Klimaforandringer kræver en langsigtet indsats

Klimaforandringerne er langsigtede problemer, og derfor skal dansk erhvervsliv gå i front med langsigtede mål for at bidrage til at løse dem. Det kræver, at virksomhederne kender deres CO2-emissioner i dag for at kunne opsætte mål for reduktioner i fremtiden. Men udfordringerne består blandt andet i at få et bedre samspil mellem CSR og topledelse og få klimamålene dybt forankret i virksomhedens hjerte frem for, at de knytter sig til enkelte personer.

14.09.2009

CSR.dk

Klimaforandringerne er ved at ændre vores verden. Men hvordan skal virksomhederne gribe udfordringen an og imødekomme de ændrede forbrugermønstre og samfundsforhold, som vores klimaforandringer medfører? Og hvilke potentielle faldgruber internt skal de være opmærksomme på undervejs, så de ambitiøse mål holder i fremtiden?

Transform
Vi taler om det hele tiden: klimaforandringerne. Vejret bliver voldsommere og mere ekstremt. Den globale gennemsnitstemperatur stiger hurtigere end forventet. Og konsekvenserne er omfattende. Virkningen af klimaforandringerne er af helt andre dimensioner, end vi havde forudset for bare et par år siden, og de er ved at ændre vores samfund radikalt. Der er ingen tvivl om, at klimaforandringerne er en af de største udfordringer, vi står over for i dag. De transformerer vores samfund, måden vi kommer til at leve på og udbud/efterspørgsel efter varer og tjenesteydelser - og dermed får de stor indflydelse også på det danske erhvervsliv.

Translate
”Business as usual” uden tanke for de risici og muligheder, der følger med den samfundsmæssige transformation, vil være selvmål for rigtig mange virksomheder. Udfordringen ligger i at translatere de nye og ændrede forbrugermønstre og samfundsforhold ind i virksomhedens værdigrundlag, strategier og inkorporere dem som forretningsmæssige drivkræfter. Hvordan påvirkes skrothandleren af, at vi kommer til at køre i lejede elbiler? Hvilke forandringer vil der ske i renovationsbranchen, når ”vugge til vugge”-princippet slår igennem - og affald omdefineres til genbrugelige materialer? Vil efterspørgselen efter vedvarende energi stige mere end det mulige udbud, og kan vi vente 20-30 år på at få opfyldt behovet? Hvad sker der i fødevaresektoren, når den kommende generation vokser op og siger nej tak til røde bøffer m.m. for at bidrage med en reduktion på 3,5 tons CO2-emissioner pr. person om året.? Blot for at nævne nogle eksempler på de forandringer, der kræver nytænkning og innovation af virksomhederne.

Track
Det er alle store spørgsmål der - i mange situationer og for mange - ikke kan besvares her og nu. Men det er nødvendigt at starte et sted. Ud over evnen til at følge transformationerne og translatere udfordringerne til et erhvervsmæssigt respons handler det om evnen til ”track change” - med andre ord muligheden for at kende og følge sine CO2-emissioner og de forandringer, virksomheden er med til at skabe på den korte og den lange bane. Det afgørende spørgsmål, som alle virksomheder bliver nødt til at forholde sig til, er, hvordan de kan bidrage til at løse klimaudfordringen og reducere CO2-udledninger i deres værdikæde på den bedst mulige måde. Her er de tre T’er afgørende og særligt det sidste. Konkret betyder det, at virksomhederne skal opgøre deres CO2-emissioner og derved skabe sig et overblik over deres fodaftryk i dag for at kunne opsætte mål og planlægge de reduktioner og forandringer, der skal gennemføres fremadrettet. For nogle ligger indsatsen primært hos virksomheden selv - for andre ligger indsatsen primært blandt leverandører eller i brugsfasen.

Er der sten på denne vej? Ja, og en af dem hedder sprog.

Samme sprog
Trods store ambitioner og gode hensigter opleves det som en udfordring at integrere arbejdet med klima i virksomhedens kerneforretning. Mange virksomheder har nemlig en uhensigtsmæssigt skarp opdeling mellem Corporate Social Responsibility-området, som klimaindsatsen hører under, og virksomhedens kerneforretning. For at sikre samhørighed om klimaarbejdet i virksomheden er det afgørende at reducere eksisterende fordomme og skærpe blikket for forståelsen og kommunikationen mellem topledelsen og CSR-medarbejderne.

De arbejder på forskellige niveauer med hvert deres ansvarsområde og perspektiv på behovet for transform, translate og track, hvilket betyder, at de ofte taler to forskellige sprog og dermed ikke når hinanden i arbejdet mod at blive en bæredygtig virksomhed med ambitiøse mål. Styrkelse af dialogen mellem de to niveauer i virksomheder er imidlertid en forudsætning for, at virksomhederne for alvor kan integrere bæredygtighed i kerneforretningen. Topledelsen skal være bedre til at forstå værdierne bag CSR-arbejdet, og CSR-medarbejderne skal lære at tale topledelsens sprog og vise, at klima ikke kun er grøn idealisme, men også benhård business.

Er der andre sten? Ja, de langsigtede briller, der binder.

Langsigtet problem kræver langsigtet indsats
Klimaforandringerne er et langsigtet problem, der kræver en langsigtet indsats med ambitiøse mål. Virksomhederne skal derfor have en klar vision for fremtiden, der kan være retningsgivende for de valg, der skal træffes i de kommende år og årtier på klimaområdet. Samtidig skal der opsættes entydige, robuste og ambitiøse mål om reduktion i CO2-udledninger, som kan tåle udskiftning i virksomhedens ledelse generation efter generation. For at dette kan lade sig gøre, er det vigtigt, at virksomhedens mål ikke kun er personorienterede. De skal også være integreret i forretningsstrategien og altså dybt forankret i virksomhedens hjerte, så ambitionerne består, når virksomhedens aktører forsvinder ved generationsskifte. Klima skal tænkes ind i virksomheden som en integreret del af det at drive en virksomhed - uafhængigt af hvem der driver den.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

22.10.2025CSR.dk

Tæt på forretningen betyder konkrete planer og gode data

22.10.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Forandringsagentens erfaringer: Fra spredte ESG-tiltag til strategisk retning

22.10.2025CSR.dk

COP30 skal være fri for storforurenere, lyder det fra over 225 organisationer

22.10.2025CSR.dk

Hvordan byggeriets bæredygtighedsindsats glemmer biodiversiteten

21.10.2025CSR.dk

Rederier fastholder klimamål trods sammenbrud i internationale forhandlinger

20.10.2025CSR.dk

Olieselskaber halter langt efter i grøn energi trods store løfter

20.10.2025CSR.dk

EU’s nye klimavision sætter job og vækst i centrum

17.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric fremhæver innovation inden for 800 VDC-strømsystemer til understøttelse af NVIDIAs næste generation af GPU'er

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Industri
Workshop
Fredericia - ESG inspirationsdage: hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

22.10.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: FLAG (Forest, Land and Agriculture)

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the FLAG sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart oktober 2025.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Water Stewardship Masterclass

UN Global Compact Network Denmark invites you to join an exclusive Water Stewardship Masterclass organized by the Finnish GloWater Project, UN Global Compact Finland and FIBS Finnish Business and Society. The Masterclass is free of charge and allows participants to join remotely.

Dato

22.10.2025

Tid

10:30

Sted

Hybrid: Helsinki or online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Masterclass 4: Samarbejdsudvikling som ydelse

Tag din chef med, når vi dykker ned i, hvordan samarbejdsudvikling kan blive et forretningsparameter. Hvordan kan det indgå i udbud og tilbud, og hvordan kan det skabe reel værdi for jeres virksomhed og for branchen?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Tilgår