundhed, klima samt altså etisk handel.
I praksis er det imidlertid langt fra ukompliceret at arbejde med etisk handel. COOP Danmark har mange tusinder underleverandører spredt over hele verden og disse samarbejder atter med et stort antal mindre underleverandører.
Begrebet etisk handel handler ikke mindst om, at varerne er produceret under respekt for menneskerettighederne. Leverandørernes ansatte skal eksempelvis have ret til at organisere sig i fagforeninger, de skal som minimum have den fastsatte mindsteløn - såfremt man har regler herom i det pågældende land - samt ret til at forhandle kollektive overenskomster. Der skal være et sundt og sikkert arbejdsmiljø, lige som der heller ikke må foregå diskrimination. Endelig anses børnearbejde naturligvis for uacceptabelt.
”Kravene har vi nedfældet i en Code of Condukt, som vores leverandører skriver under på som led i samhandelsbetingelserne,” forklarer COOP Danmarks forbrugerpolitiske direktør, Mogens Werge.
”Principperne, som blev vedtaget for otte år siden, er for så vidt uændrede. Det nye består i, at vi har nu har lagt en strategi for, hvordan disse skal implementeres. Strategien, som foreløbig rækker tre år frem i tiden, anviser konkrete mål for, hvad vi ønsker at opnå vedrørende de fire hjørnestolper i vores ansvarlighedsarbejde”.

Vil påvirke forbrugerne
Og strategien er yderst ambitiøs. COOP Danmark anser sig for at være ikke mindre end Danmarks mest ansvarlige dagligvarekæde. Principperne vil man efterleve ved gradvis at øge sortimentet af varer, produceret under vilkår, som er socialt og etisk ansvarlige samt baseret på bæredygtighed. Samtidig skal produktionen medvirke til at skabe udvikling i de lande, hvor produkterne er fremstillet. Endelig søger dagligvarekæden at påvirke de danske forbrugeres holdninger og således øge efterspørgslen efter sådanne varer.
”Vi ønsker klart at synliggøre over for kunderne, at vores varer er produceret i respekt for vores Code of Conduct”, siger Mogens Werge.
En meget konkret måde at gøre dette på er gennem salg af fairtrade varer – altså varer hvor producenterne er garanteret en pris, som ofte ligger lidt over verdensmarkedsprisen for varer. Til gengæld får kunderne sikkerhed for, at bananerne, kaffen eller teen er produceret under vilkår, som giver arbejderne bedre vilkår.

Bevisbyrden
Det har naturligvis heller ikke forbigået COOP Danmarks opmærksomhed, at medierne, NGO’erne samt de forbrugerpolitiske organisationer med årene har udvist skærpet interesse for, under hvilke vilkår danske butikskæders varer er produceret.
Mogens Werge nævner i den forbindelse det amerikansk ejede firma, Chiquita, som producerer bananer i Mellem- og Sydamerika. COOP Danmark har sikret sig eneforhandling af Chiquita-bananer i Danmark, hvilket bl.a. hænger sammen med, at Chiquita arbejder seriøst med blandt andet miljø og CSR generelt.
Alligevel blev der for en række år siden fra NGO’ere stillet spørgsmålstegn ved, om det nu også forholder sig således.
”Når vi mødes med en sådan skepsis, får vi som detailhandelskæde en bevisbyrde, vi skal løfte”, siger Mogens Werge.

Ikke alt kan gennemskues
”Også fagforeningen 3F satte dengang spørgsmålstegn ved arbejdsforholdene på Chiquitas plantager. Derfor bad vi den danske afdeling af regnskovsgruppen Nepenthes om - på vores vegne - at lave en uvildig og kritisk gennemgang af forholdene på stedet.
I sine rapporter til os har Nepenthes efterfølgende påpeget, hvad de mener, som fungerer godt i bananplantagerne samt på hvilke områder forholdene kunne blive bedre.
Eksemplet viser, at i det øjeblik, hvor en virksomhed siger, at man gør noget ekstra inden for miljø eller arbejdstagerforhold, så må man også forvente at NGO’erne eller pressen efterprøver påstanden - hvilket er helt rimeligt,” siger Mogens Werge.
”Problemet er blot, at uanset hvad en journalist eller en græsrodsorganisation hævder, så er det virksomheden - i det konkrete tilfælde os - som skal bevise, at det ikke er rigtigt. Og det kan være svært, fordi vi ikke har en jordisk chance for at bevise alle påstande om noget, der foregår hos en leverandør på den modsatte side af Jorden. Endelig er det jo ofte sådan, at man ofte kan finde og filme forhold der ikke er i orden, uden at det nødvendigvis behøver at være hele sandheden”.

Det trænede blik
I syv lande i Fjernøsten har COOP Danmark sit eget lokalt bemandede indkøbskontor Intercoop, som har til opgave at købe varer og samtidigt sikre overholdelse af virksomhedens Code of Conduct.
Inden medarbejderne fra Intercoop indgår aftale med en leverandør, inspicerer man så vidt muligt leverandørens fabrik. Herved er det muligt at screene om det overhovedet er en virksomhed, som man vil indgå et samarbejde med. Og det hænder, at en potentiel leverandør på forhånd bliver valgt fra simpelthen fordi vores indkøbere vurderer, at forholdene ikke er gode nok.
”Vores medarbejdere har opøvet et trænet blik for, om tingene fungerer på en virksomhed”, siger Mogens Werge. ”Det svarer jo til, at en god købmand ved sin tilstedeværelse straks kan se, om en ny butik er veldrevet. Er der f.eks. beskidt? Ligger emballagen og flyder på gulvet, og hvordan taler lederen til sine medarbejdere? Eftersom vores medarbejdere taler det pågældende lands sprog, kan de hurtigt fornemme tonen. Personligt er jeg derfor overbevist om, at vi får siet de værste fra. Men nogen fuldstændig garanti kan jeg naturligvis ikke udstede”.
Efter at en kontrakt er underskrevet, kommer COOP Danmarks medarbejdere jævnligt på besøg på leverandørens fabrik for at kontrollere at kvaliteten af varerne er i orden.
”Vi har derfor uddannet vores folk til at foretage en auditering, som samtidig sikrer, at vores Code of Conduct overholdes. Det er klart, at leverandøren også efter en audit risikerer at blive valgt fra, hvis han ikke formår at efterleve vores krav. Oftest nøjes vi imidlertid med at påpege, hvad vi mener, der skal gøres bedre, f.eks. hvis arbejdsmiljøforholdene eller hygiejnen ikke er i orden.

Alt er jo relativt
Jeg har selv været på besøg hos en leverandør i Kina, hvor arbejdernes boliger ofte er ejet af fabrikken. I et konkret tilfælde var boligforholdene under al kritik, hvilket jeg ikke undlod at bemærke”, siger Mogens Werge. ”Netop den slags problemer er imidlertid et ømt punkt, fordi det skal ses i lyset af de samfundsvilkår og den kultur, man har i landet.
Da jeg første gang kom til Kina, var jeg rystet over, hvad jeg så. Min tolk forklarede mig imidlertid, at de forhold, som arbejdsgiveren bød sine medarbejdere, var langt bedre end det, de kom fra, men at jeg ikke måtte sammenligne disse vilkår med, hvad jeg kendte fra Danmark. Alt er således relativt, hvilket ikke gør det nemmere at arbejde med Code of Conduct. Jeg kommer jo med det danske arbejdsmarkedssystem i bagagen, som ikke tilnærmelsesvis kan sammenlignes med det kinesiske. Det vanskelige er derfor at gennemskue, hvornår forholdene på stedet er uacceptable ud fra det pågældende lands forhold, og hvornår det blot er vores egne danske værdier, som vi måler de lokale forhold ud fra.
Ind imellem kan det således være uretfærdigt at sammenligne deres forhold med vores. Sidder medarbejderne på små hårde stole, kan det f.eks. godt være, at det er i orden selvom det danske Arbejdstilsyn ikke ville acceptere det. Arbejder de derimod i en hørm af opløsningsmidler, er det ikke i orden. Organiske opløsningsmidler er jo lige så farlige for en kineser som for en dansker.”

Fælles standarder
Tendensen går stadig mere i retning af, at vestlige virksomheder går sammen om at lave kontraktsystemer, hvad der er flere gode grunde til, mener Mogens Werge.
”Leverandøren oplever herved, at forskellige detailhandelskæder stiller de samme - eller næsten de samme krav. Derudover er det fornuftigt, både af hensyn til leverandøren og vores omkostninger, at vi går sammen om at udarbejde regler. Endelig øger det vores troværdighed”.
COOP Danmark har derfor besluttet at tilmelde Intercooop det system, der kaldes BSCI, omfattende 140 europæiske detailhandelsvirksomheder, som opererer med en fælles standard for Code of Conduct. Disse virksomheder har godkendt 10-12 eksterne konsulentfirmaer, herunder SGS og Norsk Veritas som på BSCI´s systemets vegne gennemfører audits
”Kravet til medlemsvirksomhedernes leverandører er, at hvis de vil handle med os, må de også acceptere en BSCI audit. Såfremt de består auditeringen, accepteres de uden videre af samtlige 140 medlemsvirksomheder. Vi behøver således ikke sende vores egne folk ud, men kan blot se i databasen, om den pågældende leverandør er godkendt”, siger Mogens Werge, som vurderer, at alle COOP Danmarks vigtigste leverandører med tiden vil blive kontrolleret via BSCI.
”Helst vil vi undgå at smide en leverandør ud, selv om det ind imellem ville være rimeligt. Vi vil hellere samarbejde med leverandørerne om at gøre forholdene bedre, fordi vi er overbeviste om, at det eneste som kan sikre fremskridt, er handel…”

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

11.09.2025CSR.dk

Resiliens: Sådan bliver I klar til at håndtere den næste krise

11.09.2025CSR.dk

Første automat af genanvendte strømpebukser åbner i Danmark

10.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Små valg, stor forskel – hvem vinder Verdens Bedste Indkøber?

10.09.2025CSR.dk

SCM er (også) en politisk disciplin

09.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny guide: Gør en forskel med dit kaffeindkøb

09.09.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Fra kaffecykel til millionforretning

08.09.2025BSR

Sponseret

Mining and the Just Transition: Putting People at the Center of the Energy Transition

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – stå stærkere og skab større værdi!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København