KLM: Vi er så store, at vi skal støtte en grønnere industri

Flyselskabet KLM har afviklet en større CSR-informationskampagne omkring sin indsats for at gøre flyindustrien mere bæredygtig. ”Vi kan ikke bare sidde på sidelinjen”, siger salgschef Anita Wagner Feddersen om kampagnen, som i høj grad sigter efter selskabets erhvervskunder.

Biobrændstof er et af de vigtigste fokuspunkter i KLM’s klimastrategiske arbejde. Her er et team samlet i Oslo Gardermoen. Foto: KLM.

15.10.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Som det vil være de fleste bekendt, så er den internationale flytrafik en af de store bidragydere til CO2-udslippet og dermed den globale opvarmning. Samtidig er branchen i vækst, hvilket yderligere understreger behovet for en indsats fra industriens aktører.

”Vi føler bestemt, at vi er i toppen på det her område, og vi vil selvfølgelig også gerne være øverst”, siger salgschef for KLM i Danmark og Island, Anita Wagner Feddersen, om selskabets CSR-indsats. Foto: KLM.

Læs også: KLM vil have miljøvenlige fly

”Vi er så store, at vi skal støtte op om den her agenda, vi kan ikke bare sidde på sidelinjen”, siger salgschef for KLM i Danmark og Island, Anita Wagner Feddersen, da CSR.dk spørger ind til baggrunden for kampagnen.

Selve budskabet i kampagnen var delt ud på seks emner; biobrændstof, maden ombord, forretningsrejsende, klimakompensation, vægtreducering og fremtidens fly. Specielt biobrændstoffet er et område med potentiale, både i miljømæssige og kommerciel forstand.

”Når det kommer til CO2-udslippet fra selve flyvningerne, så er biofuel lige nu den bedste løsning til at reducere udledningerne. Biobrændstoffet er dyrere, men vi arbejder på at udvide produktionen, så med tiden vil det blive billigere og give bedre forretningsmæssig mening”, siger Anita Wagner Feddersen og fortsætter:

”Konkret vil vi gerne etablere produktion i Växjö (i Sydsverige, hvortil KLM for nylig har åbnet en rute fra Amsterdam, som flyver på 5 procent biobrændsel, red.), og det vil gøre tilgængeligheden bedre. Det vil også kunne få flere virksomheder og flyselskaber til at committe sig biofuel, og det er nødvendigt, for vi skal have hele industrien med for at gøre en forskel.”

Erhvervskunder vil gerne have biofuel
Den højere pris på biobrændstoffet gør indtil videre, at de private er ”svære at få med”, som Anita Wagner Feddersen siger, men på erhvervskundefronten ser det anderledes ud.

”Vores corporate-klienter kan bruge tilslutningen til vores biofuelprogram til promovering og de kan selv vælge omfanget af deres støtte, så det er ikke svært at engagere dem”, understreger hun.

Med øgede krav fra EU og en voksende produktion, håber man fra KLM’s side på en ’burægeffekt’, hvor holdningen til biobrændstof tipper i takt med at prisen falder, og andelen derfor vil blive højere i de kommende år – måske 50 procent om 10 år.

Generelt føler Anita Wagner Feddersen at KLM med sin indsats på ansvarlighedsscenen ligger solidt placeret i feltet af globale flyselskaber, hvilket man samtidig håber at kunne bruge til at hive industrien med.

”Vi føler bestemt, at vi er i toppen på det her område, og vi vil selvfølgelig også gerne være øverst. Når det er sagt, så vil vi også gerne have konkurrenterne med for at kunne pushe agendaen. Og det er der også mange, der gerne vil; jeg vil da eksempelvis tro, at SAS også rykker med her”, siger hun.

Arbejder med stor dansk virksomhed
Når det gælder forventningerne til fremtiden og det fortsatte arbejde med CSR, så fortæller Anita Wagner Feddersen at man ”investerer overordnet” på en række områder inden for de seks kampagneemner, ligesom man forfølger strategien om at få flere store virksomheder ombord.

”For de store selskaber, som rejser meget, så vil det tilknyttede CO2-udslip i gennemsnit være omkring 36 procent af virksomhedens samlede transportaftryk, så de er vigtige at få med, også fordi det er lidt en elefant i rummet for mange virksomheder, som ellers arbejder meget med den grønne dagsorden”, som hun påpeger.

Den 3. oktober vandt KLM prisen som Bedste Europæiske Ruteflyselskab til Danish Travel Award i Cirkusbygningen i København. Foto: KLM/Standby.dk.

Læs også: Luftfragtselskab siger nej til jagtrofæer

Endelig fortæller Anita Wagner Feddersen også, at man fra KLM’s side arbejder med en ”stor dansk virksomhed med global tilstedeværelse”, og at man ser frem til at kunne melde noget ud senere på året.

Den 3. oktober vandt KLM i øvrigt prisen som Bedste Europæiske Ruteflyselskab til Danish Travel Award. Anita Wagner Feddersen var på scenen i Cirkusbygningen i København for at modtage prisen, og brugte sin taletid på at fortælle om selskabets grønne ambitioner, og selvom det ikke var noget, der kom til at fylde i rejsemedierne efterfølgende, så sætter man ifølge Anita Wagner Feddersen stor pris på, at det er noget, i hvert fald dele af markedet har fokus på.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

29.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh har skabt udendørspotter, der kan stå ude hele året rundt

29.10.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Mad & drikke som strategisk bæredygtighedsværktøj på møder og konferencer

28.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

28.10.2025CSR.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

27.10.2025CSR.dk

Flere klimaskader og stigende bekymring men ingen samlet plan i sigte

27.10.2025CSRD+CO

Sponseret

Solceller er et effektivt ESG-greb

27.10.2025Klimaklar

Sponseret

Lær at bruge Klimakompasset med et gratis læringsforløb - og tag ejerskab over jeres CO2-data

24.10.2025CSR.dk

Vandsektoren står foran investeringer på 850 milliarder kroner frem mod 2070

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

29.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup