Marks and Spencer ruller nyt klimaprogram ud i modebranchen
Den britiske stormagasinskæde lancerer nu programmet RE:Spark, der skal hjælpe leverandører med at nedbringe CO2-udledninger gennem øget brug af vedvarende energi. Programmet er en central del af koncernens strategi for at nå nettonul i 2040
Marks and Spencer sætter nu målrettet ind mod CO2-udledninger i sin globale forsyningskæde for tøj. Det sker med det nye program RE:Spark, som skal understøtte leverandører i overgangen til grøn energi og bidrage til virksomhedens overordnede klimamål.
RE:Spark bliver en vigtig brik i M&S’ bæredygtighedsstrategi, Plan A, der blandt andet forpligter koncernen til at nå nettonuludledning af drivhusgasser i 2040. Som delmål skal udledninger fra virksomhedens egne aktiviteter reduceres med 55 procent, mens udledninger fra hele værdikæden – som udgør 95 procent af det samlede klimaaftryk – skal reduceres med 42 procent inden 2030. Her er især tøj- og fødevareproduktionen store udledere.
Programmet vil blandt andet give leverandører adgang til et digitalt værktøj, hvor de kan indberette deres emissionsdata, følge deres udvikling og få adgang til rådgivning og information om konkrete klimaløsninger. Målet er både at gøre det nemmere at komme i gang og skabe mere fælles fremdrift på tværs af forsyningskæden.
I første omgang bliver RE:Spark rullet ud i de regioner, hvor M&S har identificeret det største klimaaftryk i sin modeforsyningskæde. Derefter skal programmet udvides gradvist over de næste tre år og på sigt dække hele virksomhedens forsyningskæde.
Programmet er udviklet i samarbejde med energiteknologivirksomheden Schneider Electric.
- lhs
