Klimakrav kan blive en god forretning for danske SMV’er

Krav om grøn produktion og øget dokumentation for produkternes klima- og miljøpåvirkning betyder øgede omkostninger for små og mellemstore virksomheder (SMV). Men grebet rigtig an, kan kravene også styrke relationen til kunderne og forbedre markedspositionen.

21.05.2021

Nette Kirkegaard, CSR.dk

”Klimadagsordenen rykker meget hurtigt, og risikoen ved at gøre for lidt og gøre det for sent, er betydelig. Derfor er mit råd: Kom i gang. Hellere i dag end i morgen.”

Med den opfordring afsluttede Andreas Kryger Jensen fra Deloitte sit oplæg til Dansk Erhvervs arrangement om klimastrategier for SMV’er i maj 2021.

Med tanke på de seneste rapporter fra internationale organer som f.eks. det Internationale Energiagentur, så gælder det hele vejen rundt – fra de højeste politiske embeder til de mindste virksomheder.

En ny undersøgelse fra arbejdsgiverforeningen KA, viser da også, at SMV’erne udmærket ved, at bæredygtighed og samfundsansvar også er deres opgave. Den viser dog også, at på nuværende tidspunkt fokuserer indsatsen primært på medarbejderforhold.

Undersøgelsen viser desuden, at SMV’er forventer yderligere lovgivning på bæredygtighedsområdet. Man kan dog overveje, hvilken slags lovgivning, SMV’er her tænker på. Er det direkte krav om øget sortering af affald – eller kan det også være lovgivning, der kun indirekte påvirker SMV’ers forretning?

Den sidste slags er nemlig kommet. Det ligner ikke umiddelbart noget, der har med SMV’er at gøre. Og dog…

Det drypper på degnen
Fra i år skal finansielle institutioner i EU således leve op til skærpede krav for bæredygtige investeringer i henhold til EU’s ”taksonomi for bæredygtige investeringer”. Den kræver bl.a., at investorer skal vurdere deres investeringer ud fra en række miljø- og klimamæssige parametre.

Investorer kan kun foretage denne vurdering ved at bede de virksomheder, de potentielt skal investere i, om at dokumentere, hvordan kerneforretningen påvirker miljøet og klimaet i negativ eller positiv retning, samt hvad virksomhederne gør for at reducere deres negative påvirkning.

Investeringerne vil typisk være i større virksomheder. Men de samarbejder med leverandører i Danmark og udlandet, som ofte er SMV’er, og som derfor i øjeblikket oplever, at de skal leve op til flere og større krav til, at kunne dokumentere hvordan produktionen foregår, hvad deres klima- og miljøpåvirkning er, og hvad de gør for at reducere den osv.

Hvis man vil vide mere om EU-lovgivning om bæredygtighed, har Dansk Erhverv produceret et overblik.

Smv’erne er afgørende for at kundernes omstilling
Leverandører bliver en del af større virksomheders CO2-regnskab, pga. et tydeligt træk mod at inkludere det, der kaldes ”scope 3-emissioner”, når den samlede klimapåvirkning skal gøres op. Se faktaboks.

Når store virksomheder laver denne kortlægning, opdager de fleste ofte at langt størstedelen af virksomhedernes udledninger stammer fra scope 3. Det er samtidig der mange danske SMV’er kommer i spil, fordi de er en del af store virksomheders leverandørkæder. Dermed er SMV’erne afgørende for, om store virksomheder kan leve op til de forventinger, investorer og andre interessenter har til dem.

Skærpet lovgivning og kundekrav kan blive en god forretning
Som ejer eller leder af en SMV kommer man ikke udenom, at de skærpede dokumentationskrav i første omgang medfører øgede omkostninger, fx til en kortlægning af virksomhedens samlede klima- og miljøpåvirkning, forbedrede data- og dokumentationssystemer mm.

Tre slags CO2-udledninger i regnskabet

FN’s Green House Gas Protocol (GHGP) er den gyldne standard for opgørelse af klimapåvirkning og operer med tre typer af udledninger:

  • Scope 1: Direkte udledninger som virksomheden selv ejer og forårsager, fx firmabiler, olie- og gasfyr.
  • Scope 2: Indirekte udledninger fra den energi, virksomheden forbruger, fx el- og varmeforbrug.
  • Scope 3: Indirekte udledninger forbundet til leverandørkædens og kunders udledninger, affald, vandforbrug osv.

Kilde: Greenhouse Gas Protocol

Men kravene udgør samtidig en mulighed for at komme tættere på kunderne og forbedre samarbejdet, fordi ejerlederen nu kan diskutere andet end pris og leverance-stabilitet med sine kunder. Grebet rigtigt an kan ejerlederen positionere sin virksomhed som en alliancepartner, der både kan og vil hjælpe kunden med at nå sine mål og dermed leve op til investorernes forventninger og lovens rammer.

I et internationalt perspektiv får danske SMV’er, der kender egen påvirkning, har en strategi for at reducere den og har styr på data og dokumentation, på den måde et ekstra konkurrenceparameter at gå i markedet med.

De tre basale skridt i at konmme i gang
Skal ens klima-arbejde både leve op til omverdenens krav og forventninger og føre til en forbedret markedposition, er der tre uomgængelige skridt at tage. De er: 

  1. KORTLÆG VIRKSOMHEDENS MILJØ- OG KLIMAPÅVIRKNING - så baseline er kendt og man ved, hvor man får mest klima og miljø for jeres investeringer. Baseline bidrager også til en mere konstruktiv dialog med kunder.
  2. KORTLÆG OG TAL MED JERES VIGTIGSTE INTERESSENTER - Indled en systematisk dialog med de vigtigste kunder og interessenter. Find ud af, hvilke krav og mål, de opererer med, og hvad de forventer af virksomheden, nu og i fremtiden. Spørg ind til, hvad man som leverandør eller anden slags samarbejdspartner kan hjælpe dem med.
  3. UDARBEJD EN STRATEGI - Med udgangspunkt i dialogen med kunder, interessenter og baseline skal der udarbejdes en strategi for, hvordan virksomheden reducerer sin miljø- og klimapåvirkning.

Hvad en god klimastratgi skal kunne præstere har Deloitte produceret et samlet bud på, som kan ses neden for. 

Kilde: Deloitte Climate & Sustainability.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: klimastrategier

Hvad skal en god klimastrategi kunne i dag? Og hvordan kommer man i gang? CSR.dk leder efter svarene. 

Relateret indhold

16.09.2025CSR.dk

Nordiske film- og tv-aktører går sammen om fælles grønne standarder

16.09.2025CSR.dk

Grønt kompromis i Bruxelles: Hybridbiler kan blive en del af bilindustriens grønne omstilling

16.09.2025Valified

Sponseret

Valified opruster: Ny CEO (interim) og ny retning skal styrke ESG som forretningsdriver

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

14.09.2025Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Etisk Handel Danmark
Kursus
Træning i: CSRD og CSDDD (2025)

Fra Due Diligence til lovgivning: Gå fra analyse til handling med CSRD og CSDDD

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Sted

Etisk Handel Danmark - Overgaden Oven Vandet 10, st, København

Cabi
Webinar
Effektive rutiner i samarbejdet om sygefravær

På dette webinar får du viden om og inspiration til, hvordan du kan være med til at skabe effektive rutiner i jeres samarbejde omkring sygefravær, så I får sat handling bag ordene.

Dato

18.09.2025

Tid

10:15

Sted

Online