Krise eller ej CSR vinder stadig frem
Hver fjerde danske virksomhed opprioriterer arbejdet med CSR, ca. halvdelen fortsætter uændret og kun én procent vil skære ned. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Industri.
Det kan godt være at den finansielle krise trykker og virksomheder landet over må fyre medarbejdere og reducere omkostningerne efter bedste evne. Men det sociale ansvar bliver der ikke pillet ved. Således konkluderer en undersøgelse foretaget gennem DIs virksomhedspanel, at godt 24 % af de 557 adspurgte forventer at øge indsatsen i forbindelse med CSR fremover, mens knap 50 % planlægger at fastholde det nuværende niveau. Og kun lige over én procent vil skære ned.
Det handler i bund og grund om, at CSR, som tidligere omtalt her på sitet, er blevet en god forretning på flere områder. En grøn firmaprofil sælger simpelthen, både overfor kunderne og i samarbejdet med andre virksomheder.
Dels kan man få en konkurrencefordel ved at positionere sig inden for CSR, og dels er der konkrete besparelser at hente inden for særligt miljøområdet. Endelig er der også mange, der bliver mødt med krav fra deres kunder, forklarer underdirektør for DI, Anders Ladefoged.
DIs virksomhedspanel blev lanceret tidligere i 2009 og består af 2.100 medlemsvirksomheder, der fire gange årligt besvarer spørgsmål vedrørende virksomhedens aktuelle økonomiske vilkår, medarbejdersituationen og vækstmuligheder suppleret med forskellige temaspørgsmål.